Varastotoiminnan kehittäminen
Koivisto, Mikko (2021)
Koivisto, Mikko
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090817576
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090817576
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin Pirkanmaalla toimivalle logistiikka-alan yritykselle, jonka tarkoituksena on tutkia yrityksen uusimman ja isoimman varaston varastointia. Tarkoituksena on myös tutkia ja löytää kyseisen varaston mahdollisia kehittämiskohteita sekä löytää niihin kehitysideoita ja mahdollisia ratkaisuja.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu kolmesta osa-alueesta, jotka ovat varastointi, varastointiprosessit ja Lean-ajattelu. Jokaisen luvun päätteeksi kerrotaan hieman, kuinka kohdeyrityksessä toimitaan liittyen asioihin, joista luvussa on kerrottu. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Kvalitatiivinen tutkimus valittiin, koska tutkimusongelmia ei olisi voitu selvittää kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tässä tutkimuksessa empiirinen tutkimus suoritettiin teemahaastatteluilla ja haastateltavina olivat kohdeyrityksen työntekijöitä.
Tutkimuksen perusteella varaston yleiseen toimintaan ollaan pääasiassa tyytyväisiä, mutta myös kehityskohteita ja parannusehdotuksia ilmeni. Suurimmaksi haasteeksi ja kehityskohteeksi haastattelujen perusteella mainittiin asiakastilauksien keräileminen ja siihen liittyvät seikat. Tutkimuksesta selvisi, että tuotteille, joita keräillään päivittäin asiakkaille, täytyisi saada merkityt hyllypaikat ja hyllypaikkoja ylipäätänsä lisää varastolle. Viivakoodinlukulaitteet tai RFID teknologia helpottaisi huomattavasti varaston toimintaa keräilyjen ja tuotteiden vastaanottamisen suhteen. Myös varaston katon korjaamista olisi syytä harkita.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu kolmesta osa-alueesta, jotka ovat varastointi, varastointiprosessit ja Lean-ajattelu. Jokaisen luvun päätteeksi kerrotaan hieman, kuinka kohdeyrityksessä toimitaan liittyen asioihin, joista luvussa on kerrottu. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Kvalitatiivinen tutkimus valittiin, koska tutkimusongelmia ei olisi voitu selvittää kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tässä tutkimuksessa empiirinen tutkimus suoritettiin teemahaastatteluilla ja haastateltavina olivat kohdeyrityksen työntekijöitä.
Tutkimuksen perusteella varaston yleiseen toimintaan ollaan pääasiassa tyytyväisiä, mutta myös kehityskohteita ja parannusehdotuksia ilmeni. Suurimmaksi haasteeksi ja kehityskohteeksi haastattelujen perusteella mainittiin asiakastilauksien keräileminen ja siihen liittyvät seikat. Tutkimuksesta selvisi, että tuotteille, joita keräillään päivittäin asiakkaille, täytyisi saada merkityt hyllypaikat ja hyllypaikkoja ylipäätänsä lisää varastolle. Viivakoodinlukulaitteet tai RFID teknologia helpottaisi huomattavasti varaston toimintaa keräilyjen ja tuotteiden vastaanottamisen suhteen. Myös varaston katon korjaamista olisi syytä harkita.