Musiikintekijän sosiaalisen median viestinnän kehittäminen
Nieminen, Elviira (2021)
Nieminen, Elviira
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021092918151
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021092918151
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on kehittämistyö, jonka tarkoituksena on selvittää, minkälaisia asioita itsenäisen musiikintekijän tulee ottaa huomioon pyrkiessään kehittämään ammatillista sosiaalisen median viestintäänsä. Opinnäytetyön aihe on lähtöisin tekijän omista työelämän tarpeista.
Työ koostuu musiikintekijyyttä ja sosiaalisen median ammatillista viestintää koskevista teoriaosuuksista, tutkimusosuudesta sekä kehittämistyön tuotoksesta. Tutkimusosuudessa on kyseessä laadullinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin haastattelemalla yksitellen viittä musiikintekijää heidän kokemuksistaan ja näkemyksistään koskien sosiaalisen median viestintää. Teoria- ja tutkimusosuudesta saavutetun ymmärryksen avulla luotiin sosiaalisen median suunnitelma tekijän omalle projektille. Kehittämistyön tuotoksena syntynyt sosiaalisen median julkaisukalenteri on liitteessä 2.
Keskeiseksi teemaksi työtä tehdessä nousi itsetuntemuksen merkitys. Mikä on taustalla piilevä uratavoite, jonka saavuttamista sosiaalisen median viestinnällä pyritään edistämään? Olennaisinta sekä musiikin tekemisessä että sosiaalisen median läsnäolossa on se, että tuntee itsensä, tavoitteensa, vahvuutensa, arvonsa ja resurssinsa ja pyrkii tekemään asioita aidosti, omasta itsestään käsin eikä jonkin keksityn brändin ehdoilla. Prosessissa nousi esille jatkokehitystä ajatellen myös digitaalisen hyvinvoinnin kysymys. Kun lähdetään panostamaan sosiaalisen median kehittämiseen ja siihen aletaan käyttää enemmän aikaa, olisi hyvä suunnitella myös, mihin aikarajoihin aikoo rajata sosiaalisen median käytön, jotta mahdollinen liiallinen digitaalinen läsnäolo ei ala nakertaa hyvinvointia.
Opinnäytetyön tuloksista voi olla hyötyä tekijän lisäksi myös muille musiikintekijöille, jotka ovat kiinnostuneita sosiaalisen median viestintänsä kehittämisestä. Lisäksi työstä voivat hyötyä muut, jotka pohtivat sosiaalisen median mahdollisuuksia ammatillisessa viestinnässä ja markkinoinnissa.
Työ koostuu musiikintekijyyttä ja sosiaalisen median ammatillista viestintää koskevista teoriaosuuksista, tutkimusosuudesta sekä kehittämistyön tuotoksesta. Tutkimusosuudessa on kyseessä laadullinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin haastattelemalla yksitellen viittä musiikintekijää heidän kokemuksistaan ja näkemyksistään koskien sosiaalisen median viestintää. Teoria- ja tutkimusosuudesta saavutetun ymmärryksen avulla luotiin sosiaalisen median suunnitelma tekijän omalle projektille. Kehittämistyön tuotoksena syntynyt sosiaalisen median julkaisukalenteri on liitteessä 2.
Keskeiseksi teemaksi työtä tehdessä nousi itsetuntemuksen merkitys. Mikä on taustalla piilevä uratavoite, jonka saavuttamista sosiaalisen median viestinnällä pyritään edistämään? Olennaisinta sekä musiikin tekemisessä että sosiaalisen median läsnäolossa on se, että tuntee itsensä, tavoitteensa, vahvuutensa, arvonsa ja resurssinsa ja pyrkii tekemään asioita aidosti, omasta itsestään käsin eikä jonkin keksityn brändin ehdoilla. Prosessissa nousi esille jatkokehitystä ajatellen myös digitaalisen hyvinvoinnin kysymys. Kun lähdetään panostamaan sosiaalisen median kehittämiseen ja siihen aletaan käyttää enemmän aikaa, olisi hyvä suunnitella myös, mihin aikarajoihin aikoo rajata sosiaalisen median käytön, jotta mahdollinen liiallinen digitaalinen läsnäolo ei ala nakertaa hyvinvointia.
Opinnäytetyön tuloksista voi olla hyötyä tekijän lisäksi myös muille musiikintekijöille, jotka ovat kiinnostuneita sosiaalisen median viestintänsä kehittämisestä. Lisäksi työstä voivat hyötyä muut, jotka pohtivat sosiaalisen median mahdollisuuksia ammatillisessa viestinnässä ja markkinoinnissa.