Uusasiakashankinnan kehittäminen sosiaalisen median sisältömarkkinoinnin avulla : Case Hoop Hair & Beauty
Raunio, Benjamin (2021)
Raunio, Benjamin
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021091717849
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021091717849
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona vaasalaiselle Hoop Hair & Beauty nimiselle parturi-kampaamolle. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää miten yritys voi kehittää uusasiakashankintaa sosiaalisen median sisältömarkkinoinnin avulla. Tutkimuksen johtopäätöksien perusteella yritys pystyy hyödyntämään tuloksia omassa liiketoiminnassaan.
Opinnäytetyössä on neljä pääosaa, johdanto, teoria osa, tutkimuksen empiirinen osa ja tutkimuksen analysointi sekä johtopäätökset. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta teorialuvusta. Tutkimuksen ensimmäisessä teorialuvussa avataan sosiaalisen median sisältömarkkinoinnin merkitystä ja hyödyntämistä uusasiakashankinnassa. Toisessa teorialuvussa avataan tehokkaan uusasiakashankinnan käsitteitä. Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tutkimuksen tulokset kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla.
Vastanneista 70 % vertailee ja etsii tietoa parturi-kampaamoista sosiaalisen median kanavista. Uusasiakashankintaa voidaan siis järjestelmällisesti kehittää sosiaalisen median sisältömarkkinoinnilla. Tuloksista ilmaantui selkeitä asioita, joita toimeksiantajan sosiaalisesta mediasta puuttui kokonaan ja joihin panostamalla, voidaan oletettavasti kehittää uusasiakashankintaa. Hinnasto, ajanvaraus sekä henkilökunta olivat asioita, joita asiakkaat etsivät sosiaalisen median alustalta eniten.
Opinnäytetyössä on neljä pääosaa, johdanto, teoria osa, tutkimuksen empiirinen osa ja tutkimuksen analysointi sekä johtopäätökset. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta teorialuvusta. Tutkimuksen ensimmäisessä teorialuvussa avataan sosiaalisen median sisältömarkkinoinnin merkitystä ja hyödyntämistä uusasiakashankinnassa. Toisessa teorialuvussa avataan tehokkaan uusasiakashankinnan käsitteitä. Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tutkimuksen tulokset kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla.
Vastanneista 70 % vertailee ja etsii tietoa parturi-kampaamoista sosiaalisen median kanavista. Uusasiakashankintaa voidaan siis järjestelmällisesti kehittää sosiaalisen median sisältömarkkinoinnilla. Tuloksista ilmaantui selkeitä asioita, joita toimeksiantajan sosiaalisesta mediasta puuttui kokonaan ja joihin panostamalla, voidaan oletettavasti kehittää uusasiakashankintaa. Hinnasto, ajanvaraus sekä henkilökunta olivat asioita, joita asiakkaat etsivät sosiaalisen median alustalta eniten.