Neiti etsivä ja fysioterapian koulutusohjelman arvoitus : oman ammatillisen osaamisen tunnistaminen ja kehittämisvalmius - alumnien kokemuksia
Koivuneva, Katri (2012)
Koivuneva, Katri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112817036
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112817036
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite on ollut hankkia tietoa Metropolia ammattikorkeakoulun fysioterapian koulutusohjelmasta valmistuneilta opiskelijoilta eli alumneilta tietoa siitä, miten he kokevat koulutusohjelman tavoitteiden vastanneen heidän omaa kokemustaan ammattitaidon rakentumisesta suhteessa työelämään. Tutkimuskysymyksenä on: Mistä osatekijöistä vastavalmistuneen fysioterapeutin ammattitaito rakentuu? Lisäksi pyrkimyksenä on löytää yhteys kokemuksellisen oppimisen teoreettisessa viitekehyksessä ilmenevien koulutusohjelman tavoitteiden, ja alumnien työelämään suhteutuvan ammatillisuuden rakentumisen välille. Tässä työssä aineistonkeruuseen on käytetty puolistrukturoitua, teemoitettua kyselylomaketta, joka on laadittu ammattikorkeakoulujen rehtorineuvoston laatiman ammattikorkeakoulututkintoon johtavien opintojen jakautumismallin pohjalta. Aineiston analyysimenetelmänä on käytetty kvalitatiivista sisällönanalyysia ja abduktiivista eli teoriaohjaavaa päättelyä. Sisällönanalyysin keinoin aineistosta nousi alumnien kokemusten pohjalta kolme yläluokan kategoriaa:’ Osaamisen tasot’,’Näyttöön perustuva fysioterapia’ ja ’Ammatti-identiteetti’. Kokemuksellisen oppimisen teoriasta nousi selkeästi esille opiskelija koulutuksen keskiössä. Opiskelijan omat, henkilökohtaisiin oppimiskokemuksiin ja itsereflektioon perustuvat kokemukset, niiden merkitysten ja seurausten ymmärtäminen ja prosessointi, ovat kokemuksellisen oppimisen määrittäjiä. Oppimistapahtuman nähdään olevan jatkuvasti kehittyvä ja syventyvä prosessi. Kokemuksellisen oppimisen teorian yhdistäminen induktiivisesti esiin nousseisiin luokkiin johti päätelmään, että Metropolia ammattikorkeakoulun tavoitteita ja alumnien kokemuksia ammattitaidon rakentumisesta yhdistää oman ammatillisen osaamisen tunnistaminen ja kehittämisvalmius.