Onnistunut digitaalinen yritystapahtuma palvelumuotoilun keinoin : CASE: Oulun Osuuspankki
Ranta-Kahila, Jenni; Alaluusua, Susanna (2021)
Ranta-Kahila, Jenni
Alaluusua, Susanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021082017061
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021082017061
Tiivistelmä
Yrityksen järjestämät tapahtumat ovat aina osa yrityksen liiketoimintaa ja tärkeä osa yrityksen markkinointia. Monenlaisia yritystapahtumia järjestetään Suomessa tuhansia vuosittain. Vuonna 2020 alkaneen globaalin COVID-19-pandemian ja siitä seuranneiden rajoitusten vuoksi koko tapahtuma-ala on täysin uuden tilanteen edessä.
Digitaalisuus on trendi, joka laajentaa tapahtuma-alaa. Digitaalisilla tapahtumilla on tärkeä rooli tapahtumien tulevaisuudessa, vaikka livetapahtumat palaisivatkin pandemian jälkeen niiden rinnalle. Tapahtumien järjestäminen digitaalisesti on ajankohtainen aihe, ja onnistuneen tapahtuman järjestäminen vaatii aina ammattitaitoa ja tarkkaa suunnittelua.
Tämä opinnäytetyö oli tutkimuksellinen kehittämistyö, jonka toimeksiantajana oli Oulun Osuuspankki. Ennen COVID-19-pandemiaa Oulun Osuuspankki on pitänyt vuodessa 80–100 erilaista tapahtumaa, joiden kautta on kohdattu kymmeniä tuhansia henkilöitä. Keväällä 2020 kaikki suunnitellut tapahtumat jouduttiin perumaan, ja tulevaisuus tapahtumien osalta näytti epävarmalta. Opinnäytetyön aihe syntyi siis kovan muutostarpeen myötä, kun tarpeena oli kehittää uusia keinoja erilaisiin tapahtumakohtaamisiin.
Työn tarkoituksena oli selvittää, miten tapahtumat voidaan jatkossa suunnitella ja toteuttaa mahdollisimman tehokkaasti ja asiakaslähtöisesti digitaalisessa ympäristössä. Saatujen tietojen pohjalta luotiin palvelumuotoilun ja tunnelmamuotoilun keinoin tapahtumien suunnitteluun ja toteuttamiseen konsepti. Konseptin tueksi laadittiin käsikirja.
Kehittämistyön lähestymistapana oli palvelumuotoilu, jonka ajureina ovat asiakaskeskeisyys ja osallistaminen. Metodeista merkittävimmät olivat palvelun testaus ja osallistavat menetelmät. Kehittämistyö noudatteli Design Council:n tuplatimanttimallia. Kehittämisprosessin aikana käytettiin useita palvelumuotoilun menetelmiä ja työkaluja. Lisäksi tunnelmamuotoilun avulla tuotiin lisäarvoa perinteisen palvelumuotoilun rinnalle.
Toimeksiannon lopputuotteena syntyi Oulun Osuuspankille käsikirja. Käsikirjan avulla Oulun Osuuspankki voi jatkossa järjestää onnistuneen digitapahtuman mahdollisimman tehokkaasti ja käyttäjälähtöisesti. Tuotos syntyi asiakasymmärryksen ja pilotoinnin pohjalta.
Digitaalisuus on trendi, joka laajentaa tapahtuma-alaa. Digitaalisilla tapahtumilla on tärkeä rooli tapahtumien tulevaisuudessa, vaikka livetapahtumat palaisivatkin pandemian jälkeen niiden rinnalle. Tapahtumien järjestäminen digitaalisesti on ajankohtainen aihe, ja onnistuneen tapahtuman järjestäminen vaatii aina ammattitaitoa ja tarkkaa suunnittelua.
Tämä opinnäytetyö oli tutkimuksellinen kehittämistyö, jonka toimeksiantajana oli Oulun Osuuspankki. Ennen COVID-19-pandemiaa Oulun Osuuspankki on pitänyt vuodessa 80–100 erilaista tapahtumaa, joiden kautta on kohdattu kymmeniä tuhansia henkilöitä. Keväällä 2020 kaikki suunnitellut tapahtumat jouduttiin perumaan, ja tulevaisuus tapahtumien osalta näytti epävarmalta. Opinnäytetyön aihe syntyi siis kovan muutostarpeen myötä, kun tarpeena oli kehittää uusia keinoja erilaisiin tapahtumakohtaamisiin.
Työn tarkoituksena oli selvittää, miten tapahtumat voidaan jatkossa suunnitella ja toteuttaa mahdollisimman tehokkaasti ja asiakaslähtöisesti digitaalisessa ympäristössä. Saatujen tietojen pohjalta luotiin palvelumuotoilun ja tunnelmamuotoilun keinoin tapahtumien suunnitteluun ja toteuttamiseen konsepti. Konseptin tueksi laadittiin käsikirja.
Kehittämistyön lähestymistapana oli palvelumuotoilu, jonka ajureina ovat asiakaskeskeisyys ja osallistaminen. Metodeista merkittävimmät olivat palvelun testaus ja osallistavat menetelmät. Kehittämistyö noudatteli Design Council:n tuplatimanttimallia. Kehittämisprosessin aikana käytettiin useita palvelumuotoilun menetelmiä ja työkaluja. Lisäksi tunnelmamuotoilun avulla tuotiin lisäarvoa perinteisen palvelumuotoilun rinnalle.
Toimeksiannon lopputuotteena syntyi Oulun Osuuspankille käsikirja. Käsikirjan avulla Oulun Osuuspankki voi jatkossa järjestää onnistuneen digitapahtuman mahdollisimman tehokkaasti ja käyttäjälähtöisesti. Tuotos syntyi asiakasymmärryksen ja pilotoinnin pohjalta.