Miten 2D-tasohyppelypelien graafiset tyylit ja animaatiot eroavat toisistaan PC- ja mobiilialustoilla?
Isokääntä, Janne; Lehtola, Anton (2021)
Isokääntä, Janne
Lehtola, Anton
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021081016958
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021081016958
Tiivistelmä
Aiheena tutkielmassa on 2D-tasohyppelypelien eroavaisuuksien tutkiminen PC- ja mobiilialustoilla. Tutkielmassa käsitellään myös erilaisia aiheelle olennaisia käsitteitä pelianimaatioon, peligrafiikkaan liittyen sekä 2D-tasohyppelypelien historiaa eri alustoilla ja pelien kehittymistä niiden nykyiseen muotoonsa 1980-luvulta aina nykyhetkeen saakka.
Tietoperusta tutkielmalle hankittiin aihetta koskevasta kirjallisuudesta, e-kirjoista, nettiartikkeleista ja videoista, sekä kirjoittajien omista kokemuksista. Tutkimusmenetelmänä on käytetty vertailututkimusta, johon valittiin menestyneitä ja suosittuja PC- ja mobiilitasohyppelypelejä. Eri pelien graafisia tyylejä, teemoja, animaation toteutusta vertailtiin keskenään. Lisäksi tutkimuksen aikana tehtiin suuntaa antava vertailu eri pelien keskiarvoväreistä ja väripaleteista. Samalla menetelmällä selvitettiin myös pelialustakohtaiset keskiarvovärit ja väripaletit, joista voidaan päätellä PC- ja mobiilialustojen välisiä graafisten tyylien eroavaisuuksia.
Tutkimuksen perusteella tultiin siihen tulokseen, että 2D-tasohyppelypelien graafisissa tyyleissä ja animaatiossa on paljon samaa mutta myöskin tiettyjä eroja: Muun muassa mobiilipelien värit ja teemat ovat keskimäärin kirkkaampia ja kevyempiä ja peleissä esiintyvä mahdollinen väkivalta piirretyn omaista ja sopivampaa laajemmalle kohderyhmälle. PC-pelien synkimmässä päässä on enemmän raakuutta, verta ja tarinassa synkempiä sekä aikuisempia teemoja. Pienempien mobiililaitteiden rajallinen näyttötila ja resurssit johtavat myös siihen, että mobiilipeleissä on yleensä yksinkertaisemmat animaatiot ja vähemmän graafisia yksityiskohtia.
Tietoperusta tutkielmalle hankittiin aihetta koskevasta kirjallisuudesta, e-kirjoista, nettiartikkeleista ja videoista, sekä kirjoittajien omista kokemuksista. Tutkimusmenetelmänä on käytetty vertailututkimusta, johon valittiin menestyneitä ja suosittuja PC- ja mobiilitasohyppelypelejä. Eri pelien graafisia tyylejä, teemoja, animaation toteutusta vertailtiin keskenään. Lisäksi tutkimuksen aikana tehtiin suuntaa antava vertailu eri pelien keskiarvoväreistä ja väripaleteista. Samalla menetelmällä selvitettiin myös pelialustakohtaiset keskiarvovärit ja väripaletit, joista voidaan päätellä PC- ja mobiilialustojen välisiä graafisten tyylien eroavaisuuksia.
Tutkimuksen perusteella tultiin siihen tulokseen, että 2D-tasohyppelypelien graafisissa tyyleissä ja animaatiossa on paljon samaa mutta myöskin tiettyjä eroja: Muun muassa mobiilipelien värit ja teemat ovat keskimäärin kirkkaampia ja kevyempiä ja peleissä esiintyvä mahdollinen väkivalta piirretyn omaista ja sopivampaa laajemmalle kohderyhmälle. PC-pelien synkimmässä päässä on enemmän raakuutta, verta ja tarinassa synkempiä sekä aikuisempia teemoja. Pienempien mobiililaitteiden rajallinen näyttötila ja resurssit johtavat myös siihen, että mobiilipeleissä on yleensä yksinkertaisemmat animaatiot ja vähemmän graafisia yksityiskohtia.