Tasasähköpiirit-opintojakson kehittäminen
Ryynänen, Tuomas (2021)
Ryynänen, Tuomas
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090817594
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090817594
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Tasasähköpiirit-opintojaksoa lisäämällä siihen opetusvideoita ja verk-kotehtäviä. Opetusvideoita tehtiin jokaiselle opintojakson osa-alueelle. Opetusvideoiden tarkoituksena on aut-taa opiskelijoita edistymään ja suorittamaan opintojakso sujuvasti. Opinnäytetyössä myös tutkittiin verkko-opettamisen menetelmiä ja vertailtiin amerikkalaisen ja suomalaisen virtapiirien merkintätapaa.
Opinnäytetyön laatimisessa keskeisin tehtävä oli opetusvideoiden valmistaminen. Opiskelijan on helppo katsoa niitä silloin, kun hänelle sopii parhaiten. Videot ovat myöskin tehokasta opetusmateriaalia. Jokaisella opinto-jakson osa-alueella on omat opetusvideonsa, jotka soveltuvat niin lähiopetuksen lisäksi kuin verkkokurssiksi. Moodleen tehtiin useita verkkotehtäviä, joilla opiskelija voi harjoitella osaamistaan.
Opetusvideot tehtiin suunnitelman mukaisesti ja niitä julkaistiin YouTubeen yhteensä 17 kappaletta. Opetusvi-deoiden yhteenlaskettu pituus on 127 minuuttia. Opetusvideoiden korjaukset ja viimeistely tehtiin opettajien monipuolisen palautteen avulla, jolla saatiin toimiva lopputulos. Amerikkalaisen ja suomalaisen virtapiirien merkintätavan vertailussa eroja löytyi paljon. Verkkotehtäviä tehtiin yhteensä 8 kappaletta, jotka kattavat suurimmaksi osaksi opintojakson osa-alueet.
Opinnäytetyön laatimisessa keskeisin tehtävä oli opetusvideoiden valmistaminen. Opiskelijan on helppo katsoa niitä silloin, kun hänelle sopii parhaiten. Videot ovat myöskin tehokasta opetusmateriaalia. Jokaisella opinto-jakson osa-alueella on omat opetusvideonsa, jotka soveltuvat niin lähiopetuksen lisäksi kuin verkkokurssiksi. Moodleen tehtiin useita verkkotehtäviä, joilla opiskelija voi harjoitella osaamistaan.
Opetusvideot tehtiin suunnitelman mukaisesti ja niitä julkaistiin YouTubeen yhteensä 17 kappaletta. Opetusvi-deoiden yhteenlaskettu pituus on 127 minuuttia. Opetusvideoiden korjaukset ja viimeistely tehtiin opettajien monipuolisen palautteen avulla, jolla saatiin toimiva lopputulos. Amerikkalaisen ja suomalaisen virtapiirien merkintätavan vertailussa eroja löytyi paljon. Verkkotehtäviä tehtiin yhteensä 8 kappaletta, jotka kattavat suurimmaksi osaksi opintojakson osa-alueet.