Z-sukupolven työntekijäkokemuksen kehittäminen ravintola-alalla
Nurkkala, Julia (2021)
Nurkkala, Julia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021091717848
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021091717848
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli Z-sukupolven työntekijäkokemuksen kehittäminen ravintola-alalla. Opinnäytetyön tehtävänä oli selvittää Z-sukupolven työntekijöiden työntekijäkokemuksien tilannetta toimeksiantajan pikaruokaravintolassa sekä luoda kehitysehdotuksia parantamaan Z-sukupolven työntekijöiden työntekijäkokemuksia. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Z-sukupolven työntekijöiden työntekijäkokemusta. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Subcom Oy, joka on yksi Subwayn franchise ravintoloista Suomessa. Subway on maailman suurin pikaruokaravintolaketju.
Opinnäytetyön tietoperusta liittyi Z-sukupolveen, työntekijäkokemukseen sekä sen muodostumiseen. Lähdeaineistona käytettiin suomalaista sekä englannin kielistä kirjallisuutta sekä internettiä.
Opinnäytetyössä menetelminä käytettiin kyselyä sekä aivoriihi menetelmää. Z-sukupolven työntekijöiden työntekijäkokemuksia selvitettiin kyselyn avulla. Kysely sisälsi yhteensä 14 kysymystä. Kysely jaettiin pikaruokaravintolan Z-sukupolven työntekijöille Raahen sekä Oulun Subcom Oy:n myymälöihin. Kyselyn avulla saatiin kerättyä tietoa asioista, joita työntekijäkokemuksessa pitäisi kehittää. Aivoriihen avulla luotiin toimeksiantajan Z-sukupolven työntekijöiden kanssa kehittämisideoita, joiden avulla Z-sukupolven työntekijöiden työntekijäkokemusta voitaisiin kehittää.
Opinnäytetyön tutkimusaineistona oli Subcom Oy:n Z-sukupolven työntekijöillä teetetyn kyselyn vastaukset ja työntekijäkokemuksen kehittämisideat, jotka syntyivät työntekijöiden kanssa järjestetyssä aivoriihessä. Opinnäytetyön tuloksissa syntyi kehitysideoita Z-sukupolven työntekijäkokemuksen kehittämiselle. Kehitysideoita syntyi palautteiden saamiseen esimieheltä ja asiakkailta, työvuorojen kiireeseen sekä työyhteisön tiimityöhön ja yhteishenkeen. The subject of the thesis was developing employee experience of generation Z in catering business. The task of the thesis was to research employee experiences of generation Z in the commissioner’s fast-food restaurants and create development proposals to improve generatioin Z´s employee experiences. The aim of the thesis was to develop employee experience of generation Z. The thesis was commissioned by Subcom Oy which is one of the Subway´s franchise restaurants. Subway is the largest fast-food chain in the world.
The theory of the thesis was based on generation Z, employee experience and its formation. The source material was from Finnish and English literature and internet searches.
The methods that were used in the thesis were inquiry and brainstorming. Inquiry was used to research employee experience of generation Z. In the inquiry there were 14 questions. The inquiry was distributed to Subcom´s fast-food restaurant generation Z employees in Raahe and Oulu. Brainstorming was used to develop ideas to improve generation Z´s employee experience. Commissioner´s generation Z´s employees participated in brainstorming.
The research material was from the inquiry´s answers that was conducted to the Subcom´s generation Z´s employees and the develop ideas to improve employee experience which were born in brainstorming arranged whit the employees. The results of the thesis gave rise to development ideas for the development of the Z-generation employee experience. Development ideas arose from receiving feedback from the supervisor and customers, facilitating the speed of work shifts, and the teamwork and team spirit of the work community.
Opinnäytetyön tietoperusta liittyi Z-sukupolveen, työntekijäkokemukseen sekä sen muodostumiseen. Lähdeaineistona käytettiin suomalaista sekä englannin kielistä kirjallisuutta sekä internettiä.
Opinnäytetyössä menetelminä käytettiin kyselyä sekä aivoriihi menetelmää. Z-sukupolven työntekijöiden työntekijäkokemuksia selvitettiin kyselyn avulla. Kysely sisälsi yhteensä 14 kysymystä. Kysely jaettiin pikaruokaravintolan Z-sukupolven työntekijöille Raahen sekä Oulun Subcom Oy:n myymälöihin. Kyselyn avulla saatiin kerättyä tietoa asioista, joita työntekijäkokemuksessa pitäisi kehittää. Aivoriihen avulla luotiin toimeksiantajan Z-sukupolven työntekijöiden kanssa kehittämisideoita, joiden avulla Z-sukupolven työntekijöiden työntekijäkokemusta voitaisiin kehittää.
Opinnäytetyön tutkimusaineistona oli Subcom Oy:n Z-sukupolven työntekijöillä teetetyn kyselyn vastaukset ja työntekijäkokemuksen kehittämisideat, jotka syntyivät työntekijöiden kanssa järjestetyssä aivoriihessä. Opinnäytetyön tuloksissa syntyi kehitysideoita Z-sukupolven työntekijäkokemuksen kehittämiselle. Kehitysideoita syntyi palautteiden saamiseen esimieheltä ja asiakkailta, työvuorojen kiireeseen sekä työyhteisön tiimityöhön ja yhteishenkeen.
The theory of the thesis was based on generation Z, employee experience and its formation. The source material was from Finnish and English literature and internet searches.
The methods that were used in the thesis were inquiry and brainstorming. Inquiry was used to research employee experience of generation Z. In the inquiry there were 14 questions. The inquiry was distributed to Subcom´s fast-food restaurant generation Z employees in Raahe and Oulu. Brainstorming was used to develop ideas to improve generation Z´s employee experience. Commissioner´s generation Z´s employees participated in brainstorming.
The research material was from the inquiry´s answers that was conducted to the Subcom´s generation Z´s employees and the develop ideas to improve employee experience which were born in brainstorming arranged whit the employees. The results of the thesis gave rise to development ideas for the development of the Z-generation employee experience. Development ideas arose from receiving feedback from the supervisor and customers, facilitating the speed of work shifts, and the teamwork and team spirit of the work community.