Sideways-festivaalin asiakaskokemuksen kehittäminen alueohjelman avulla
Tikkanen, Henna (2021)
Tikkanen, Henna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090917642
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090917642
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tapaustutkimus, joka tutkii alueohjelmasisällön kehittämistä Sideways-festivaalilla. Tavoitteena oli parantaa asiakaskokemusta Sidewaysissa alueohjelmatarjontamahdollisuuksia kartoittamalla ja selvittämällä, millaiset alueohjelma-aktiviteetit toimivat parhaiten festivaalin asiakkaille.
Työn tietopohjassa käydään läpi asiakaskokemuksen teoriaa ja elämyksellisyyden elementtejä. Aineistonkeruu toteutettiin haastattelulla, vertaisanalyysillä ja kyselyllä, jotta tutkimustyön tueksi saatiin monipuolisesti tietoa eri näkökulmista.
Tuloksista ilmeni, että elämyksellisyys ja osallistavuus ovat tärkeässä osassa onnistuneen ja odotukset ylittävän asiakaskokemuksen luomista musiikkifestivaalilla. Vaikka valtaosa festivaaliyleisöstä osallistuu tapahtumiin musiikkiesitysten vuoksi, voi kekseliäs ja yllättävä alueohjelmasisältö kuitenkin jättää asiakkaalle positiivisen muistijäljen ja vaikuttaa myös tuleviin osallistumispäätöksiin. Festivaalin näköinen ja kohdeyleisölle kuratoitu alueohjelmasisältö voi auttaa myös erottumaan kilpailijoista.
Asiakkaan ymmärtäminen ja trendien seuraaminen on tärkeää alalla kuin alalla, niin myös tapahtumatuotannossa. Tutkimuksen tuloksista on hyötyä monipuolista ohjelmasisältöä luodessa paitsi Sideways-festivaalille, myös musiikkitapahtumiin yleisesti.
Työn tietopohjassa käydään läpi asiakaskokemuksen teoriaa ja elämyksellisyyden elementtejä. Aineistonkeruu toteutettiin haastattelulla, vertaisanalyysillä ja kyselyllä, jotta tutkimustyön tueksi saatiin monipuolisesti tietoa eri näkökulmista.
Tuloksista ilmeni, että elämyksellisyys ja osallistavuus ovat tärkeässä osassa onnistuneen ja odotukset ylittävän asiakaskokemuksen luomista musiikkifestivaalilla. Vaikka valtaosa festivaaliyleisöstä osallistuu tapahtumiin musiikkiesitysten vuoksi, voi kekseliäs ja yllättävä alueohjelmasisältö kuitenkin jättää asiakkaalle positiivisen muistijäljen ja vaikuttaa myös tuleviin osallistumispäätöksiin. Festivaalin näköinen ja kohdeyleisölle kuratoitu alueohjelmasisältö voi auttaa myös erottumaan kilpailijoista.
Asiakkaan ymmärtäminen ja trendien seuraaminen on tärkeää alalla kuin alalla, niin myös tapahtumatuotannossa. Tutkimuksen tuloksista on hyötyä monipuolista ohjelmasisältöä luodessa paitsi Sideways-festivaalille, myös musiikkitapahtumiin yleisesti.