Kattava mallipohja virtuaalitodellisuuskehittäjille
Vahla, Ville (2021)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090817569
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090817569
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli kehittää virtuaalitodellisuussovellus, joka määrittää kaikki yleisimmät nykyään käytössä olevat virtuaalitodellisuuslaitteet toimimaan sen kanssa. Työn oli tarkoitus toimia pohjana uutta virtuaalitodellisuussovellusta tai -peliä rakennettaessa niin, ettei kehittäjän tarvitse määritellä useaa laitetta erikseen aloittaessaan sovelluskehitystä ja täten hänen työnsä helpottuu.
Sovelluksen tilasi Helsinki XR Center, joka on Metropolia Ammattikorkeakoulun luovien alojen yhteydessä toimiva keskus ja jonka tarkoitus on yhdistää virtuaalitodellisuuteen keskittyvää tutkimus-, startup- ja yritystoimintaa sekä antaa opiskelijoille verkostoitumismahdollisuuksia alalle.
Insinöörityönä tehtyyn mallipohjasovellukseen rakennettiin laitteiden automaattinen määritys sekä visuaalinen näkymä, josta näkee virtuaalitodellisuuslasien ja ohjaimien tiedot, painetut painikkeet ja ohjaimien sijainnit visualisoituna, minkä lisäksi sovellus kerää kyseiset tiedot myös tekstitiedostoihin kehityksen helpottamiseksi.
Insinöörityön lopputuloksena syntyi valmis sovellus, joka testeissä todettiin toimivaksi useilla yleisillä virtuaalitodellisuuslaitteilla. Työn on tarkoitus toimia ladattavana ja muokattavana mallipohjana kehittäjille heidän työnsä helpottamiseksi. Sovelluksen voi ladata esimerkiksi Unity-projektina ja alkaa rakentaa omaa sovellustaan tai peliään suoraan sen päälle. Työn kehitykseen käytettiin Unity-versiota 2020.3.11f1,OpenXR-liitännäisen versiota 1.2.2 ja XR Interaction Toolkit -liitännäisen versiota 1.0.0-pre.4.
Sovelluksen tilasi Helsinki XR Center, joka on Metropolia Ammattikorkeakoulun luovien alojen yhteydessä toimiva keskus ja jonka tarkoitus on yhdistää virtuaalitodellisuuteen keskittyvää tutkimus-, startup- ja yritystoimintaa sekä antaa opiskelijoille verkostoitumismahdollisuuksia alalle.
Insinöörityönä tehtyyn mallipohjasovellukseen rakennettiin laitteiden automaattinen määritys sekä visuaalinen näkymä, josta näkee virtuaalitodellisuuslasien ja ohjaimien tiedot, painetut painikkeet ja ohjaimien sijainnit visualisoituna, minkä lisäksi sovellus kerää kyseiset tiedot myös tekstitiedostoihin kehityksen helpottamiseksi.
Insinöörityön lopputuloksena syntyi valmis sovellus, joka testeissä todettiin toimivaksi useilla yleisillä virtuaalitodellisuuslaitteilla. Työn on tarkoitus toimia ladattavana ja muokattavana mallipohjana kehittäjille heidän työnsä helpottamiseksi. Sovelluksen voi ladata esimerkiksi Unity-projektina ja alkaa rakentaa omaa sovellustaan tai peliään suoraan sen päälle. Työn kehitykseen käytettiin Unity-versiota 2020.3.11f1,OpenXR-liitännäisen versiota 1.2.2 ja XR Interaction Toolkit -liitännäisen versiota 1.0.0-pre.4.