Positiivinen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa : Opas Touhula Kivitaskun kasvattajille
Pihlajaniemi, Susanna; Räisänen, Hanne; Vestergård, Pauliina (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Pihlajaniemi, Susanna
Räisänen, Hanne
Vestergård, Pauliina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090317421
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090317421
Tiivistelmä
Tämän monimuotoisen opinnäytetyön tuotoksena on luotu positiiviseen pedagogiikkaan pohjautuva opas. Oppaan tavoitteena on lisätä varhaiskasvattajien tietoa positiivisesta pedagogiikasta, antaa konkreettisia vinkkejä sen käyttöön varhaiskasvatuksen toimintaympäristössä, sekä motivoida varhaiskasvattajia ottamaan positiivinen pedagogiikka osaksi pedagogisen toiminnan suunnittelua ja toteuttamista. Oppaan avulla pyrimme herättämään varhaiskasvatuksen työntekijät pohtimaan omia ajatusmallejaan ja toimintatapojaan peilaten niitä positiiviseen pedagogiikkaan.
Opas on luotu yhteistyössä päiväkoti Touhula Kivitaskun kanssa. Haastattelimme Kivitaskun työntekijöitä oppaan suunnitteluvaiheessa, jotta opas vastaisi mahdollisimman hyvin kyseisen päiväkodin tarpeita ja toiveita. Opas on sovellettavissa kaikkien varhaiskasvatusikäisten lasten kanssa työskentelyyn, joten se on monipuolinen ja sen sisällöt muokattavissa erilaisten lapsiryhmien tarpeisiin.
Opinnäytetyön teoreettiseen viitekehykseen kuuluvat Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet, suomalainen varhaiskasvatus, varhaiskasvatuksen pedagogiikka ja positiivinen pedagogiikka lasten hyvinvoinnin tukemisessa. Teoreettiseen viitekehykseen sisältyy myös lasten itsesäätelytaitojen tukeminen, tunneäly ja vuorovaikutus, sekä Martin Seligmanin PERMA-hyvinvointiteoria.
Opas on luotu yhteistyössä päiväkoti Touhula Kivitaskun kanssa. Haastattelimme Kivitaskun työntekijöitä oppaan suunnitteluvaiheessa, jotta opas vastaisi mahdollisimman hyvin kyseisen päiväkodin tarpeita ja toiveita. Opas on sovellettavissa kaikkien varhaiskasvatusikäisten lasten kanssa työskentelyyn, joten se on monipuolinen ja sen sisällöt muokattavissa erilaisten lapsiryhmien tarpeisiin.
Opinnäytetyön teoreettiseen viitekehykseen kuuluvat Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet, suomalainen varhaiskasvatus, varhaiskasvatuksen pedagogiikka ja positiivinen pedagogiikka lasten hyvinvoinnin tukemisessa. Teoreettiseen viitekehykseen sisältyy myös lasten itsesäätelytaitojen tukeminen, tunneäly ja vuorovaikutus, sekä Martin Seligmanin PERMA-hyvinvointiteoria.