Kulttuurimatkailun tuottaminen kotimaan markkinoille : Kulttuurireitti Salon kaupungille
Tammi, Olga (2021)
Tammi, Olga
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021091717831
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021091717831
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä luotiin kulttuurireitti täydentämään Salon kaupungin reittivalikoimaa Outdooractive-alustalla. Lisäksi perehdyttiin kulttuurimatkailuun, kulttuurimatkailun vastuullisuuteen ja kestävyyteen Suomessa sekä kohderyhmien vaikutukseen kulttuurireittiä rakennettaessa.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Työn tilaaja oli Yrityssalo, Salon kaupungin omistama kehitysyhtiö, joka vastaa Salon Outdooractive-reittien kehittämisestä.
Aineistonhankintamenetelminä käytettiin sähköistä kyselyä ja benchmarkingia. Kysely oli suunnattu Salon alueen matkailualan yrittäjille ja kulttuuritoimijoille ja sen avulla pyrittiin selvittämään kohteiden kohderyhmää, palvelutarjontaa, yrittäjien kiinnostusta olla mukana kulttuurireitillä ja yrittäjien toiveita reitin suhteen. Benchmarking suuntautui vastaaviin reitteihin eteläisessä Suomessa, Tuusulaan ja Saaristonrengastielle. Benchmarkingilla pyrittiin kartoittamaan toisten reittien sisältöä, kestoa ja palvelutarjontaa.
Salon kulttuurireitin kohteiksi valikoitui kohteita, jotka sijaitsevat lähellä Salon keskustan aluetta ja mahdollistavat monipuolisen katsauksen Salon alueen kulttuuriin. Kohteet olivat paikallinen leipomokahvila Kuiron leipomo, Salon taidemuseo Veturitalli, Wiurilan kartano, Rikalanmäki, Halikon museo, Halikon kirkko ja Design Hill café & shop. Kohteissa on edustettuna paikallista kulttuuria, taidetta, kulttuurihistoriaa, kulttuurimaisemaa sekä suomalaista designia. Kulttuurireitti soveltuu pääasiassa 25–60-vuotiaille kulttuurista, ruoasta sekä kotimaanmatkailusta kiinnostuneille. Kulttuurireitti soveltuu myös aktiivimatkailijalle, sillä sen voi kulkea pyörällä.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Työn tilaaja oli Yrityssalo, Salon kaupungin omistama kehitysyhtiö, joka vastaa Salon Outdooractive-reittien kehittämisestä.
Aineistonhankintamenetelminä käytettiin sähköistä kyselyä ja benchmarkingia. Kysely oli suunnattu Salon alueen matkailualan yrittäjille ja kulttuuritoimijoille ja sen avulla pyrittiin selvittämään kohteiden kohderyhmää, palvelutarjontaa, yrittäjien kiinnostusta olla mukana kulttuurireitillä ja yrittäjien toiveita reitin suhteen. Benchmarking suuntautui vastaaviin reitteihin eteläisessä Suomessa, Tuusulaan ja Saaristonrengastielle. Benchmarkingilla pyrittiin kartoittamaan toisten reittien sisältöä, kestoa ja palvelutarjontaa.
Salon kulttuurireitin kohteiksi valikoitui kohteita, jotka sijaitsevat lähellä Salon keskustan aluetta ja mahdollistavat monipuolisen katsauksen Salon alueen kulttuuriin. Kohteet olivat paikallinen leipomokahvila Kuiron leipomo, Salon taidemuseo Veturitalli, Wiurilan kartano, Rikalanmäki, Halikon museo, Halikon kirkko ja Design Hill café & shop. Kohteissa on edustettuna paikallista kulttuuria, taidetta, kulttuurihistoriaa, kulttuurimaisemaa sekä suomalaista designia. Kulttuurireitti soveltuu pääasiassa 25–60-vuotiaille kulttuurista, ruoasta sekä kotimaanmatkailusta kiinnostuneille. Kulttuurireitti soveltuu myös aktiivimatkailijalle, sillä sen voi kulkea pyörällä.