Sosiaalisen osallistumisen tukemisen viitekehys: omatahtisen opiskelun materiaali toimintaterapian opiskelijoille
Ruokanen, Iida; Väisänen, Tapio (2021)
Ruokanen, Iida
Väisänen, Tapio
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021081316999
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021081316999
Tiivistelmä
Sosiaalisen osallistumisen merkitys lapsen elämässä on merkittävä, koska se toimii perustana hyvien ihmissuhteiden muodostamiselle ja onnistumiselle koulumaailmassa. Nämä tekijät puolestaan pienentävät todennäköisyyttä nuoruusiän ja aikuisuuden toimintakyvyn haasteiden muodostumiselle. Haasteet itsesäätelytaidoissa, keskittymiskyvyssä ja sosiaalisissa taidoissa kaikki vaikuttavat sosiaalisen osallistumisen kokemukseen ja yhteiskunnassa toimimiseen. Sosiaalisen osallistumisen määritellään koostuvan järjestäytyneistä käyttäytymismalleista, joiden oppiminen alkaa jo varhaisessa vuorovaikutuksessa lapsen ja huoltajan välillä. Toimintaterapeutin työssä kyseinen viitekehys ohjaa toimintaterapiaprosessia sosiaalisen osallistumisen arvioinnissa ja tukemisessa.
Tämän opinnäytetyön välitön tavoite oli suunnitella ja toteuttaa käyttövalmista suomenkielistä materiaalia omatahtisen opiskelun tueksi toimintaterapiaopiskelijoille aiheesta sosiaalisen osallistumisen tukemisen viitekehys. Välitön tavoite saavutettiin ja projektin tuloksena syntyi materiaali opiskelijalle sosiaalisen osallistumisen viitekehyksen perusteiden opiskeluun suomen kielellä. Materiaali syntyi yhteistyössä Oulun ammattikorkeakoulun toimintaterapian tutkinto-ohjelman opettajien kanssa. Kehitystavoitteeksi määriteltiin toimintaterapian opettajien keinojen lisääminen kyseisen viitekehyksen opettamiseen. Pitkänajan kehitystavoite oli valmistuvien toimintaterapeuttien sosiaalisen osallistumisen tukemisen viitekehykseen liittyvän tietotaidon lisääntyminen ja sen hyödyntäminen työelämässä.
Materiaalin laatukriteereinä olivat näyttöön perustuvuus, visuaalisuus, saavutettavuus ja opiskelijalähtöisyys. Materiaalin laatukriteerit saavutettiin projektin aikana. Laatukriteerien toteutumista arvioitiin palautteen avulla, jota kerättiin toimintaterapian tutkinto-ohjelman lehtoreilta ja työelämässä olevista toimintaterapeuteista koostuvalta fokusryhmältä. Materiaali viimeisteltiin saadun palautteen perusteella. Palautteen perusteella materiaalin koettiin olevan hyödynnettävissä opetuskäytössä ja sen olevan ajankohtainen ja tarpeellinen. Opiskelumateriaali tuotettiin Powerpoint-muodossa. Jatkossa materiaalin hyödynnettävyyttä voisi arvioida myös opetuskäytön ulkopuolella. The meaning of social participation in children’s lives is significant because it is the basis for developing healthy relationships and academic competence. These factors decrease the likelihood for developing occupational challenges in adolescence and adulthood. Challenges in self-regulation, attention and social skills influence the experience of social participation and functioning in society. Social participation consists of organized patterns of behavior which are learned in early interaction between child and caregiver. Occupational therapists use this frame of reference to guide occupational therapy intervention in evaluating and enhancing social participation.
The main goal of this thesis was to plan and develop material for enhancing self-study capabilities of occupational therapy students about a frame of reference for enhancing social participation in Finnish. The goal was met, and the product of this project was a material for occupational therapy students that they can use to study the frame of reference for enhancing social participation in Finnish. The material was built in collaboration with the teachers of occupational therapy in Oulu University of Applied Sciences. The development plan for the project was to enhance the capabilities of occupational therapy teachers to teach the aforementioned frame of reference.
Quality criteria defined for the material were: evidence based, visual, accessible and student centered. The final product met all the criteria. This was assessed based on the feedback from occupational therapy teachers and a focus group consisting of occupational therapists. Material was finalized using this feedback. According to the feedback from teachers, material had potential use in teaching, and it was timely and useful. Material was built as a Powerpoint presentation. Further uses of this material could include evaluation of usefulness outside school setting, for example for occupational therapists working with children.
Tämän opinnäytetyön välitön tavoite oli suunnitella ja toteuttaa käyttövalmista suomenkielistä materiaalia omatahtisen opiskelun tueksi toimintaterapiaopiskelijoille aiheesta sosiaalisen osallistumisen tukemisen viitekehys. Välitön tavoite saavutettiin ja projektin tuloksena syntyi materiaali opiskelijalle sosiaalisen osallistumisen viitekehyksen perusteiden opiskeluun suomen kielellä. Materiaali syntyi yhteistyössä Oulun ammattikorkeakoulun toimintaterapian tutkinto-ohjelman opettajien kanssa. Kehitystavoitteeksi määriteltiin toimintaterapian opettajien keinojen lisääminen kyseisen viitekehyksen opettamiseen. Pitkänajan kehitystavoite oli valmistuvien toimintaterapeuttien sosiaalisen osallistumisen tukemisen viitekehykseen liittyvän tietotaidon lisääntyminen ja sen hyödyntäminen työelämässä.
Materiaalin laatukriteereinä olivat näyttöön perustuvuus, visuaalisuus, saavutettavuus ja opiskelijalähtöisyys. Materiaalin laatukriteerit saavutettiin projektin aikana. Laatukriteerien toteutumista arvioitiin palautteen avulla, jota kerättiin toimintaterapian tutkinto-ohjelman lehtoreilta ja työelämässä olevista toimintaterapeuteista koostuvalta fokusryhmältä. Materiaali viimeisteltiin saadun palautteen perusteella. Palautteen perusteella materiaalin koettiin olevan hyödynnettävissä opetuskäytössä ja sen olevan ajankohtainen ja tarpeellinen. Opiskelumateriaali tuotettiin Powerpoint-muodossa. Jatkossa materiaalin hyödynnettävyyttä voisi arvioida myös opetuskäytön ulkopuolella.
The main goal of this thesis was to plan and develop material for enhancing self-study capabilities of occupational therapy students about a frame of reference for enhancing social participation in Finnish. The goal was met, and the product of this project was a material for occupational therapy students that they can use to study the frame of reference for enhancing social participation in Finnish. The material was built in collaboration with the teachers of occupational therapy in Oulu University of Applied Sciences. The development plan for the project was to enhance the capabilities of occupational therapy teachers to teach the aforementioned frame of reference.
Quality criteria defined for the material were: evidence based, visual, accessible and student centered. The final product met all the criteria. This was assessed based on the feedback from occupational therapy teachers and a focus group consisting of occupational therapists. Material was finalized using this feedback. According to the feedback from teachers, material had potential use in teaching, and it was timely and useful. Material was built as a Powerpoint presentation. Further uses of this material could include evaluation of usefulness outside school setting, for example for occupational therapists working with children.