Tievalaistuksen inframallintamisen ohjeistuksen kehittäminen
Kiivanen, Vili (2021)
Kiivanen, Vili
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090617477
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090617477
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli perehtyä Väyläviraston nykyisiin inframallinnusohjeisiin ja -vaatimuksiin tievalaistuksen osalta sekä selvittää tievalaistuksen mallintamisen nykytilannetta. Tällä työllä pyrittiin tekemään pohjustusta tuleville Väyläviraston Tie- ja ratahankkeiden inframalliohjeen ja Tie- ja rautateiden valaistusohjeen päivityksille, joissa tievalaistuksen mallintamista voidaan viedä eteenpäin.
Työssä perehdyttiin Väyläviraston Tie- ja ratahankkeiden inframalliohjeisiin ja Building SMART Finlandin julkaisuihin inframallintamisen osalta. Työssä kysyttiin myös urakoitsijoiden ja valaistussuunnittelijoiden näkemystä tievalaistuksen mallintamisen nykytilasta ja mitä se tulevaisuudessa voisi olla. Kyselyissä pyydettiin myös vastanneiden kehitysehdotuksia tievalaistuksen mallintamiselle.
Ohjeissa ja vaatimuksissa suoraan tievalaistusta sivuttiin todella vähän, joten parannuskohteita saatiin kerättyä paljon tievalaistukseen liittyen. Työn loppuun on kerätty työn tuloksena ilmi käyneet parannusehdotukset. Parannusehdotusten pohjalta Väyläviraston ohjeita voidaan alkaa päivittämään tievalaistuksen mallintamisen osalta.
Työssä perehdyttiin Väyläviraston Tie- ja ratahankkeiden inframalliohjeisiin ja Building SMART Finlandin julkaisuihin inframallintamisen osalta. Työssä kysyttiin myös urakoitsijoiden ja valaistussuunnittelijoiden näkemystä tievalaistuksen mallintamisen nykytilasta ja mitä se tulevaisuudessa voisi olla. Kyselyissä pyydettiin myös vastanneiden kehitysehdotuksia tievalaistuksen mallintamiselle.
Ohjeissa ja vaatimuksissa suoraan tievalaistusta sivuttiin todella vähän, joten parannuskohteita saatiin kerättyä paljon tievalaistukseen liittyen. Työn loppuun on kerätty työn tuloksena ilmi käyneet parannusehdotukset. Parannusehdotusten pohjalta Väyläviraston ohjeita voidaan alkaa päivittämään tievalaistuksen mallintamisen osalta.