Kuvankäsittely markkinoinnissa
Aapro, Joonas (2021)
Aapro, Joonas
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090617485
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090617485
Tiivistelmä
Kuvat ja kuvankäsittely ovat keskeisiä tekijöitä markkinoinnissa, eikä nykymaailman markkinoinnissa pärjää kovinkaan hyvin, jos ne eivät ole hallussa. Kuvien käsittelyssä ei ole minkäänlaisia rajoja, ja sitä voi harjoittaa miten itse näkee parhaaksi. Kuitenkin markkinoinnissa on olemassa tiettyjä sääntöjä ja keinoja käsitellä kuvia, jotta saadaan kuluttajien huomio ja saadaan heidät toimimaan. Tässä insinöörityössä tarkoituksena oli tutkia, mitä kaikkia erilaisia keinoja kuvankäsittelyyn markkinoinnissa on tarjolla, sekä ottaa selvää, minkälaista mainoskuvan luominen on käytännössä.
Markkinointi on muuttunut vuosien varrella huimasti digitalisaation myötä. Perinteisen markkinoinnin sijaan, kuten lehtimainosten ja mainoskylttien, yritykset panostavat enemmän digitaaliseen mainontaan, parhaana esimerkkinä sosiaalinen media, joka on mullistanut markkinointia viimeisen vuosikymmenen ajan. Kuvankäsittely on iso osa mainontaa, ja jokaisen hyvän mainoskuvan takana on henkilö, joka vastaa siitä, että kuvasta saadaan mahdollisimman huomiota herättävä.
Insinöörityössä luotiin mainoskuva, jonka oli tarkoitus seurata visuaalisen markkinoinnin perussääntöjä ja markkinointiammattilaisten ohjeita. Työssä haastateltiin kolmea eri markkinointihenkilöä, joilta kysyttiin kaikilta samat kysymykset hyvästä mainoskuvasta, ja lopputuloksen onnistuneisuus mitattiin kahdentoista eri henkilön palautteen perusteella.
Haastattelujen ja tutkimusten perusteella selvisi, että vaikka kuinka tarkasti seuraisi annettuja ohjeita ja neuvoja ja tekisi kaiken niinsanotusti sääntöjen mukaisesti oikein, ei markkinoinnissa loppujen lopuksi ole sääntöjä tai oikeaa tapaa. Monet asiat riippuvat kohderyhmästä ja ideasta. Suositeltuja toimintatapoja voidaan seurata ja niistä on hyötyä, mutta loppujen lopuksi mikä tahansa idea voi toimia, sillä ihmisen reagointia tietynlaiseen tapaan ei voi kukaan ennustaa.
Markkinointi on muuttunut vuosien varrella huimasti digitalisaation myötä. Perinteisen markkinoinnin sijaan, kuten lehtimainosten ja mainoskylttien, yritykset panostavat enemmän digitaaliseen mainontaan, parhaana esimerkkinä sosiaalinen media, joka on mullistanut markkinointia viimeisen vuosikymmenen ajan. Kuvankäsittely on iso osa mainontaa, ja jokaisen hyvän mainoskuvan takana on henkilö, joka vastaa siitä, että kuvasta saadaan mahdollisimman huomiota herättävä.
Insinöörityössä luotiin mainoskuva, jonka oli tarkoitus seurata visuaalisen markkinoinnin perussääntöjä ja markkinointiammattilaisten ohjeita. Työssä haastateltiin kolmea eri markkinointihenkilöä, joilta kysyttiin kaikilta samat kysymykset hyvästä mainoskuvasta, ja lopputuloksen onnistuneisuus mitattiin kahdentoista eri henkilön palautteen perusteella.
Haastattelujen ja tutkimusten perusteella selvisi, että vaikka kuinka tarkasti seuraisi annettuja ohjeita ja neuvoja ja tekisi kaiken niinsanotusti sääntöjen mukaisesti oikein, ei markkinoinnissa loppujen lopuksi ole sääntöjä tai oikeaa tapaa. Monet asiat riippuvat kohderyhmästä ja ideasta. Suositeltuja toimintatapoja voidaan seurata ja niistä on hyötyä, mutta loppujen lopuksi mikä tahansa idea voi toimia, sillä ihmisen reagointia tietynlaiseen tapaan ei voi kukaan ennustaa.