Tunne lähimatkailijasi: Lähimatkailu Scandic Vaasassa
Nurmela, Veera (2021)
Nurmela, Veera
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021091617806
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021091617806
Tiivistelmä
Vallitsevan koronaviruspandemian aikana lähimatkailu on selvästi lyönyt läpi suomalaisten keskuudessa. Tämän takia oli perusteltua selvittää tekijöitä ilmiön taustalla ja tuottaa uutta tietoa pinnalla olevasta trendistä. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Scandic Vaasa.
Opinnäytetyön tehtävänä oli luoda asiakasprofiilit Scandic Vaasan lähimatkailijoista. Profiloinnin avulla palveluita voidaan muokata paremmin kohderyhmälle sopivaksi. Lisäksi siitä on hyötyä esimerkiksi markkinoinnin kohdentamisessa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat lähimatkailijoiden matkan valintaan. Opinnäytetyö toteutettiin tapaustutkimuksena, ja menetelmänä käytettiin kyselyä. Tietoperustan teemoja olivat asiakasprofiili, asiakaskokemus, asiakasymmärrys, hyvinvointimatkailu ja lähimatkailu.
Tuloksena laadittiin kolme asiakasprofiilia kyselyn tuloksiin pohjautuen: Nettinero nuoripari, Poikki oleva pariskunta ja Sporttinen seikkailija. Tärkeimmiksi vetovoimatekijöiksi Scandic Vaasassa osoittautuivat poreammeelliset ja saunalliset huoneet. Yhteistä lähimatkailijoille oli tarve irtaantua arjesta pienen luksuksen kera. Opinnäytetyöhön on koottu kehitysideoita, joista yksi tärkeimmistä on hyvinvointimatkailun piirteiden vahvistaminen.
Opinnäytetyön tehtävänä oli luoda asiakasprofiilit Scandic Vaasan lähimatkailijoista. Profiloinnin avulla palveluita voidaan muokata paremmin kohderyhmälle sopivaksi. Lisäksi siitä on hyötyä esimerkiksi markkinoinnin kohdentamisessa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat lähimatkailijoiden matkan valintaan. Opinnäytetyö toteutettiin tapaustutkimuksena, ja menetelmänä käytettiin kyselyä. Tietoperustan teemoja olivat asiakasprofiili, asiakaskokemus, asiakasymmärrys, hyvinvointimatkailu ja lähimatkailu.
Tuloksena laadittiin kolme asiakasprofiilia kyselyn tuloksiin pohjautuen: Nettinero nuoripari, Poikki oleva pariskunta ja Sporttinen seikkailija. Tärkeimmiksi vetovoimatekijöiksi Scandic Vaasassa osoittautuivat poreammeelliset ja saunalliset huoneet. Yhteistä lähimatkailijoille oli tarve irtaantua arjesta pienen luksuksen kera. Opinnäytetyöhön on koottu kehitysideoita, joista yksi tärkeimmistä on hyvinvointimatkailun piirteiden vahvistaminen.