Fannin tunnekoulu : Draama tunnetaitojen tukena 3-5-vuotiaiden vuorohoitoryhmässä
Kananen, Alisa (2021)
Kananen, Alisa
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021081016959
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021081016959
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli harjoitella tunnetaitoja Petosenmutkan päiväkodissa pienyksikkö Minimutkassa 3–5-vuotiaiden kanssa. Tavoitteena oli harjoitella tunteiden tunnistamista, nimeämistä ja itsesäätelyä draaman keinoin. Draaman lisäksi asioita harjoiteltiin tunnetuokioilla. Materiaaleina toimi Fanni ja ihmeellinen tunnemöykky -kirja sekä Fanni-tunnetaitokortit. Draaman ja tunnetuokioiden pohjalta rakennettiin Fannin tunnekoulu -draamapaketti päiväkodin käyttöön.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen sekä työelämä- ja lapsilähtöinen. Toimeksiantajana ja yhteistyökumppanina toimi vuoropäiväkoti Petosenmutka Kuopiossa. Opinnäytetyön tekijä työskenteli toteutuksen aikana Minimutkan ryhmässä toisena opettajana. Tämä mahdollisti lasten varhaiskasvatussuunnitelmien hyödyntämisen suunnittelu- ja toteutusvaiheissa. Lapsiryhmän varhaiskasvatussuunnitelmissa korostui sosiaalisten taitojen harjoittelun tärkeys. Arjen tilanteita havainnoidessa haasteet mainituissa taidoissa vaikuttivat johtuvan tunnetaitojen puutteesta. Draamaharjoitteet valittiinkin sen pohjalta, millaisia tilanteita lapsiryhmä kohtasi usein hoitopäivien aikana.
Draaman toteutus oli projektimainen kokonaisuus. Siihen kuului useita toimintatuokioita pienryhmissä, joissa oli neljä lasta. Tuokioiden aikana lapset valmistivat rooliasut, kirjoittivat näytelmän käsikirjoituksen ja harjoittelivat valmiin näytelmän kuvattavaksi. Käsikirjoituksen pohjana käytettiin Fanni-pulmakortteja, joista valittiin oma kortti jokaiselle ryhmälle. Ryhmien teemoiksi valikoituivat rohkeus, riitely, kiusaaminen ja virheen tekeminen.
Palaute kokonaisuudesta oli positiivinen niin työntekijöiltä kuin lapsilta. Työntekijät antoivat palautetta aktiivisesti koko toteutuksen ajan. Kirjalliset arvioinnit toteutettiin sekä ennen että jälkeen opinnäytetyön toteutusta. Lapsilta kyseltiin myös aktiivisesti, miltä heistä toiminta tuntuu. Kokonaisuus oli onnistunut, mutta myös kehityskohteita, esimerkiksi aikataulun huomiointi, nousi esille niin arvioinneissa kuin reflektoimalla.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen sekä työelämä- ja lapsilähtöinen. Toimeksiantajana ja yhteistyökumppanina toimi vuoropäiväkoti Petosenmutka Kuopiossa. Opinnäytetyön tekijä työskenteli toteutuksen aikana Minimutkan ryhmässä toisena opettajana. Tämä mahdollisti lasten varhaiskasvatussuunnitelmien hyödyntämisen suunnittelu- ja toteutusvaiheissa. Lapsiryhmän varhaiskasvatussuunnitelmissa korostui sosiaalisten taitojen harjoittelun tärkeys. Arjen tilanteita havainnoidessa haasteet mainituissa taidoissa vaikuttivat johtuvan tunnetaitojen puutteesta. Draamaharjoitteet valittiinkin sen pohjalta, millaisia tilanteita lapsiryhmä kohtasi usein hoitopäivien aikana.
Draaman toteutus oli projektimainen kokonaisuus. Siihen kuului useita toimintatuokioita pienryhmissä, joissa oli neljä lasta. Tuokioiden aikana lapset valmistivat rooliasut, kirjoittivat näytelmän käsikirjoituksen ja harjoittelivat valmiin näytelmän kuvattavaksi. Käsikirjoituksen pohjana käytettiin Fanni-pulmakortteja, joista valittiin oma kortti jokaiselle ryhmälle. Ryhmien teemoiksi valikoituivat rohkeus, riitely, kiusaaminen ja virheen tekeminen.
Palaute kokonaisuudesta oli positiivinen niin työntekijöiltä kuin lapsilta. Työntekijät antoivat palautetta aktiivisesti koko toteutuksen ajan. Kirjalliset arvioinnit toteutettiin sekä ennen että jälkeen opinnäytetyön toteutusta. Lapsilta kyseltiin myös aktiivisesti, miltä heistä toiminta tuntuu. Kokonaisuus oli onnistunut, mutta myös kehityskohteita, esimerkiksi aikataulun huomiointi, nousi esille niin arvioinneissa kuin reflektoimalla.