Tapahtuman imagovaikutukset. Case: Tahko MTB -Summer Trail
Kovanen, Katariina (2021)
Kovanen, Katariina
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021083017231
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021083017231
Tiivistelmä
Tapahtumilla on lukuisia eri vaikutuksia tapahtumaa järjestävälle alueelle, ja imagovaikutukset ovat yksi tapahtuman seuraus tapahtumapaikkakunnalle. Tapahtuma voi parhaimmillaan vahvistaa jo olemassa olevia mielikuvia paikkakunnasta, mutta toisaalta myös luoda täysin uusia ajatuksia.
Tämän opinnäytetyön keskeisenä tavoitteena oli tutkia Tahko MTB Summer Trail -pyöräilytapahtuman imago-vaikutuksia tapahtumapaikkakunnan matkailubrändiin. Tutkimus toteutettiin kyselyn avulla, jonka pohjana toimi Lakeland 2 -kehittämishankkeen matkailutulotutkimus, joka koostuu tapahtumakävijöiden rahankäyttöä mittaavista kysymyksistä. Työn teoreettisen viitekehyksen muodostivat tapahtumat, liikuntatapahtumat sekä imago.
Tutkimus toteutui määrällisenä tutkimuksena Webropol-kyselyn avulla. Kysely jaettiin tapahtumakävijöille tapahtuman virallisen Facebook-sivun kautta, josta se tavoitti tapahtumaan osallistuneet pyöräilijät. Kyselyyn saatiin kaikkiaan 53 vastausta, joiden perusteella tutkittiin kyselyyn vastanneiden tapahtumakävijöiden mielikuvia Tahkosta ennen tapahtumaa, ja sitä, vaikuttiko tapahtuma mielikuviin Tahkosta.
Kyselyn vastauksissa nousivat esille vahvasti mielikuvat Tahkosta aktiivisena ja luonnonläheisenä kohteena, jossa järjestetään paljon tapahtumia. Vastaajista suurin osa myös kertoi tapahtuman vaikuttaneen mielikuviin positiivisesti. Nämä tulokset mukailivat hyvin sitä, mihin Tahko markkinoinnillaan pyrkii, ja mitä painopisteitä markkinoinnissa on.
Kyselyn tulokset ovat hyödynnettävissä tulevien Tahko MTB -pyöräilytapahtumien lisäksi myös alueen matkailutulon tutkimiseen. Kyselyä olisi mahdollista laajentaa jatkokyselyksi, jossa tutkittavina tapahtumina olisi esi-merkiksi useampi liikuntatapahtuma, tai liikuntatapahtuman lisäksi kulttuuritapahtuma. Tuloksia voitaisi verrata keskenään ja imagovaikutuksia tutkia laajemmin.
Tämän opinnäytetyön keskeisenä tavoitteena oli tutkia Tahko MTB Summer Trail -pyöräilytapahtuman imago-vaikutuksia tapahtumapaikkakunnan matkailubrändiin. Tutkimus toteutettiin kyselyn avulla, jonka pohjana toimi Lakeland 2 -kehittämishankkeen matkailutulotutkimus, joka koostuu tapahtumakävijöiden rahankäyttöä mittaavista kysymyksistä. Työn teoreettisen viitekehyksen muodostivat tapahtumat, liikuntatapahtumat sekä imago.
Tutkimus toteutui määrällisenä tutkimuksena Webropol-kyselyn avulla. Kysely jaettiin tapahtumakävijöille tapahtuman virallisen Facebook-sivun kautta, josta se tavoitti tapahtumaan osallistuneet pyöräilijät. Kyselyyn saatiin kaikkiaan 53 vastausta, joiden perusteella tutkittiin kyselyyn vastanneiden tapahtumakävijöiden mielikuvia Tahkosta ennen tapahtumaa, ja sitä, vaikuttiko tapahtuma mielikuviin Tahkosta.
Kyselyn vastauksissa nousivat esille vahvasti mielikuvat Tahkosta aktiivisena ja luonnonläheisenä kohteena, jossa järjestetään paljon tapahtumia. Vastaajista suurin osa myös kertoi tapahtuman vaikuttaneen mielikuviin positiivisesti. Nämä tulokset mukailivat hyvin sitä, mihin Tahko markkinoinnillaan pyrkii, ja mitä painopisteitä markkinoinnissa on.
Kyselyn tulokset ovat hyödynnettävissä tulevien Tahko MTB -pyöräilytapahtumien lisäksi myös alueen matkailutulon tutkimiseen. Kyselyä olisi mahdollista laajentaa jatkokyselyksi, jossa tutkittavina tapahtumina olisi esi-merkiksi useampi liikuntatapahtuma, tai liikuntatapahtuman lisäksi kulttuuritapahtuma. Tuloksia voitaisi verrata keskenään ja imagovaikutuksia tutkia laajemmin.