Sukupuolen ja seksuaalisuuden monimuotoisuus : Seksuaaliopetustyöpaja 8. luokkalaisille nuorille
Paavola, Helen; Järvi, Sanni (2020)
Paavola, Helen
Järvi, Sanni
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021080516923
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021080516923
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa seksuaaliopetustyöpaja 8.luokkalaiseille nuorille aiheesta sukupuolen ja seksuaalisuuden monimuotoisuus. Työpaja oli osa 8. luokkalaisille suunnattua seksuaalikasvatuspäivää, joka sisälsi myös neljä muuta erilaisiin seksuaalisuuteen liittyviin aiheisiin keskittynyttä työpajaa. Seksuaalikasvatuspäivän aikana 8.luokkalaiset oppilaat kiersivät työpajoja 3–6 henkilön pienryhmissä. Yhteensä päivän aikana työpajaan osallistui noin 100 oppilasta. Sopivan kohderyhmän löytymisestä vastasi Helsingin ja Espoon Tyttöjen Talo ja Poikien talo, jotka toimivat opinnäytetyön yhteistyökumppanina. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa 8.luokkalaisille nuorille soveltuvaa laadukasta ja ajantasaista tietoa sukupuolen ja seksuaalisuuden monimuotoisuudesta ja esittää se siten, että se olisi nuorille mahdollisimman informatiivinen ja kiinnostava. Lisäksi tavoitteena oli haastaa nuoria pohtimaan omia ja toisten arvoja, asenteita ja seksuaalioikeuksia, sekä edistää yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoajattelua.
Työpaja toteutettiin käyttämällä opetusmenetelminä visuaalisen materiaalin käyttöä, sekä keskustelua. Visuaalisena materiaalina käytettiin videota, joka kuvattiin käyttämällä ruutukuvaus -tekniikkaa. Video sisälsi Jodel-sovelluksessa olevia sukupuolen ja seksuaalisuuden monimuotoisuuteen liittyviä kysymyksiä, joita työpajassa käytettiin herättämään ajatuksia ja ohjaamaan keskustelua. Suurimpia haasteita työpajan toteutuksessa olivat käytännön haasteet. Haasteita aiheuttivat muun muassa käytettävissä olevan ajan lyhyys verrattuna aihealueen laajuuteen, sekä tila, jossa työpaja toteutettiin.
Kokonaisuudessaan työpajan suunnittelu ja toteutus olivat onnistuneita. Video kiinnitti onnistuneesti oppilaiden huomion aiheeseen ja aktivoi heitä osallistumaan keskusteluun. Oppilaiden suhtautuminen aiheeseen oli kunnioittavaa ja he vaikuttivat olevan aiheesta kiinnostuneita. Heränneen keskustelun pohjalta syntyi myös vaikutelma siitä, että työpajan sisältämä informaatio tuki nuorilla jo olemassa olevaa tietoa, sekä opetti uutta. Seksuaalisuuden monimuotoisuus vaikutti olevan nuorille etenkin käsitteistöltään tuttu, sukupuolen moninaisuudesta tietoa tuntui olevan vähemmän. Eniten tietoa nuoret vaikuttivat tarvitsevan sukupuolenkorjausprosessista ja se herättikin käsitellyistä aiheista eniten kysymyksiä ja keskustelua.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa 8.luokkalaisille nuorille soveltuvaa laadukasta ja ajantasaista tietoa sukupuolen ja seksuaalisuuden monimuotoisuudesta ja esittää se siten, että se olisi nuorille mahdollisimman informatiivinen ja kiinnostava. Lisäksi tavoitteena oli haastaa nuoria pohtimaan omia ja toisten arvoja, asenteita ja seksuaalioikeuksia, sekä edistää yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoajattelua.
Työpaja toteutettiin käyttämällä opetusmenetelminä visuaalisen materiaalin käyttöä, sekä keskustelua. Visuaalisena materiaalina käytettiin videota, joka kuvattiin käyttämällä ruutukuvaus -tekniikkaa. Video sisälsi Jodel-sovelluksessa olevia sukupuolen ja seksuaalisuuden monimuotoisuuteen liittyviä kysymyksiä, joita työpajassa käytettiin herättämään ajatuksia ja ohjaamaan keskustelua. Suurimpia haasteita työpajan toteutuksessa olivat käytännön haasteet. Haasteita aiheuttivat muun muassa käytettävissä olevan ajan lyhyys verrattuna aihealueen laajuuteen, sekä tila, jossa työpaja toteutettiin.
Kokonaisuudessaan työpajan suunnittelu ja toteutus olivat onnistuneita. Video kiinnitti onnistuneesti oppilaiden huomion aiheeseen ja aktivoi heitä osallistumaan keskusteluun. Oppilaiden suhtautuminen aiheeseen oli kunnioittavaa ja he vaikuttivat olevan aiheesta kiinnostuneita. Heränneen keskustelun pohjalta syntyi myös vaikutelma siitä, että työpajan sisältämä informaatio tuki nuorilla jo olemassa olevaa tietoa, sekä opetti uutta. Seksuaalisuuden monimuotoisuus vaikutti olevan nuorille etenkin käsitteistöltään tuttu, sukupuolen moninaisuudesta tietoa tuntui olevan vähemmän. Eniten tietoa nuoret vaikuttivat tarvitsevan sukupuolenkorjausprosessista ja se herättikin käsitellyistä aiheista eniten kysymyksiä ja keskustelua.