"Peruspalikoita talouden hallinnasta" : Varusmiesikäisten nuorten ryhmämuotoinen talousneuvonta osallistavia menetelmiä käyttäen
Judin, Johanna (2021)
Judin, Johanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021092418033
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021092418033
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisena kehittämistutkimuksena, jossa tavoitteena oli tuottaa tietoa talousosaamisen merkityksestä subjektiiviseen hyvinvointiin ja osallistaa nuoret kehittämään Kuopion talous- ja velkaneuvonnan palvelua arvioimalla toteutunutta ryhmätoimintaa. Oikeusministeriön asettaman ennakoivan talousneuvontahankkeen myötä pyritään parantamaan kansalaisten talousosaamista ja toteuttamaan siten hallitusohjelmaa. On tärkeää, että ymmärrämme talous- ja velkaneuvonnassa talousosaamisen merkityksen ja sen pohjalta kehittää toimintaamme vastaamaan erilaisten ryhmien tarpeeseen. Tässä opinnäytetyössä toiminnan kohderyhmänä oli nuoret, mutta saatuja kokemuksia voi hyödyntää myös muun ikäisten ryhmien parissa.
Hyvinvointiin vaikuttavat monet eri tekijät, mm. sosiaaliset suhteet, terveys, koulutus ja aineellinen elintaso. Kun suurin osa näistä tekijöistä on kunnossa, ihmisellä on todennäköisesti elämänhallintataitoja. Elämänhallintataidot vaikuttavat myös taloudenhallintaan. Taloudelliseen toimintakykyyn vaikuttaa paitsi elämänhallintataidot, myös taloudellinen tilanne ja oma terveys. Taloudellisella toimintakyvyllä ja talousosaamisen taidoilla on merkitystä psyykkiseen hyvinvointiin. Kun raha-asiat ovat jatkuvasti mielessä, ne kuormittavat psyykkistä vointia. Haastavassa taloustilanteessa tehdään tutkitusti huonompia päätöksiä, jotka saattavat johtaa entistä vaikeampaan taloudelliseen tilanteeseen. Sosiaalinen pääoma, johon voi luokitella niin lähipiirin, verkostot kuin yhteiskunnasta saatavan tuenkin, on tärkeä voimavara talouden hallinnassa. Varsinkin, jos talousosaamisen taitoja ei ole, korostuu sitä enemmän sosiaalisen pääoman merkitys. Vahva sosiaalinen verkosto, oli se sitten lähipiiristä tai viranomaisista koostuva, antaa tuen taloudelliselle pärjäämiselle ja vahvistaa subjektiivista hyvinvointia, kun pystyy luottamaan tulevaan.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullisen tutkimusmenetelmän aineistonkeruumuotona vertaishaastattelua. Nuoret keskustelivat ennalta annetuista aiheista ja nauhoittivat keskustelun. Aineisto litteroitiin ja sen käsittelyssä käytettiin luokittelua. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Lomakemuotoinen kysely järjestettiin ryhmätoiminnan jälkeen, jossa pyydettiin nuorilta palautetta menneistä ryhmäkerroista. Kyselyssä oli avoimia kysymyksiä ja yksi monivalintakysymys. Toiminnan kehittämistä varten on tämän opinnäytetyön tuotoksena laadittu osallistavan menetelmän huoneentaulu avuksi tulevia ryhmäkertoja varten. Toimintaa talous- ja velkaneuvonnassa voisi kehittää Kuvastin -menetelmän avulla.
Tulosten mukaan nuorilla on jo ennestään paljon tietoa talouden hallinnasta, ja he mieltävät talouden suunnittelun ja valintojen tekemisen vaikuttavan subjektiiviseen hyvinvointiin joustavuutena ja hallinnan tunteena. Myös taitoja esimerkiksi budjetoinnista nuorilla tuntuu olevan. Kuitenkin nuoret kokevat vaikeaksi tietojen hyödyntämisen arjessa sekä itsehillinnän. Talousneuvonnan ryhmätoiminta toteutettiin osallistavilla menetelmillä ja toteutuneista kerroista kerättiin nuorilta palautetta. Tuloksissa korostui jälleen, että asiat olivat tuttuja. Nuorten mielestä talousasioiden läpikäynti olisi parasta tehdä ryhmässä keskustellen sekä erilaisten tehtävien kautta.
Hyvinvointiin vaikuttavat monet eri tekijät, mm. sosiaaliset suhteet, terveys, koulutus ja aineellinen elintaso. Kun suurin osa näistä tekijöistä on kunnossa, ihmisellä on todennäköisesti elämänhallintataitoja. Elämänhallintataidot vaikuttavat myös taloudenhallintaan. Taloudelliseen toimintakykyyn vaikuttaa paitsi elämänhallintataidot, myös taloudellinen tilanne ja oma terveys. Taloudellisella toimintakyvyllä ja talousosaamisen taidoilla on merkitystä psyykkiseen hyvinvointiin. Kun raha-asiat ovat jatkuvasti mielessä, ne kuormittavat psyykkistä vointia. Haastavassa taloustilanteessa tehdään tutkitusti huonompia päätöksiä, jotka saattavat johtaa entistä vaikeampaan taloudelliseen tilanteeseen. Sosiaalinen pääoma, johon voi luokitella niin lähipiirin, verkostot kuin yhteiskunnasta saatavan tuenkin, on tärkeä voimavara talouden hallinnassa. Varsinkin, jos talousosaamisen taitoja ei ole, korostuu sitä enemmän sosiaalisen pääoman merkitys. Vahva sosiaalinen verkosto, oli se sitten lähipiiristä tai viranomaisista koostuva, antaa tuen taloudelliselle pärjäämiselle ja vahvistaa subjektiivista hyvinvointia, kun pystyy luottamaan tulevaan.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullisen tutkimusmenetelmän aineistonkeruumuotona vertaishaastattelua. Nuoret keskustelivat ennalta annetuista aiheista ja nauhoittivat keskustelun. Aineisto litteroitiin ja sen käsittelyssä käytettiin luokittelua. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Lomakemuotoinen kysely järjestettiin ryhmätoiminnan jälkeen, jossa pyydettiin nuorilta palautetta menneistä ryhmäkerroista. Kyselyssä oli avoimia kysymyksiä ja yksi monivalintakysymys. Toiminnan kehittämistä varten on tämän opinnäytetyön tuotoksena laadittu osallistavan menetelmän huoneentaulu avuksi tulevia ryhmäkertoja varten. Toimintaa talous- ja velkaneuvonnassa voisi kehittää Kuvastin -menetelmän avulla.
Tulosten mukaan nuorilla on jo ennestään paljon tietoa talouden hallinnasta, ja he mieltävät talouden suunnittelun ja valintojen tekemisen vaikuttavan subjektiiviseen hyvinvointiin joustavuutena ja hallinnan tunteena. Myös taitoja esimerkiksi budjetoinnista nuorilla tuntuu olevan. Kuitenkin nuoret kokevat vaikeaksi tietojen hyödyntämisen arjessa sekä itsehillinnän. Talousneuvonnan ryhmätoiminta toteutettiin osallistavilla menetelmillä ja toteutuneista kerroista kerättiin nuorilta palautetta. Tuloksissa korostui jälleen, että asiat olivat tuttuja. Nuorten mielestä talousasioiden läpikäynti olisi parasta tehdä ryhmässä keskustellen sekä erilaisten tehtävien kautta.