Opiskeluhyvinvointi ja yhteisöllisyys : Tutkimus etäopiskelun vaikutuksista Savonia-ammattikorkeakoulussa.
Fanni, Heimonen (2021)
Fanni, Heimonen
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021080916941
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021080916941
Tiivistelmä
Keväällä 2020 Savonia-ammattikorkeakoulun opetus siirtyi maailmanlaajuisen koronapandemian takia lähiopetuksesta etäopetukseen. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää opiskelijoiden hyvinvoinnin tilaa ja yhteisöllisyyden toteutumista etäopiskeluiden aikana. Tavoitteena oli, että tutkimuksen tulokset helpottaisivat Suotuisa-hankkeen projektiryhmän työtä opiskelijoiden hyvinvoinnin ja yhteisöllisyyden tukemi-sessa.
Teoriaosuudessa käsiteltiin Kristiina Kuntun opiskelukykymallia ja yhteisöllisyyttä. Opiskelukykymallin mukaan opiskelukykyyn vaikuttavat opiskelijan omat voimavarat, opiskelutaidot, opiskeluympäristö ja opetus-toiminta. Ammattikorkeakoulussa ryhmäytyminen on tärkeää, joten yhteisöllisyyttä kuvattiin sosiaalisen pääoman ja ryhmäytymisen avulla. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä ja aineisto kerättiin kyselylomakkeella. Kyselylomakkeen suunnittelussa ja toteutuksessa hyödynnettiin Webropol-ohjelmaa. Tutkimuksen kohderyhmänä oli Savonia-ammattikorkeakoulun tutkinto-opiskelijat kolmelta eri kampukselta pois lukien vieraskielisten tutkinto-ohjelmien ja ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opiskelijat. Vastauksia kyselyyn tuli 622
.
Tutkimuksella saatiin tärkeää tietoa opiskelijoiden hyvinvoinnista ja yhteisöllisyyden toteutumisesta etäopis-keluiden aikana. Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että etäopiskelu on koettu kuormittavaksi ja aiheuttanut stressiä opiskelijoille. Opiskelukykyä kuormittavia tekijöitä ovat olleet ryhmätyöt verkkovälitteisesti ja ongelmat vapaa-ajan ja opiskelun erottamisessa. Perhe, ystävät sekä hyvinvoinnista huolehtiminen koettiin tärkeiksi ja tukevat osaltaan opiskelukykyä. Vastausten mukaan Savonia on onnistunut korona-aikana tiedottamisessa ja ohjeistusten antamisessa. Sen sijaan opiskelijajärjestöjen ja tuutoreiden toimintaan ei oltu täysin tyytyväisiä. Toiveena olisi ollut enemmän etätapahtumia ja etätempauksia yhteisöllisyyden tukemiseksi.
Teoriaosuudessa käsiteltiin Kristiina Kuntun opiskelukykymallia ja yhteisöllisyyttä. Opiskelukykymallin mukaan opiskelukykyyn vaikuttavat opiskelijan omat voimavarat, opiskelutaidot, opiskeluympäristö ja opetus-toiminta. Ammattikorkeakoulussa ryhmäytyminen on tärkeää, joten yhteisöllisyyttä kuvattiin sosiaalisen pääoman ja ryhmäytymisen avulla. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä ja aineisto kerättiin kyselylomakkeella. Kyselylomakkeen suunnittelussa ja toteutuksessa hyödynnettiin Webropol-ohjelmaa. Tutkimuksen kohderyhmänä oli Savonia-ammattikorkeakoulun tutkinto-opiskelijat kolmelta eri kampukselta pois lukien vieraskielisten tutkinto-ohjelmien ja ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opiskelijat. Vastauksia kyselyyn tuli 622
.
Tutkimuksella saatiin tärkeää tietoa opiskelijoiden hyvinvoinnista ja yhteisöllisyyden toteutumisesta etäopis-keluiden aikana. Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että etäopiskelu on koettu kuormittavaksi ja aiheuttanut stressiä opiskelijoille. Opiskelukykyä kuormittavia tekijöitä ovat olleet ryhmätyöt verkkovälitteisesti ja ongelmat vapaa-ajan ja opiskelun erottamisessa. Perhe, ystävät sekä hyvinvoinnista huolehtiminen koettiin tärkeiksi ja tukevat osaltaan opiskelukykyä. Vastausten mukaan Savonia on onnistunut korona-aikana tiedottamisessa ja ohjeistusten antamisessa. Sen sijaan opiskelijajärjestöjen ja tuutoreiden toimintaan ei oltu täysin tyytyväisiä. Toiveena olisi ollut enemmän etätapahtumia ja etätempauksia yhteisöllisyyden tukemiseksi.