Genren jäljillä : Mitä dokumenttielokuvan lajityyppiä Varjo edustaa?
Viinikkala, Saana (2021)
Viinikkala, Saana
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021081116965
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021081116965
Tiivistelmä
Tutkielmani tarkoituksena oli selvittää, mitä dokumenttielokuvan lajityyppiä Varjo (2021) edustaa. Tämän lisäksi tutkin, mitä Bill Nicholsin moodeja siitä löytyy. Tein Varjo-dokumenttielokuvan yhdessä Anna Asplundin kanssa opinnäytetyöni produktio-osana.
Analysoin tutkimuksessani 12,5 minuutin pituista Varjoa käyttäen apunani sisällönanalyysiä, dramaturgista analyysiä sekä semioottista analyysiä. Analysoin Varjosta sen rakennetta, sisältöä, juonta, tematiikkaa, kerronnallisia ja kuvallisia merkityksiä, teknisiä ratkaisuja, toteutustapaa ja todellisuussuhdetta.
Peilasin löytämääni jo olemassa oleviin dokumenttielokuvan lajityyppeihin sekä Bill Nicholsin moodeihin. Tietoperustassani käsittelemäni dokumenttielokuvan lajityypit ovat seurantadokumentti, tilannekuvaus, henkilökuva, henkilökohtainen dokumenttielokuva, historiallinen dokumenttielokuva sekä elokuvallinen essee. Käsittelemäni kuusi moodia ovat selittävä, havainnoiva, osallistuva, refleksiivinen, performatiivinen ja poeettinen moodi.
Saamieni tutkimustulosten perusteella määrittelin Varjo-dokumenttielokuvan henkilökuvaksi tai toisin ilmaistuna ”elokuvalliseksi muotokuvaksi”, jossa on poeettisen ja performatiivisen moodin piirteitä. Tutkimustuloksista on konkreettista hyötyä esimerkiksi dokumenttielokuvan tarjoamisessa elokuvafestivaaleille tai muille esittäjille. Vastaavia tutkimuksia dokumenttielokuvan genremäärittelystä löytyi ennestään vain vähän, joten uskon tästä olevan apua myös muille alan tekijöille ja saman aihealueen tutkijoille.
Analysoin tutkimuksessani 12,5 minuutin pituista Varjoa käyttäen apunani sisällönanalyysiä, dramaturgista analyysiä sekä semioottista analyysiä. Analysoin Varjosta sen rakennetta, sisältöä, juonta, tematiikkaa, kerronnallisia ja kuvallisia merkityksiä, teknisiä ratkaisuja, toteutustapaa ja todellisuussuhdetta.
Peilasin löytämääni jo olemassa oleviin dokumenttielokuvan lajityyppeihin sekä Bill Nicholsin moodeihin. Tietoperustassani käsittelemäni dokumenttielokuvan lajityypit ovat seurantadokumentti, tilannekuvaus, henkilökuva, henkilökohtainen dokumenttielokuva, historiallinen dokumenttielokuva sekä elokuvallinen essee. Käsittelemäni kuusi moodia ovat selittävä, havainnoiva, osallistuva, refleksiivinen, performatiivinen ja poeettinen moodi.
Saamieni tutkimustulosten perusteella määrittelin Varjo-dokumenttielokuvan henkilökuvaksi tai toisin ilmaistuna ”elokuvalliseksi muotokuvaksi”, jossa on poeettisen ja performatiivisen moodin piirteitä. Tutkimustuloksista on konkreettista hyötyä esimerkiksi dokumenttielokuvan tarjoamisessa elokuvafestivaaleille tai muille esittäjille. Vastaavia tutkimuksia dokumenttielokuvan genremäärittelystä löytyi ennestään vain vähän, joten uskon tästä olevan apua myös muille alan tekijöille ja saman aihealueen tutkijoille.