Visual Literature and Gamified Activities as Methods to Overcome Gender- and Ethnicity-based Barriers: Teaching Tools for Preparatory Education for Vocational Training
Pacelli, Sara (2021)
Pacelli, Sara
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090817604
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090817604
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli nostaa esiin sukupuoleen ja etniseen taustaan perustuvaa jakaumaa Suomen työmarkkinoilla. Yhteistyössä Stadin ammattiopiston kanssa kehitettiin opetusmetodiksi maahanmuuttajille suunnattuun VALMA-koulutukseen (ammatilliseen koulutukseen valmentava koulutus) verkkosivusto lieventämään sukupuolen ja etnisen taustan roolia ammatinvalinnassa.
Verkkosivusto suunniteltiin 10-viikkoa kestäneessä työharjoittelussa VALMA:ssa yhteiskehittämisen keinoin oppilaiden ja opettajien kanssa. Osallistavan toimintatutkimuksen (participatory action research PAR) ja sosiaalipedagogisen toiminnan menetelmät olivat käytössä luokkahuoneessa. Menetelmät auttoivat hahmottamaan opiskelijoiden sukupuolen ja kulttuuritaustan merkitystä ammatinvalinnassa. Verkkosivuston ensisijainen tavoite oli kannustaa opiskelijoita ammatinvalintaan, joka vastaa heidän kiinnostuksen kohteita ja suorituspotentiaalia, riippumatta heidän sukupuolesta tai etnisestä taustasta.
Sivusto jaettiin kolmeen osioon: Ammatillinen koulutus, jossa esitellään ammatillisen koulutuksen alat, Ammatillinen minä, joka tarjoaa työkaluja tunnistamaan omat henkilökohtaiset mieltymykset ja taidot, sekä Haastattelu, joka valmentaa opiskelu- tai työpaikkahaastatteluun ja opastaa CV:n tekoon. Koska VALMA-opiskelijat eivät puhu äidinkieleltään suomea, sivusto hyödyntää visuaalisia ja pelillisiä menetelmiä. Sukupuolten tasa-arvon edistämiseksi sivuston kuvituksissa on käytetty sukupuolisensitiivistä lähestymistapaa.
VALMA-opiskelijat ovat harvoin valmentavan koulutuksen aloittaessa asettaneet koulutus- ja uratavoitteita, eikä heillä ole selkeää kuvaa ammatillisesta koulutustarjonnasta. Moni opiskelija koki verkkosivuston hyödyllisenä työkaluna oppia eri ammattialojen tarjoamista mahdollisuuksista. Sivuston visuaalisuuden vuoksi opiskelijoiden oli helpompi ymmärtää, mitä eri ammattialat sisältävät. Pelillisyyden hyödyntäminen koettiin myös hyödyllisenä keinona oman ammatti-identiteetin arvioimisessa.
Verkkosivusto suunniteltiin 10-viikkoa kestäneessä työharjoittelussa VALMA:ssa yhteiskehittämisen keinoin oppilaiden ja opettajien kanssa. Osallistavan toimintatutkimuksen (participatory action research PAR) ja sosiaalipedagogisen toiminnan menetelmät olivat käytössä luokkahuoneessa. Menetelmät auttoivat hahmottamaan opiskelijoiden sukupuolen ja kulttuuritaustan merkitystä ammatinvalinnassa. Verkkosivuston ensisijainen tavoite oli kannustaa opiskelijoita ammatinvalintaan, joka vastaa heidän kiinnostuksen kohteita ja suorituspotentiaalia, riippumatta heidän sukupuolesta tai etnisestä taustasta.
Sivusto jaettiin kolmeen osioon: Ammatillinen koulutus, jossa esitellään ammatillisen koulutuksen alat, Ammatillinen minä, joka tarjoaa työkaluja tunnistamaan omat henkilökohtaiset mieltymykset ja taidot, sekä Haastattelu, joka valmentaa opiskelu- tai työpaikkahaastatteluun ja opastaa CV:n tekoon. Koska VALMA-opiskelijat eivät puhu äidinkieleltään suomea, sivusto hyödyntää visuaalisia ja pelillisiä menetelmiä. Sukupuolten tasa-arvon edistämiseksi sivuston kuvituksissa on käytetty sukupuolisensitiivistä lähestymistapaa.
VALMA-opiskelijat ovat harvoin valmentavan koulutuksen aloittaessa asettaneet koulutus- ja uratavoitteita, eikä heillä ole selkeää kuvaa ammatillisesta koulutustarjonnasta. Moni opiskelija koki verkkosivuston hyödyllisenä työkaluna oppia eri ammattialojen tarjoamista mahdollisuuksista. Sivuston visuaalisuuden vuoksi opiskelijoiden oli helpompi ymmärtää, mitä eri ammattialat sisältävät. Pelillisyyden hyödyntäminen koettiin myös hyödyllisenä keinona oman ammatti-identiteetin arvioimisessa.