Ammatillisen koulutuksen opetuksen dokumenttien digitalisointi ja sähköinen allekirjoitus
Ruotsalainen, Niina (2021)
Ruotsalainen, Niina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021093018176
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021093018176
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää ja kuvata toisen asteen oppilaitoksen opetukseen liittyvien dokumenttien digitalisointia ja sen vaikutusta eri toimijoiden työssä. Työssä tutkitaan, onko dokumenttien digitaalinen käsittely nykyisillä valmiuksilla mahdollista ja onko se työtä helpottava vai vaikeuttava tekijä ja miten dokumenttien käsittelyn prosessia voisi parantaa.
Opinnäytetyössä käytetään empiirisenä tutkimusaineistona aiempaa dataa dokumenttien käsittelystä ja tuloksia opettajien vastaamasta palautekyselystä. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään muun muassa lainsäädäntöä koskien sähköistä allekirjoitusta sekä ammatillisen koulutuksen lainsäädäntöä.
Selvityksen tuloksena voidaan havaita sähköisten ratkaisujen pääsääntöisesti auttavan työn tekemisessä, vaikka alkuun uudet prosessit vaativat poisoppimista vanhasta ja uuden opettelua. Kaiken kaikkiaan opettajan työ on muuttunut paljon; perinteistä paperilla tapahtuvaa kirjaamista ei ole samassa määrin mitä 2000-luvun alussa. Samaan aikaan uusia haltuun otettavia sähköisiä välineitä on tullut käyttöön runsaasti. Opettajien toiveena näyttäisi olevan helppokäyttöiset, digitaaliset ratkaisut, joilla voidaan korvata aikaa vieviä perinteisiä toimistotyötehtäviä. The aim of this thesis was to find out and describe the effect of the digitization of the documents of a vocational school. The study examined whether the digital document processing is possible with current capabilities and is it a facilitating or complicating factor, and how the document processing process could be improved.
Previous data on the processing of documents was used in the study, as well as the results of a feedback survey from teachers were used as empirical research material. In addition, the theoretical part deals with, among other things, legislation on electronic signatures and legislation on vocational education.
As a result of the study, it can be seen, that electronic solutions generally help in working. Learning new digital tools still requires time and resources. Overall, the work of a teacher has changed a lot. Teachers' work tasks have become digital, and they no longer have so much traditional paperwork today. At the same time, new electronic tools have become available. Teachers seem to want easy-to-use, digital solutions that can replace time-consuming office work tasks.
Opinnäytetyössä käytetään empiirisenä tutkimusaineistona aiempaa dataa dokumenttien käsittelystä ja tuloksia opettajien vastaamasta palautekyselystä. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään muun muassa lainsäädäntöä koskien sähköistä allekirjoitusta sekä ammatillisen koulutuksen lainsäädäntöä.
Selvityksen tuloksena voidaan havaita sähköisten ratkaisujen pääsääntöisesti auttavan työn tekemisessä, vaikka alkuun uudet prosessit vaativat poisoppimista vanhasta ja uuden opettelua. Kaiken kaikkiaan opettajan työ on muuttunut paljon; perinteistä paperilla tapahtuvaa kirjaamista ei ole samassa määrin mitä 2000-luvun alussa. Samaan aikaan uusia haltuun otettavia sähköisiä välineitä on tullut käyttöön runsaasti. Opettajien toiveena näyttäisi olevan helppokäyttöiset, digitaaliset ratkaisut, joilla voidaan korvata aikaa vieviä perinteisiä toimistotyötehtäviä.
Previous data on the processing of documents was used in the study, as well as the results of a feedback survey from teachers were used as empirical research material. In addition, the theoretical part deals with, among other things, legislation on electronic signatures and legislation on vocational education.
As a result of the study, it can be seen, that electronic solutions generally help in working. Learning new digital tools still requires time and resources. Overall, the work of a teacher has changed a lot. Teachers' work tasks have become digital, and they no longer have so much traditional paperwork today. At the same time, new electronic tools have become available. Teachers seem to want easy-to-use, digital solutions that can replace time-consuming office work tasks.