Moniammatillinen työparityöskentely suun terveydenhuollossa : integroiva kirjallisuuskatsaus
Tuomola, Anne-Mari (2021)
Tuomola, Anne-Mari
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021091317735
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021091317735
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli integroivan kirjallisuuskatsauksen keinoin tarkastella suun terveydenhuollossa tapahtuvaa moniammatillista työparityöskentelyä. Työn tarkoituksena oli kuvata mitä työparityöskentely suun terveydenhuollossa on ja mitkä ovat sen omi-naispiirteet. Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää keinoja kehittää suun terveydenhuollossa tapahtuvaa moniammatillista työparityöskentelyä, alan koulutusta sekä työhyvinvointia.
Tämä opinnäytetyönä tehty integroiva kirjallisuuskatsaus toteutettiin hakemalla aineistoa viidestä eri tietokannasta: Medic, Cinahl, Pubmed, medline (Ovid) ja Proquest. Tiedonhaku suoritettiin joulukuun 2020 ja tammikuun 2021 välisenä aikana. Hakutermien määrittely oli haasteellista suun terveydenhoitojärjestelmien eroavaisuuksien ja tutkimuksessa käytettyjen termien runsauden vuoksi. Kirjallisuuskatsauksen aineisto arvioitiin JBI instituutin laadunarviointikriteerien mukaan. 10 tutkimusta ja artikkelia valikoituivat, joista kolme oli suomenkielisiä ja loput englanninkielisiä. Mukaan valitusta aineistosta viisi tutkimusta ja artikkelia perustui työterveyslaitoksen teettämän työparitutkimuksen (Hakanen – Perhoniemi 2012) tietoihin. Mukaan valitut tutkimukset ja artikkelit käsiteltiin induktiivisen sisällönanalyysin periaatteita noudattaen. Kirjallisuuskatsauksen tuloksissa nousi esiin kolme kokonaisuutta: työparin yhteistyö, työparin työhyvinvointi sekä yhteinen oppiminen suun terveydenhuollossa.
Hierarkkiseen hammaslääkärin ja hammashoitajan väliseen työparityöskentelyyn näyttävät vaikuttavan kokemukset rooleista ja ammatillisista identiteeteistä sekä vastavuoroisuudesta ja vuorovaikutuksen laadusta. Hyvä ja tiivis työparisuhde on tärkeää työparin ja etenkin hammashoitajien työhyvinvoinnille, mutta se voi tulosten mukaan toimia myös väylänä työ-uupumuksen siirtymiselle työparilta toiselle. Hammaslääkäri-, suuhygienisti- ja hammashoitajaopiskelijoiden moniammatillinen yhteinen oppiminen opiskeluvaiheessa näyttäisi edistävän opiskelijoiden välistä tasa-arvoa ja ammattiryhmien välisiä suhteita. Yhteinen oppiminen opiskeluaikana voi myös madaltaa ammattilaisten kynnystä muodostaa työelämässä ammattienvälisiä interprofessionaalisia suhteita muiden kuin suun terveydenhuollon alan ammattilaisiin ja täten edistää moniammatillista ja monialaista yhteistyötä.
Tämä opinnäytetyönä tehty integroiva kirjallisuuskatsaus toteutettiin hakemalla aineistoa viidestä eri tietokannasta: Medic, Cinahl, Pubmed, medline (Ovid) ja Proquest. Tiedonhaku suoritettiin joulukuun 2020 ja tammikuun 2021 välisenä aikana. Hakutermien määrittely oli haasteellista suun terveydenhoitojärjestelmien eroavaisuuksien ja tutkimuksessa käytettyjen termien runsauden vuoksi. Kirjallisuuskatsauksen aineisto arvioitiin JBI instituutin laadunarviointikriteerien mukaan. 10 tutkimusta ja artikkelia valikoituivat, joista kolme oli suomenkielisiä ja loput englanninkielisiä. Mukaan valitusta aineistosta viisi tutkimusta ja artikkelia perustui työterveyslaitoksen teettämän työparitutkimuksen (Hakanen – Perhoniemi 2012) tietoihin. Mukaan valitut tutkimukset ja artikkelit käsiteltiin induktiivisen sisällönanalyysin periaatteita noudattaen. Kirjallisuuskatsauksen tuloksissa nousi esiin kolme kokonaisuutta: työparin yhteistyö, työparin työhyvinvointi sekä yhteinen oppiminen suun terveydenhuollossa.
Hierarkkiseen hammaslääkärin ja hammashoitajan väliseen työparityöskentelyyn näyttävät vaikuttavan kokemukset rooleista ja ammatillisista identiteeteistä sekä vastavuoroisuudesta ja vuorovaikutuksen laadusta. Hyvä ja tiivis työparisuhde on tärkeää työparin ja etenkin hammashoitajien työhyvinvoinnille, mutta se voi tulosten mukaan toimia myös väylänä työ-uupumuksen siirtymiselle työparilta toiselle. Hammaslääkäri-, suuhygienisti- ja hammashoitajaopiskelijoiden moniammatillinen yhteinen oppiminen opiskeluvaiheessa näyttäisi edistävän opiskelijoiden välistä tasa-arvoa ja ammattiryhmien välisiä suhteita. Yhteinen oppiminen opiskeluaikana voi myös madaltaa ammattilaisten kynnystä muodostaa työelämässä ammattienvälisiä interprofessionaalisia suhteita muiden kuin suun terveydenhuollon alan ammattilaisiin ja täten edistää moniammatillista ja monialaista yhteistyötä.