Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Vaasan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Vaasan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kotiutusprosessin kehittäminen akuuttigeriatrian osastolla

Gurung, Sunita (2021)

 
Avaa tiedosto
Gurung1.pdf (3.763Mt)
Lataukset: 


Gurung, Sunita
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021083117260
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää geriatrisen potilaan kotiutusprosessia Lean-menetelmän avulla. Tavoitteena oli kuvata geriatrisen potilaan kotiutusprosessi ja tuottaa kehittämisehdotuksia sujuvoittamaan kotiutusprosessia tunnistamalla hukkaa kotiutusprosessissa.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään Leania ja kotiutusprosessia, jotka ovat tämän tutkimuksen keskeiset käsitteet. Tutkimus toteutettiin ryhmähaastatteluna haastatteluteemoja käyttäen. Haastatteluun osallistuivat akuuttigeriatrian osaston moniammatillisen ryhmän jäsenet. (N=8). Aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä.
Tutkimustulosten mukaan kotiutuprosessi oli sujunut pääsääntöisesti hyvin mutta osastolla ei ollut yhtenäistä käytäntöä kotiuttamiseen. Geriatrisen potilaan kotiutusprosessi koettiin haasteelliseksi, monimutkaiseksi ja aikaavieväksi prosessiksi.
Tulosten mukaan kotiutusprosessissa esiintyvät hukat olivat odottaminen, tiedonkulun katkos, toistuvat yhteydenotot, virheellinen lääkehoito sekä informaation ja kirjaamisen puute. Näistä suurimpina hukkina pidettiin odottamista ja toistuvia yhteydenottoja. Henkilöstön perehdytys ja tarkistuslistan käyttö nousivat keskeisinä kehittämiskohteina hukan poistamiseksi kotiutusprosessissa. Potilaan ja omaisen osallisuus ja ohjaus sekä kotiutussuunnitelman varhainen aloitus ja kotiutuksen valmistelu koettiin merkittäväksi kotiutusprosessin sujuvuuden kannalta. Muita parannuskohteita hukan poistamiseksi olivat hyvä kirjaaminen ja yhteinen kirjaamiskäytäntö sekä kotiutuskäytäntö ja yhteistyö eri toimijoiden kanssa niin organisaation sisällä kuin ulkopuolellakin.
Kehittämistuotoksena saatiin kotiutustoimintamalli, jota voi hyödyntää työkaluna perehdytettäessä uusia työntekijöitä ja opiskelijoita sekä tarkistuslistana kotiutuksiin liittyvissä asioissa. Opinnäytetyön tuloksia pystyy myös hyödyntämään muilla vastaavan kaltaisilla osastoilla.
 
The purpose of thesis was to develop the discharge process of a geriatric patient. The aim was to describe the discharge process of a geriatric patient and find out developmental suggestions by finding waste in order to make the discharge process smooth.
The theoretical frame deals mainly with Lean and discharge process. The study was conducted as a group interview using interview themes. The interview was participated by the multiprofessional teams in the unit (N=8). The data was analyzed by qualitative content analysis.
According to results the discharge process was implemented well but there was not any common discharge process in the ward. The discharge process of a geriatric patient was experienced as a challenging, complex and time-consuming process.
The results show the waste that occurred in the discharge process included waiting, interruption in information flow, repeated contacts, medication errors and incomplete information and documentation. Within these large amounts of waste was found in waiting and repeated contacts. The orientation of staff and the use of a checklist was identified as a central developmental target for the elimination of waste in the discharge process. The patient and family member participation and guidance as well as discharge planning and preparation were regarded important for the smoothness of the discharge process. Other areas of improvement for the elimination of waste were good documentation and common documentation practice and discharge practice as well as collaboration with the teams within and outside of organization.
An operating model was obtained as a developmental output. It can be used in providing orientation to new employees and students and as a checklist in discharge related activities. The result of thesis can be used in similar wards.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste