Ajoneuvologistiikan kuljetusvaurioiden käsittelyprosessin kuvaaminen ja kehittäminen
Treuthardt, Linus (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Treuthardt, Linus
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090817556
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090817556
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata ja kehittää erään automaahantuonnin kuljetusvaurioiden käsittelyprosessi. Kuljetusvaurio on kuljetuksen aikana kuljetettavaan autoon muodostunut vaurio. Kuljetusvaurio voi estää auton suunnitellun luovutusajankohdan asiakkaalle.
Prosessin kehittäminen alkoi kohdeyrityksen toimintatapojen sekä seurantajärjestelmien tarkastelulla, joilla kerättiin ja tarkasteltiin kuljetusvaurioihin liittyvää tietoa. Selkeällä ja helppokäyttöisellä seurantajärjestelmällä kerätyllä datalla pystytään kohdentamaan kehitystoimet paremmin. Kohdeyrityksen tikettijärjestelmässä, jolla jälleenmyyjät reklamoivat vaurioista maahantuontiin, oli havaittavissa puutteita. Tikettijärjestelmän ja Qlik-raportin välillä ei ollut automaattista tiedonsiirtoa. Automaattisella tiedonsiirrolla sekä selkeällä tikettijärjestelmällä tarkasteltava data on nopeammin ja selkeämmin saatavilla. Tekemällä tikettijärjestelmä yksiselitteisemmäksi, reklamaation tekijän ja sen käsittelijän työ helpottuu, koska epäselvyydet reklamaatiossa vähenevät.
Seurantajärjestelmien antamalla tiedolla voidaan kohdentaa käytössä olevia resursseja tehokkaammin. Esimerkiksi jos autoissa havaitaan naarmuja usein samassa paikassa, voitaisiin suositella suojateippauksien uudelleen sijoittamista. Suojateippien asentaminen luovutushuollon yhteydessä ennen viimeistä kuljetusta varten on kustannustehokas ja nopea keino ennaltaehkäistä korin maalivaurioita.
Prosessin kehittäminen alkoi kohdeyrityksen toimintatapojen sekä seurantajärjestelmien tarkastelulla, joilla kerättiin ja tarkasteltiin kuljetusvaurioihin liittyvää tietoa. Selkeällä ja helppokäyttöisellä seurantajärjestelmällä kerätyllä datalla pystytään kohdentamaan kehitystoimet paremmin. Kohdeyrityksen tikettijärjestelmässä, jolla jälleenmyyjät reklamoivat vaurioista maahantuontiin, oli havaittavissa puutteita. Tikettijärjestelmän ja Qlik-raportin välillä ei ollut automaattista tiedonsiirtoa. Automaattisella tiedonsiirrolla sekä selkeällä tikettijärjestelmällä tarkasteltava data on nopeammin ja selkeämmin saatavilla. Tekemällä tikettijärjestelmä yksiselitteisemmäksi, reklamaation tekijän ja sen käsittelijän työ helpottuu, koska epäselvyydet reklamaatiossa vähenevät.
Seurantajärjestelmien antamalla tiedolla voidaan kohdentaa käytössä olevia resursseja tehokkaammin. Esimerkiksi jos autoissa havaitaan naarmuja usein samassa paikassa, voitaisiin suositella suojateippauksien uudelleen sijoittamista. Suojateippien asentaminen luovutushuollon yhteydessä ennen viimeistä kuljetusta varten on kustannustehokas ja nopea keino ennaltaehkäistä korin maalivaurioita.