Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Pikaraitiotien liittymäalueiden ohjausperiaatteiden vaikutus matka-aikaan

Penttinen, Ville (2021)

Avaa tiedosto
ville_penttinen_opinnäytetyö_liikenneala.pdf (2.516Mt)
Lataukset: 


Penttinen, Ville
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021062416632
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin pikaraitiotien liittymäalueiden ohjausperiaatteiden vaikutusta matka-aikaan. Tutkimusta varten haastateltiin useita liikennealan asiantuntijoita ja perehdyttiin aihetta koskeviin tutkimuksiin ja muihin kirjallisiin lähteisiin.

Tutkimuksessa selvitettiin, miten eri liittymätyypit ja niiden ohjaustavat vaikuttavat matka-aikaan. Ohjausperiaatteiden vaikutusten lisäksi tutkittiin, mitkä muut tekijät vaikuttavat matka-aikaan. Tutkimuksessa nousi esiin matka-ajan hajonta, jonka todettiin olevan joukkoliikenteen suunnittelun, aikataulujen laadinnan ja matkustajan kannalta tärkein asia. Hajonnan todettiin usein myös olevan ristiriidassa matka-ajan minimoimisen kanssa. Lisäksi todettiin, että kuljettajan ajotavoilla on merkitystä matka-aikaan ja sen hajontaan.

Tutkimuksen johtopäätös on, että matka-aikaan vaikuttavia ratkaisuja on aina syytä tarkastella myös matka-ajan hajonnan kannalta. Liikennevalo-ohjauksella voidaan luoda liittymiin toistettava ja ennalta-arvattava tilanne, jolloin matka-ajan hajonta pienenee. Toimivien joukkoliikenne-etuuksien avulla pikaraitiovaunu saadaan ylittämään liittymä mahdollisimman nopeasti. Työn suosituksissa todetaan, että pikaraitiotien suunnittelussa tulee minimoida liittymät, suosia liikennevalo-ohjausta ja käyttää ylityspaikkoja suojateiden sijaan, jotta matka-aikaa ja matka-ajan hajontaa saadaan minimoitua.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste