Omaishoidon tukipalveluja tuottavan yksikön kehittämissuunnitelman laatiminen virtuaalifasilitointia hyödyntäen
Nenonen, Soile (2021)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090317415
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090317415
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön tarkoituksena oli erään omaishoidon julkisia tukipalveluja tuottavan yksikön toiminnan kehittämistarpeiden analysointi ja kehittämissuunnitelman laatiminen. Kehittämistyön tavoitteena oli edistää yksikön toiminnan ja palvelujen kehittämistä asiakaslähtöisesti ja vaikuttavasti osana iäkkäiden omaishoidon palvelukokonaisuutta. Tutkimusasetelma oli kaksi vaiheinen. Ensimmäisessä vaiheessa tavoitteena oli tunnistaa yksikön kehittämistarpeita yksikön johdon ja työntekijöiden näkökulmasta, ja toisessa vaiheessa tuottaa toiminnan kehittämisehdotuksia ja laatia toiminnan kehittämissuunnitelma.
Kehittämismenetelmänä käytettiin johdolle ja työntekijöille suunnattua SWOT-analyysiin perustuvaa sähköpostikyselyä ja luovaan ongelmanratkaisuun pohjautuvia fasilitoituja työpajojakehittämistyöryhmälle. Kehittämistyöryhmä koostui toiminnan kehittämisestä vastaavista esimiehistä ja yksikön työntekijöistä. Ennen työpajoja tehdyn kyselyn tuloksia hyödynnettiin työpajoissa.
Tutkimuksellisen kehittämistyön konkreettisina tuloksina laadittiin yksikön toiminnan SWOT-analyysi, keskeisten kehittämistarpeiden ja tavoitteiden määrittely sekä kehittämistoimenpidematriisi. Kehittämistyön tuloksena yksikön johdon ja työntekijöiden yhteinen ymmärrys yksikön toiminnan kehittämistarpeista ja tavoitteista lisääntyi. Sekä johto että työntekijät näkivät tärkeäksi yhtenäistää yksikön palveluja ja toimintatapoja sekä yksikön sisällä että yhteistyökumppaneiden kanssa. Verkostoyhteistyön tiivistäminen organisaation muiden omaishoidon toimijoiden ja asiakkaiden sekä organisaation ulkopuolisten toimijoiden kanssa nähtiin välttämättömäksi, jotta palveluja voidaan kehittää asiakaslähtöisesti osana palvelukokonaisuutta. Toiminnan suunnitelmallisuuden, dokumentoinnin ja arvioinnin kehittämistä pidettiin tärkeänä toiminnan vaikuttavuuden varmistamiseksi.
Keskeisimpänä johtopäätöksenä tässä tutkimuksellisessa kehittämistyössä voidaan todeta, että omaishoidon julkisten tukipalvelujen asiakaslähtöisyys ja vaikuttavuus edellyttää, että omaishoitajat ja omaishoitoperheet otetaan kumppaneina mukaan toiminnan arviointiin ja kehittämiseen. Tärkeää on myös, että yksikön johdolla ja työntekijöillä on yhteinen näkemys yksikkönsä perustehtävästä ja visiosta sekä kehittämisen suunnasta osana omaishoidon palvelukokonaisuutta. Tämä edellyttää myös perustehtävän ja vision toistuvaa tarkastelua yhdessä asiakkaiden ja muiden omaishoidon toimijoiden kanssa.
Kehittämismenetelmänä käytettiin johdolle ja työntekijöille suunnattua SWOT-analyysiin perustuvaa sähköpostikyselyä ja luovaan ongelmanratkaisuun pohjautuvia fasilitoituja työpajojakehittämistyöryhmälle. Kehittämistyöryhmä koostui toiminnan kehittämisestä vastaavista esimiehistä ja yksikön työntekijöistä. Ennen työpajoja tehdyn kyselyn tuloksia hyödynnettiin työpajoissa.
Tutkimuksellisen kehittämistyön konkreettisina tuloksina laadittiin yksikön toiminnan SWOT-analyysi, keskeisten kehittämistarpeiden ja tavoitteiden määrittely sekä kehittämistoimenpidematriisi. Kehittämistyön tuloksena yksikön johdon ja työntekijöiden yhteinen ymmärrys yksikön toiminnan kehittämistarpeista ja tavoitteista lisääntyi. Sekä johto että työntekijät näkivät tärkeäksi yhtenäistää yksikön palveluja ja toimintatapoja sekä yksikön sisällä että yhteistyökumppaneiden kanssa. Verkostoyhteistyön tiivistäminen organisaation muiden omaishoidon toimijoiden ja asiakkaiden sekä organisaation ulkopuolisten toimijoiden kanssa nähtiin välttämättömäksi, jotta palveluja voidaan kehittää asiakaslähtöisesti osana palvelukokonaisuutta. Toiminnan suunnitelmallisuuden, dokumentoinnin ja arvioinnin kehittämistä pidettiin tärkeänä toiminnan vaikuttavuuden varmistamiseksi.
Keskeisimpänä johtopäätöksenä tässä tutkimuksellisessa kehittämistyössä voidaan todeta, että omaishoidon julkisten tukipalvelujen asiakaslähtöisyys ja vaikuttavuus edellyttää, että omaishoitajat ja omaishoitoperheet otetaan kumppaneina mukaan toiminnan arviointiin ja kehittämiseen. Tärkeää on myös, että yksikön johdolla ja työntekijöillä on yhteinen näkemys yksikkönsä perustehtävästä ja visiosta sekä kehittämisen suunnasta osana omaishoidon palvelukokonaisuutta. Tämä edellyttää myös perustehtävän ja vision toistuvaa tarkastelua yhdessä asiakkaiden ja muiden omaishoidon toimijoiden kanssa.