Taitaja-verkkosivuston saavutettava sisällöntuotanto
Paakkari, Jenni (2021)
Paakkari, Jenni
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021082617168
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021082617168
Tiivistelmä
Kehittämistyön toimeksiantajana oli Skills Finland ry, jonka tavoitteena on edistää ammatillisen koulutuksen laatua ja vetovoimaa. He järjestävät vuosittain ammatillisen koulutuksen suurtapahtuma Taitajan. Ongelmaksi muodostui kuitenkin se, että Skills Finlandilla ei ole ennakkoon tiedossa millaisia tietotaitoja tulevilla Taitaja-järjestäjän organisaatiossa työskentelevillä henkilöillä aina on ja millaista apua he saavutettavuusasioissa mahdollisesti tarvitsevat.
Työn tavoitteena oli kartoittaa mitä saavutettavuus digitaalisissa palveluissa tarkoittaa käytännössä ja millaisia haasteita se tuottaa verkkosivuston teknisen toteutuksen ja sisällöntuotannon näkökulmasta. Lisäksi kartoitettiin, millainen Taitaja-tapahtuman verkkosivuston sisällöntuotan-non prosessi on ja miten sitä voitaisiin helpottaa sisällöntuotannolle suunnatun ohjeen avulla. Tietoperusta koostui digipalvelulaista ja sen vaatimuksista, saavutettavasta sisällöntuotannosta sekä ohjeen suunnittelusta.
Tietoa nykyisestä sisällöntuotannon prosessista hankittiin palvelumuotoilun ja konstruktiivisen tutkimuksen menetelmiä käyttäen havainnoimalla, lähettämällä kysely oppilaitosten viestijöille sekä haastatteluilla. Näiden tietojen perusteella muodostettiin ensin geneerinen palvelupolku sisällöntuotannon prosessista ja sitä tarkennettiin myöhemmin Service Blueprintin avulla. Nämä toimenpiteet auttoivat ymmärtämään Taitaja-sivuston sisällöntuotannon prosessia paremmin ja niiden perusteella voidaan todeta, että prosessi ei sellaisenaan vaadi mitään suuria muutoksia. Kerätystä aineistosta muodostettiin myös asiakasprofiili tyypilliselle oppilaitosten viestinnässä työskentelevälle henkilölle. Näiden tietojen perusteella tehtiin ohje Taitaja-verkkosivujen parissa työskenteleville sisällöntuottajille.
Kerätty aineisto osoitti, että oppilaitosten viestinnässä saavutettavuus on otettu huomioon jo laajasti ja sille on tehty paljon toimenpiteitä. Saavutettavuusvaatimukset koetaan kuitenkin hankalana, joten osa oppilaitoksista on jopa miettinyt omien somekanavien lopettamista kokonaan. Viestijöillä on myös jo aika paljon tietoa saavutettavuuden vaatimuksista ja siitä, miten niitä toteutetaan käytännössä. Tämän vuoksi saavutettavan sisällöntuotannon ohjeessa keskityttiin vain muutamiin tärkeisiin saavutettavuusasioihin, mitä Taitaja-sivustolla tulee ottaa huomioon. Toimeksiantajalle jää jatkokehitettäväksi ohjeen testaus ja käyttöönotto. Saavutettavuuden huomioiminen digitaalisissa palveluissa on hyvä asia, koska sen avulla palvelut saadaan käyttöön laajemmalle käyttäjäkunnalle.
Työn tavoitteena oli kartoittaa mitä saavutettavuus digitaalisissa palveluissa tarkoittaa käytännössä ja millaisia haasteita se tuottaa verkkosivuston teknisen toteutuksen ja sisällöntuotannon näkökulmasta. Lisäksi kartoitettiin, millainen Taitaja-tapahtuman verkkosivuston sisällöntuotan-non prosessi on ja miten sitä voitaisiin helpottaa sisällöntuotannolle suunnatun ohjeen avulla. Tietoperusta koostui digipalvelulaista ja sen vaatimuksista, saavutettavasta sisällöntuotannosta sekä ohjeen suunnittelusta.
Tietoa nykyisestä sisällöntuotannon prosessista hankittiin palvelumuotoilun ja konstruktiivisen tutkimuksen menetelmiä käyttäen havainnoimalla, lähettämällä kysely oppilaitosten viestijöille sekä haastatteluilla. Näiden tietojen perusteella muodostettiin ensin geneerinen palvelupolku sisällöntuotannon prosessista ja sitä tarkennettiin myöhemmin Service Blueprintin avulla. Nämä toimenpiteet auttoivat ymmärtämään Taitaja-sivuston sisällöntuotannon prosessia paremmin ja niiden perusteella voidaan todeta, että prosessi ei sellaisenaan vaadi mitään suuria muutoksia. Kerätystä aineistosta muodostettiin myös asiakasprofiili tyypilliselle oppilaitosten viestinnässä työskentelevälle henkilölle. Näiden tietojen perusteella tehtiin ohje Taitaja-verkkosivujen parissa työskenteleville sisällöntuottajille.
Kerätty aineisto osoitti, että oppilaitosten viestinnässä saavutettavuus on otettu huomioon jo laajasti ja sille on tehty paljon toimenpiteitä. Saavutettavuusvaatimukset koetaan kuitenkin hankalana, joten osa oppilaitoksista on jopa miettinyt omien somekanavien lopettamista kokonaan. Viestijöillä on myös jo aika paljon tietoa saavutettavuuden vaatimuksista ja siitä, miten niitä toteutetaan käytännössä. Tämän vuoksi saavutettavan sisällöntuotannon ohjeessa keskityttiin vain muutamiin tärkeisiin saavutettavuusasioihin, mitä Taitaja-sivustolla tulee ottaa huomioon. Toimeksiantajalle jää jatkokehitettäväksi ohjeen testaus ja käyttöönotto. Saavutettavuuden huomioiminen digitaalisissa palveluissa on hyvä asia, koska sen avulla palvelut saadaan käyttöön laajemmalle käyttäjäkunnalle.