Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tanssi itsetunnon ja kehonkuvan vahvistajana : tapaustutkimus tanssityöpajaan osallistuneiden opiskelijoiden kokemuksista

Kolanen, Noora (2021)

 
Avaa tiedosto
Tanssi itsetunnon ja kehonkuvan vahvistajana.pdf (1.547Mt)
Lataukset: 


Kolanen, Noora
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021093018185
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia tanssi-intervention vaikutuksia Vivo-valmennuksen opiskelijoiden itsetuntemukseen. Toiminnallisen opinnäytetyön tutkimusosuus suoritettiin huhti-toukokuussa 2021 Gradia Jyväskylän Vivo-valmennuksessa. Vivo-valmennus on kohdennettu Gradian opiskelijoille, joilla on vaikeuksia suoriutua opinnoistaan. Opiskelijoilla voi olla mielenterveyden ja jaksamisen ongelmia, oppimisen tai keskittymisen vaikeuksia, päihde- tai arjenhallinnan ongelmia, jotka vaikeuttavat opinnoista suoriutumista. Vivo-valmennuksen työmuodot ovat ryhmävalmennus sekä yksilövalmennus ja toiminta perustuu pitkälti työpajapedagogiikkaan.

Opinnäytetyön tutkimuksellisessa keskiössä oli tutkia, millä tavalla toimintaterapeuttiseen tanssityöpajaan osallistuminen vaikutti Vivo-valmennuksen opiskelijoiden itsetuntemukseen. Itsetuntemustaidot ovat Vivo-valmennuksen keskeistä sisältöä. Koska itsetuntemus on käsitteenä kovin laaja, rajasin tässä opinnäytetyössä itsetuntemuksen kahteen osa-alueeseen: itsetuntoon ja kehonkuvaan. Aikaisempien tutkimusten valossa tanssilla voidaan näihin osa-alueisiin vaikuttaa. Tutkimusstrategia oli kvalitatiivinen tutkimus ja aineiston keräämisessä sekä analysoinnissa käytettiin laadullisen tutkimuksen metodeja.

Opinnäytetyön toiminnallisen osuuden, seitsemän kerran tanssityöpajan, suunnittelua ja toteutusta ohjasi toimintaterapian viitekehys. Toimintaterapian viitekehykseksi valitsin kanadalaisen toiminnallisuuden ja sitoutumisen mallin, CMOP-E:n, jonka mukaan toiminnallisuus on ihmisen, ympäristön ja toiminnan dynaamisen vuorovaikutuksen tulosta sekä liittyy nimenomaan toiminnan suorittamiseen. CMOP-E:n mukaan ihminen on kokonaisuus, jossa yhdistyvät henkisyys (spirituality), sosiaaliset ja kulttuuriset kokemukset sekä havaittavat toiminnalliset valmiudet. Tanssityöpajan sisällön suunnittelua ohjasi myös Marilyn B. Colen seitsemän askeleen periaate, jonka mukaan interventiokerrat toteutettiin. Seitsemän askeleen periaate varmisti sen, että opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa oli vahva toimintaterapeuttinen ote.

Tutkimustulokset osoittivat, että tanssi-interventiolla oli positiivisia vaikutuksia osallistujien itsetuntoon. Osallistujat kuvailivat tanssityöpajaan osallistumisen myötä saaneensa rohkeutta ja rentoutta. Sen sijaan vaikutukset kehonkuvaan jäivät näytöltään heikoiksi. Vaikka tulokset indikoivat, että tanssi-interventiolla voisi olla myönteisiä vaikutuksia myös osallistujien kehonkuvaan, tarvitaan aiheesta vielä lisää tutkimuksia.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste