Väylätekniikan vaihto : Kaivoksella olevien Profibus-laitteiden siirtäminen Profinet-väylään
Kallionlähde, Sofia (2021)
Kallionlähde, Sofia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090717519
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090717519
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Agnico Eagle Finland Oy:lle ja työn tavoitteena oli saada Profibus-laitteet vaihdetuiksi Profinet-väylään. Työn keskeinen sisältö oli tehdä tarvittavat muutokset kahteen kenttäkoteloon, suunnitella työ ja kertoa työn suorituksesta teorian kautta.
Työ rajattiin koskemaan kaivoksen ilmanvaihtonousun Profibus-automaatiolaitteiston siirtoa Profinet-väylän alle yhden kaivoksen tärkeimmän ilmanvaihtonousun eli IVN1 osalta. Profibus-väylätekniikka ei enää palvele täysin kaivoksen tarpeita, minkä vuoksi on päätetty siirtyä käyttämään pääasiassa Profinet-väylätekniikkaa. Profinet-väylätekniikkaan siirtyessä on odotettavissa varmempi käyttökokemus niin laitetasolla kuin ohjelmapuolella. Väylätyypin vaihdolla pyritään minimoimaan katkoksien määrä tietoliikenteessä ja näin saada tuotannolliset tappiot mahdollisimman pieneksi.
Kyseisellä IVN:llä oli käytössä Profibus-järjestelmän laitteita, jotka siirrettiin Profinet-väylään. Koko muutostyötä ei saatu tehtyä sillä muutokset tarvitsevat isomman katkon. Kenttäkoteloiden muutostyö suoritetaan seuraavan huoltoseisokin yhteydessä. Tämän työn aikana vaihdettiin taajuusmuuttajan väyläkortit pari tuntia kestävässä järjestetyssä katkossa. Kohteessa oli kaksi taajuusmuuttajaa ACS850 ja ACS880, joihin molempiin vaihdettiin väyläkortti.
Tämän muutostyön suunnitelmia voidaan käyttää jatkossa myös muualla kaivosalueella suunnitteilla oleviin väylätekniikan vaihdoksiin. Profibus-väyläjärjestelmästä tullaan luopumaan kokonaan kaivosalueella ja korvataan pääasiallisesti Profinet-väylätekniikkalla. The thesis was made for Agnico Eagle Finland Oy and the objective was to get Profibus devices replaced on Profinet bus. The main objectives of the thesis were to make the necessary changes in two field cabinets, plan the work and report performance of the work through the theory.
The work was focused on the transfer of the Profibus automation equipment to the Profinet bus in IVN1 area. IVN1 is one of the underground mine´s most important ventilation riser. Profibus technology is no more a reliable choice in mine which is why it has been decided to switch the Profibus technology to Profinet technology. Profinet bus technology is expected to provide a more reliable user experience. The aim of changing the bus type is to minimize the number of interruptions in telecommunications and therefore to keep production losses to a minimum.
IVN1 used Profibus system equipment which was transferred to the Profinet bus. The whole change work could not be done because the changes need a bigger shutdown. Modification work on the field cabinets will be carried out during the next maintenance shutdown. During the work, bus cards of the frequency converters were changed during a couple of hours of interruption. The site has two ACS850 and ACS880 drives, into which both a bus card was changed.
This work and the results of the work can also be use as a basis for a change in the bus technology of the underground mine in the future. The Profibus system will be abandoned entirely in the mine area and will be replaced by the Profinet system.
Työ rajattiin koskemaan kaivoksen ilmanvaihtonousun Profibus-automaatiolaitteiston siirtoa Profinet-väylän alle yhden kaivoksen tärkeimmän ilmanvaihtonousun eli IVN1 osalta. Profibus-väylätekniikka ei enää palvele täysin kaivoksen tarpeita, minkä vuoksi on päätetty siirtyä käyttämään pääasiassa Profinet-väylätekniikkaa. Profinet-väylätekniikkaan siirtyessä on odotettavissa varmempi käyttökokemus niin laitetasolla kuin ohjelmapuolella. Väylätyypin vaihdolla pyritään minimoimaan katkoksien määrä tietoliikenteessä ja näin saada tuotannolliset tappiot mahdollisimman pieneksi.
Kyseisellä IVN:llä oli käytössä Profibus-järjestelmän laitteita, jotka siirrettiin Profinet-väylään. Koko muutostyötä ei saatu tehtyä sillä muutokset tarvitsevat isomman katkon. Kenttäkoteloiden muutostyö suoritetaan seuraavan huoltoseisokin yhteydessä. Tämän työn aikana vaihdettiin taajuusmuuttajan väyläkortit pari tuntia kestävässä järjestetyssä katkossa. Kohteessa oli kaksi taajuusmuuttajaa ACS850 ja ACS880, joihin molempiin vaihdettiin väyläkortti.
Tämän muutostyön suunnitelmia voidaan käyttää jatkossa myös muualla kaivosalueella suunnitteilla oleviin väylätekniikan vaihdoksiin. Profibus-väyläjärjestelmästä tullaan luopumaan kokonaan kaivosalueella ja korvataan pääasiallisesti Profinet-väylätekniikkalla.
The work was focused on the transfer of the Profibus automation equipment to the Profinet bus in IVN1 area. IVN1 is one of the underground mine´s most important ventilation riser. Profibus technology is no more a reliable choice in mine which is why it has been decided to switch the Profibus technology to Profinet technology. Profinet bus technology is expected to provide a more reliable user experience. The aim of changing the bus type is to minimize the number of interruptions in telecommunications and therefore to keep production losses to a minimum.
IVN1 used Profibus system equipment which was transferred to the Profinet bus. The whole change work could not be done because the changes need a bigger shutdown. Modification work on the field cabinets will be carried out during the next maintenance shutdown. During the work, bus cards of the frequency converters were changed during a couple of hours of interruption. The site has two ACS850 and ACS880 drives, into which both a bus card was changed.
This work and the results of the work can also be use as a basis for a change in the bus technology of the underground mine in the future. The Profibus system will be abandoned entirely in the mine area and will be replaced by the Profinet system.