Älypuhelin ja järjestelmäkamera vaalikampanjassa
Tuomela, Suvi (2021)
Tuomela, Suvi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090617484
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090617484
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli selvittää, riittääkö tavallinen älypuhelin kunnallisvaalikampanjan materiaalin tuotannossa vai tarvitaanko siihen ammattimaisempi kuvauskalusto. Tavoitteena oli tuottaa valokuvia ja videoita ehdokkaan sosiaalisen median kanaviin, ja ne toteutettiin sekä järjestelmäkameralla että älypuhelimella.
Projektityö aloitettiin suunnittelemalla ja päättämällä yhdessä ehdokkaan kanssa tulevien videoiden ja valokuvien sisältö. Tämän jälkeen materiaalia kuvattiin useampana päivänä, muutamassa eri kohteessa ehdokkaan kotikunnassa, Vantaalla. Kun kaikki ehdokkaan haluama materiaali oli hankittu, oli mahdollista aloittaa editointiprosessi. Sekä videot että kuvat editoitiin Adoben ohjelmistoilla, minkä jälkeen ne tallennettiin haluttuun muotoon ja ehdokas julkaisi ne oman aikataulunsa mukaisesti sosiaalisen median kanavissaan.
Sekä älypuhelimella että järjestelmäkameralla kuvattuja videoita arvosteltiin niin ehdokkaan kuin kolmen muunkin koehenkilön toimesta. Tuloksissa ei päästy yhteisymmärrykseen eikä selkeästi parempaa vaihtoehtoa saatu selville. Esille nostettiin esimerkiksi älypuhelimen helppous ja ammattimaisen kaluston sekä tekijän hinta. Lopputuloksena todettiin, että molemmat ovat käyttökelpoisia vaihtoehtoja. Kaikki riippuu pitkälti siitä, minkälaisen kampanjan ehdokas haluaa toteuttaa. Esimerkiksi televisiomainoksiin ei älypuhelimella kuvatuilla videoilla välttämättä ole asiaa.
Työstä ja varsinkin tulosten vertailusta olisi mahdollisesti saanut mielenkiintoisemman, mikäli käytössä ollut älypuhelin olisi ollut uudempi ja näin ollen myös sen tuottama kuva olisi ollut laadukkaampaa. Vanhemman älypuhelimen käyttö kuitenkin vastasi hyvin todellisuutta, koska ei jokaisella ehdokkaalla ole aina käytössään älypuhelinten uusinta ja parasta mallia.
Projektityö aloitettiin suunnittelemalla ja päättämällä yhdessä ehdokkaan kanssa tulevien videoiden ja valokuvien sisältö. Tämän jälkeen materiaalia kuvattiin useampana päivänä, muutamassa eri kohteessa ehdokkaan kotikunnassa, Vantaalla. Kun kaikki ehdokkaan haluama materiaali oli hankittu, oli mahdollista aloittaa editointiprosessi. Sekä videot että kuvat editoitiin Adoben ohjelmistoilla, minkä jälkeen ne tallennettiin haluttuun muotoon ja ehdokas julkaisi ne oman aikataulunsa mukaisesti sosiaalisen median kanavissaan.
Sekä älypuhelimella että järjestelmäkameralla kuvattuja videoita arvosteltiin niin ehdokkaan kuin kolmen muunkin koehenkilön toimesta. Tuloksissa ei päästy yhteisymmärrykseen eikä selkeästi parempaa vaihtoehtoa saatu selville. Esille nostettiin esimerkiksi älypuhelimen helppous ja ammattimaisen kaluston sekä tekijän hinta. Lopputuloksena todettiin, että molemmat ovat käyttökelpoisia vaihtoehtoja. Kaikki riippuu pitkälti siitä, minkälaisen kampanjan ehdokas haluaa toteuttaa. Esimerkiksi televisiomainoksiin ei älypuhelimella kuvatuilla videoilla välttämättä ole asiaa.
Työstä ja varsinkin tulosten vertailusta olisi mahdollisesti saanut mielenkiintoisemman, mikäli käytössä ollut älypuhelin olisi ollut uudempi ja näin ollen myös sen tuottama kuva olisi ollut laadukkaampaa. Vanhemman älypuhelimen käyttö kuitenkin vastasi hyvin todellisuutta, koska ei jokaisella ehdokkaalla ole aina käytössään älypuhelinten uusinta ja parasta mallia.