Eurooppaan kansainvälistyvän verkkokaupan maksutavat ja kotiinkuljetukset. Case kiuas.fi.
Karivainio, Pia (2021)
Karivainio, Pia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021081317006
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021081317006
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli IKI-Kiuas Oy, jolla on kotimaassa toimiva
kiuas.fi-saunakauppa verkossa. Toimeksiantajayrityksellä oli tarve laajentaa verkkokauppatoiminta valikoituihin Euroopan maihin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää verkkokaupan käytetyimmät ja soveltuvimmat maksutavat ja kotiinkuljetuspalvelut Eurooppaan. Ja oliko eri maiden välillä eroja. Näin selvisi, oliko palveluiden lisäämiselle tarvetta, jotta ne palvelisivat riittävän kattavasti kuluttajaa sekä verkkokauppiasta. Tutkimuksen sisältö käsitteli teorioita kansainvälistämisestä, maksutavoista ja kotiinkuljetuslogistiikasta.
Tutkimuksessa käytettiin aineiston keruuseen kvalitatiivista ja kvantitatiivista tutkimusmenetelmää monimenetelmäisesti. Aineisto kerättiin puolistrukturoituiduilla kyselylomakkeilla teemoittain verkkokauppojen maksutapapalvelun tarjoajilta sekä kotiinkuljetuksia koskien logistiikka-alan yrityksiltä. Sekä vertailuanalyysiä käyttäen jo Euroopan alueelle myyvien kotimaisten verkkokauppojen toimintatavoista tutkittavien asioiden suhteen.
Tutkimustulokset osoittivat, että verkkokaupan maksutapojen täydennykselle olisi tarvetta. Kotiinkuljetusten osalta nykyiset palveluntarjoajat eivät pysty toimittamaan kiukaita ovelta ovelle, joten lähinnä kuriiritoimijoiden lisäämiselle olisi tarvetta. Viimeisessä osiossa esitellään tutkimustulosten perusteella muodostetut
johtopäätökset, jotka kiuas.fi saunakauppa voi hyödyntää verkkokauppaa kansainvälistäessään. Lisäksi osiossa on pohdinta jatkotutkimusehdotuksista, jotka voisivat olla mielenkiintoisia toteuttaa tässä tutkimuksessa käsiteltyihin aiheisiin liittyen. The thesis was commissioned by IKI-Kiuas Ltd, which has an online kiuas.fi sauna
store operating in Finland. They sell wood-burning and electric heaters. They had
a need to expand their e-commerce activities to selected European countries.
The aim of the thesis was to find out the most used and suitable payment methods and home delivery services for e-commerce in Europe. An additional aim was to find out whether there are differences between countries. In this way, the possible need to increase the services in order to serve the consumer as well as the online retailer comprehensively enough, became evident. The content of the study considered theories of internationalization, payment methods and home delivery logistics.
The study used a qualitative and quantitative research methods for data collection
in a multi-method way. The material was collected with a semi-structured survey
thematically from e-commerce payment service providers and from various logistics companies regarding home deliveries. As well as by using a comparative analysis of domestic online stores already selling in Europe in relation to the issues under study.
The study results showed that there would be a need to supplement e-commerce
payment methods. For home delivery, the existing providers are unable to deliver
the wood-burning and electric heaters door-to-door, so there would be a need mainly to add courier operators. The last section presents the conclusions based on the study results, which kiuas.fi sauna store can utilize when internationalizing its e-commerce. In addition, the last section provides suggestions for further studies that could be interesting to implement in relation to the topics covered in this study.
kiuas.fi-saunakauppa verkossa. Toimeksiantajayrityksellä oli tarve laajentaa verkkokauppatoiminta valikoituihin Euroopan maihin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää verkkokaupan käytetyimmät ja soveltuvimmat maksutavat ja kotiinkuljetuspalvelut Eurooppaan. Ja oliko eri maiden välillä eroja. Näin selvisi, oliko palveluiden lisäämiselle tarvetta, jotta ne palvelisivat riittävän kattavasti kuluttajaa sekä verkkokauppiasta. Tutkimuksen sisältö käsitteli teorioita kansainvälistämisestä, maksutavoista ja kotiinkuljetuslogistiikasta.
Tutkimuksessa käytettiin aineiston keruuseen kvalitatiivista ja kvantitatiivista tutkimusmenetelmää monimenetelmäisesti. Aineisto kerättiin puolistrukturoituiduilla kyselylomakkeilla teemoittain verkkokauppojen maksutapapalvelun tarjoajilta sekä kotiinkuljetuksia koskien logistiikka-alan yrityksiltä. Sekä vertailuanalyysiä käyttäen jo Euroopan alueelle myyvien kotimaisten verkkokauppojen toimintatavoista tutkittavien asioiden suhteen.
Tutkimustulokset osoittivat, että verkkokaupan maksutapojen täydennykselle olisi tarvetta. Kotiinkuljetusten osalta nykyiset palveluntarjoajat eivät pysty toimittamaan kiukaita ovelta ovelle, joten lähinnä kuriiritoimijoiden lisäämiselle olisi tarvetta. Viimeisessä osiossa esitellään tutkimustulosten perusteella muodostetut
johtopäätökset, jotka kiuas.fi saunakauppa voi hyödyntää verkkokauppaa kansainvälistäessään. Lisäksi osiossa on pohdinta jatkotutkimusehdotuksista, jotka voisivat olla mielenkiintoisia toteuttaa tässä tutkimuksessa käsiteltyihin aiheisiin liittyen.
store operating in Finland. They sell wood-burning and electric heaters. They had
a need to expand their e-commerce activities to selected European countries.
The aim of the thesis was to find out the most used and suitable payment methods and home delivery services for e-commerce in Europe. An additional aim was to find out whether there are differences between countries. In this way, the possible need to increase the services in order to serve the consumer as well as the online retailer comprehensively enough, became evident. The content of the study considered theories of internationalization, payment methods and home delivery logistics.
The study used a qualitative and quantitative research methods for data collection
in a multi-method way. The material was collected with a semi-structured survey
thematically from e-commerce payment service providers and from various logistics companies regarding home deliveries. As well as by using a comparative analysis of domestic online stores already selling in Europe in relation to the issues under study.
The study results showed that there would be a need to supplement e-commerce
payment methods. For home delivery, the existing providers are unable to deliver
the wood-burning and electric heaters door-to-door, so there would be a need mainly to add courier operators. The last section presents the conclusions based on the study results, which kiuas.fi sauna store can utilize when internationalizing its e-commerce. In addition, the last section provides suggestions for further studies that could be interesting to implement in relation to the topics covered in this study.