Luksian autoalan ammatillisen koulutuksen ja työelämän vaatimusten yhteensopivuus
Wuorenrinne, Tuomas (2021)
Wuorenrinne, Tuomas
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021081116982
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021081116982
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten Luksiasta ammatillisessa koulutuksessa autoalan perustutkinnosta valmistuneiden opiskelijoiden ammattitaito täyttää työelämän vaatimukset. Työssä selvitettiin, mitä opetussuunnitelman mukaisia asioita pitäisi opettaa oppilaitoksessa enemmän. Tavoitteena oli myös löytää kehityskohteita ja -ehdotuksia, joilla saavutettaisiin paremmin työelämän vaatimukset. Lisäksi työssä selvitettiin Luksian autoalan työelämäyhteistyön nykytilanne ja esitettiin siihen kehittämiskohteita.
Tutkimuksessa tehtiin kysely alueen autoalan yhteistyöyrityksille sekä Luksian autoalalta valmistuneille opiskelijoille. Kyselyiden vastauksista saatiin tietoa, millaista osaamista valmistuneilla opiskelijoilla on ja mitä pitää opiskella lisää. Tutkimuksen perusteella saatiin selville, mihin tutkinnonosiin ja asioihin pitäisi panostaa enemmän, jotta valmistuneiden opiskelijoiden ammattitaito olisi työelämän toivomalla tasolla. Tutkimuksessa myös haastateltiin alueen autoalan yhteistyöyritysten edustajia sekä Luksiasta autoalalta valmistuneita opiskelijoita. Tutkimuksen tekijän omia havaintoja ja kokemuksia hyödynnettiin myös tutkimuksessa.
Tutkimuksen lähestymistapa oli kvalitatiivinen eli laadullinen. Tämä tutkimusmenetelmä valittiin, koska haluttiin saada kyselyiden avulla vastaajien näkemyksiä ammatillisesta koulutuksesta valmistuneiden ammattitaidosta ja sekä valmistuneiden opiskelijoiden näkemystä omasta osaamisestaan.
Tutkimuksen tuloksena saatiin vastauksia, mihin tutkinnonosiin pitäisi saada lisää opetusta ja harjoitusta. Yksittäinen selkeä kehittämisen kohde oli sähkötekniikan osaaminen, mutta muitakin kehittämisen kohteita löytyi. Tutkimus osoittaa, että työelämän ammattitaitovaatimukset eivät täyty kaikilta osin. Työelämäyhteistyön todettiin olevan autoalalla tällä hetkellä vähäistä, ja sitä kannattaisi kehittää muun muassa opettajien työelämäjaksojen muodossa.
Tutkimuksessa tehtiin kysely alueen autoalan yhteistyöyrityksille sekä Luksian autoalalta valmistuneille opiskelijoille. Kyselyiden vastauksista saatiin tietoa, millaista osaamista valmistuneilla opiskelijoilla on ja mitä pitää opiskella lisää. Tutkimuksen perusteella saatiin selville, mihin tutkinnonosiin ja asioihin pitäisi panostaa enemmän, jotta valmistuneiden opiskelijoiden ammattitaito olisi työelämän toivomalla tasolla. Tutkimuksessa myös haastateltiin alueen autoalan yhteistyöyritysten edustajia sekä Luksiasta autoalalta valmistuneita opiskelijoita. Tutkimuksen tekijän omia havaintoja ja kokemuksia hyödynnettiin myös tutkimuksessa.
Tutkimuksen lähestymistapa oli kvalitatiivinen eli laadullinen. Tämä tutkimusmenetelmä valittiin, koska haluttiin saada kyselyiden avulla vastaajien näkemyksiä ammatillisesta koulutuksesta valmistuneiden ammattitaidosta ja sekä valmistuneiden opiskelijoiden näkemystä omasta osaamisestaan.
Tutkimuksen tuloksena saatiin vastauksia, mihin tutkinnonosiin pitäisi saada lisää opetusta ja harjoitusta. Yksittäinen selkeä kehittämisen kohde oli sähkötekniikan osaaminen, mutta muitakin kehittämisen kohteita löytyi. Tutkimus osoittaa, että työelämän ammattitaitovaatimukset eivät täyty kaikilta osin. Työelämäyhteistyön todettiin olevan autoalalla tällä hetkellä vähäistä, ja sitä kannattaisi kehittää muun muassa opettajien työelämäjaksojen muodossa.