Lisäkoulutusta digipelaamisen vaikutuksista tarvitaan lastensuojelussa : Lasten digipelaaminen lastensuojelun työntekijöiden näkökulmasta
Lindgren, Linda; Laurinaho, Aki (2021)
Lindgren, Linda
Laurinaho, Aki
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021080816931
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021080816931
Tiivistelmä
Lasten digipelaaminen on lisääntynyt viimeisten vuosikymmenten aikana ja siitä on tullut osa lasten kulttuuria, jonka takia kasvattajilla olisi hyvä olla tietoa digipelaamisesta. Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, millaisia asenteita lastensuojelun työntekijöillä on lasten digipelaamista kohtaan. Samalla keräämme tietoa lastensuojelun työntekijöiden koulutuksen tarpeesta niin digipelaamisen kuin ongelmallisen digipelaamisen näkökulmasta.
Sosiaalialan ammattilaisilla on kansainvälisten tutkimusten mukaan konservatiivisemmat asenteet ja varautuneisuutta uutta teknologiaa kohtaan verrattuna muuhun väestöön. Asenteisiin voi vaikuttaa tietämättömyys ja uudesta teknologiasta käytävät kahtia jakautuneet keskustelut niin mediassa kuin tieteessä. Kyselytutkimus sekä kvantitatiivinen tutkimusote mahdollistavat yleistävän ja kattavan aineiston, johon sisältyi 144 henkilön vastaukset. Kyselytutkimusta levitettiin sosiaalisessa mediassa etenkin Sosionomien uraverkosto -ryhmässä, joka on suunnattu sosionomi (AMK) -tutkinnon omaaville tai sitä opiskeleville. Kyselyä kehotettiin jakamaan eteenpäin omissa työyhteisöissä.
Kyselytutkimuksen tulokset osoittavat, että suurimmalla osalla (75%) sosiaalialan ammattilaisista on oman arvionsa mukaan myönteinen suhtautuminen digipelaamiseen. Vastaajat, jotka eivät pelanneet digipelejä suhtautuivat kielteisemmin digipelaamiseen. Suurimman osan työpaikoilla ei ole tarjottu riittävää koulutusta pelikasvatuksen tai ongelmapelaamisen tunnistamisen tueksi (pelikasvatuksen tueksi: 92%; ongelmapelaamisen tunnistamisen tueksi: 86%). Vastaajat, joilla oli oman arvionsa mukaan melko kielteinen suhtautuminen digipelaamiseen kokivat, ettei heillä (52%) ole riittävästi tietoa digipelaamisen vaikutuksista hyvinvointiin. Suurin osa niistä (70%), jotka arvioivat suhtautumisensa digipelaamiseen melko kielteiseksi, halusivat silti lisää tietoa digipelaamisen vaikutuksista.
Asennetutkimuksen rajaus lasten digipelaamista kohtaan sosiaalialan ja lastensuojelun kontekstissa on ensimmäisiä laatuaan Suomessa. Tulokset saattavat olla digipelimyönteisempiä sen vapaaehtoisuuden ja levittämistavan valinnan vuoksi. Vaikka kyselytutkimus oli vastaajien palautteiden mukaan turhan pitkä ja sisälsi huonosti muotoiltuja väittämiä, niin tulokset antavat suuntaa mahdolliselle jatkotutkimukselle. Näyttäisi siltä, että alalla olisi tarvetta lisätiedolle sekä koulutukselle niin digipelaamisen kuin sen vaikutusten suhteen.
Sosiaalialan ammattilaisilla on kansainvälisten tutkimusten mukaan konservatiivisemmat asenteet ja varautuneisuutta uutta teknologiaa kohtaan verrattuna muuhun väestöön. Asenteisiin voi vaikuttaa tietämättömyys ja uudesta teknologiasta käytävät kahtia jakautuneet keskustelut niin mediassa kuin tieteessä. Kyselytutkimus sekä kvantitatiivinen tutkimusote mahdollistavat yleistävän ja kattavan aineiston, johon sisältyi 144 henkilön vastaukset. Kyselytutkimusta levitettiin sosiaalisessa mediassa etenkin Sosionomien uraverkosto -ryhmässä, joka on suunnattu sosionomi (AMK) -tutkinnon omaaville tai sitä opiskeleville. Kyselyä kehotettiin jakamaan eteenpäin omissa työyhteisöissä.
Kyselytutkimuksen tulokset osoittavat, että suurimmalla osalla (75%) sosiaalialan ammattilaisista on oman arvionsa mukaan myönteinen suhtautuminen digipelaamiseen. Vastaajat, jotka eivät pelanneet digipelejä suhtautuivat kielteisemmin digipelaamiseen. Suurimman osan työpaikoilla ei ole tarjottu riittävää koulutusta pelikasvatuksen tai ongelmapelaamisen tunnistamisen tueksi (pelikasvatuksen tueksi: 92%; ongelmapelaamisen tunnistamisen tueksi: 86%). Vastaajat, joilla oli oman arvionsa mukaan melko kielteinen suhtautuminen digipelaamiseen kokivat, ettei heillä (52%) ole riittävästi tietoa digipelaamisen vaikutuksista hyvinvointiin. Suurin osa niistä (70%), jotka arvioivat suhtautumisensa digipelaamiseen melko kielteiseksi, halusivat silti lisää tietoa digipelaamisen vaikutuksista.
Asennetutkimuksen rajaus lasten digipelaamista kohtaan sosiaalialan ja lastensuojelun kontekstissa on ensimmäisiä laatuaan Suomessa. Tulokset saattavat olla digipelimyönteisempiä sen vapaaehtoisuuden ja levittämistavan valinnan vuoksi. Vaikka kyselytutkimus oli vastaajien palautteiden mukaan turhan pitkä ja sisälsi huonosti muotoiltuja väittämiä, niin tulokset antavat suuntaa mahdolliselle jatkotutkimukselle. Näyttäisi siltä, että alalla olisi tarvetta lisätiedolle sekä koulutukselle niin digipelaamisen kuin sen vaikutusten suhteen.