Sisälogistiikan toteutus linjasaneeraustyömaalla
Erämaja, Lauri (2021)
Erämaja, Lauri
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021100118219
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021100118219
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee linjasaneeraustyömaan sisälogistiikkaa. Opinnäytetyö tehtiin Fira Oy:lle, jonka eräällä linjasaneeraustyömaalla oli panostettu sisälogistiikan toimivuuteen. Työn tavoitteena oli kirjoittaa raportti, jonka avulla vastaavanlaiset sisälogistiikan toimet pystyttäisiin toteuttamaan myös toisilla työmailla. Työmaata havainnoitiin keväällä 2021 noin kahden viikon seurantajakson aikana tekemällä muistiinpanoja ja ottamalla valokuvia.
Keskeinen tekijä sisälogistiikan toimivuudessa oli työmaan toimitusten suunnittelu siten, että toimitukset saapuivat sopivasti juuri ennen työvaiheiden alkua ja oikean kokoisissa erissä. Tämän jälkeen erillinen logistiikkatyöryhmä kantoi tavarat huoneistoihin. Kyseisillä toimilla työmaalla ei tarvinnut varastoida eri materiaaleja pitkiä aikoja ja materiaalit olivat valmiiksi työpisteillä, jolloin rakennus-, putki-, ja sähkömiesten ei tarvinnut käyttää aikaa materiaalien etsimiseen ja haalaamiseen.
Logistiikkatyöryhmä koostui nokkamiehestä ja työmäärän mukaisesti päivittäin vaihtelevasta määrästä vuokratyöpalvelusta tilattuja kantajia. Työmaan toimitukset tulivat suunnitellusti viimeistään keskipäivään mennessä, jotta logistiikkaryhmä ehti kantamaan tuotteet asuntoihin työpäivän aikana. Havainnoinnin aikana tavarat kulkeutuivat ripeästi lastauspaikalta asuntoihin. Nokkamiehen merkitys työryhmän toiminnalle oli suuri.
Pääasiassa rakennustuotteet varastoitiin asuntoihin, mutta työmaalla oli myös kaksi LVIS-tukkurin ylläpitämää palveluvarastoa ja yksi rautakaupan käsivarasto, joista rakennustarvikkeita haettiin yllättäviin tarpeisiin ja puutteisiin. Työmaan kellaritiloihin kertyi aliurakoitsijoiden epämääräisiä varastoja, jotka eivät olleet tarkoituksenmukaisia.
Opinnäytetyön tavoitteeseen päästiin varsin hyvin ja raportin avulla voidaan vastaavanlaiset sisälogistiikkatoimet toteuttaa toisilla työmailla.
Keskeinen tekijä sisälogistiikan toimivuudessa oli työmaan toimitusten suunnittelu siten, että toimitukset saapuivat sopivasti juuri ennen työvaiheiden alkua ja oikean kokoisissa erissä. Tämän jälkeen erillinen logistiikkatyöryhmä kantoi tavarat huoneistoihin. Kyseisillä toimilla työmaalla ei tarvinnut varastoida eri materiaaleja pitkiä aikoja ja materiaalit olivat valmiiksi työpisteillä, jolloin rakennus-, putki-, ja sähkömiesten ei tarvinnut käyttää aikaa materiaalien etsimiseen ja haalaamiseen.
Logistiikkatyöryhmä koostui nokkamiehestä ja työmäärän mukaisesti päivittäin vaihtelevasta määrästä vuokratyöpalvelusta tilattuja kantajia. Työmaan toimitukset tulivat suunnitellusti viimeistään keskipäivään mennessä, jotta logistiikkaryhmä ehti kantamaan tuotteet asuntoihin työpäivän aikana. Havainnoinnin aikana tavarat kulkeutuivat ripeästi lastauspaikalta asuntoihin. Nokkamiehen merkitys työryhmän toiminnalle oli suuri.
Pääasiassa rakennustuotteet varastoitiin asuntoihin, mutta työmaalla oli myös kaksi LVIS-tukkurin ylläpitämää palveluvarastoa ja yksi rautakaupan käsivarasto, joista rakennustarvikkeita haettiin yllättäviin tarpeisiin ja puutteisiin. Työmaan kellaritiloihin kertyi aliurakoitsijoiden epämääräisiä varastoja, jotka eivät olleet tarkoituksenmukaisia.
Opinnäytetyön tavoitteeseen päästiin varsin hyvin ja raportin avulla voidaan vastaavanlaiset sisälogistiikkatoimet toteuttaa toisilla työmailla.