Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Konsulttityön ostolaskutusprosessin kuvaaminen ja kehittäminen

Galkin, Pauliina (2021)

 
Avaa tiedosto
galkin_pauliina.pdf (2.013Mt)
Lataukset: 


Galkin, Pauliina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021081317000
Tiivistelmä
Tapaustutkimuksen tarkoituksena oli kuvata kohdeyrityksen konsulttityön ostolaskutukseen liittyvä prosessi sekä tunnistaa prosessin pullonkaulat, eli ns. kriittiset vaiheet. Kehittämistyön toimeksiantaja on kansainvälinen teknologiateollisuuden alalla toimiva yritys, joka käyttää ulkopuolista konsulttien ostopalvelua apuna projektiliiketoiminnassaan. Ostopalveluiden laskutus hoidetaan kohdeorganisaatiossa ostotilausten avulla. Tilauksia sekä niihin liittyviä laskuja hallinnoidaan sähköisessä taloushallinnon järjestelmässä SAP:issa. Lähtötilanteessa prosessia ei ollut lainkaan kuvattu. Työn toimeksiantaja halusi prosessinkuvauksen lisäksi selvittää prosessin ongelmia sekä tunnistaa prosessin kriittiset vaiheet.

Tärkeimmät kehittämistyössä käytetyt laadulliset tutkimusmenetelmät olivat havainnointi ja haastattelut sekä laskujen hyväksyjille suunnattu kyselytutkimus. Prosessin mittaamisessa puolestaan hyödynnettiin kvantitatiivista dataa laskujen käsittely- ja läpimenoajoista.

Kehittämistyössä selvitettiin ja kuvattiin konsulttityön ostoon liittyvien ostotilauksellisten laskujen prosessi. Prosessi hahmoteltiin ja prosessin syötteet sekä työvaiheet tunnistettiin. yksittäisissä työvaiheissa esiin nousevat ongelmat sekä ratkaisut analysoitiin. Analyysi johti muutoksiin prosessin työvaiheiden järjestyksessä sekä uusien sähköpostimuistutuksien lisäämiseen. Sidonnaisuudet muihin prosesseihin selvitettiin. Lopuksi prosessista tehtiin vuokaavio organisaaton omia ohjeita noudattaen.

Prosessin toiminnan mittaamisessa ja arvioinnissa hyödynnettiin laskujen käsittelyaikoja ja toimeksiantajan omaa Key Performance Indicator -raporttia. Aineistoon otettiin neljän eri palveluntarjoajan ostolaskut vuosilta 2018 ja 2019. Käsittelyaikoja tarkasteltiin kvartaaleittain. Tarkastelusta kävi ilmi, että käsittelylle määritetyt tavoiteajat eivät toteutuneet. Lopuksi tarkasteltiin vielä laskujen maksamisen viivästyksiä. Analyysi osoitti, että vain noin 20 % aineiston ostolaskuista maksettiin ajallaan eräpäivään mennessä.

Työn toimeksiantaja tulee jatkossa käyttämään prosessikuvausta sekä laskujen käsittelyajoista koostettua informaatiota omassa toiminnassaan sekä sen kehittämisessä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste