Sosiaalista osallisuutta tukevan mediakasvatuksen kehittäminen Vaalijalassa
Niskanen, Hanna-Leena (2021)
Niskanen, Hanna-Leena
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021100318264
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021100318264
Tiivistelmä
Sosiaalisella osallisuudella tarkoitetaan kansalaisoikeuksien toteutumista sekä kansalaisten tasa-arvoisia mahdollisuuksia päästä osaksi erilaisia palveluja. Mediakasvatus on yksi sosiaalisen kuntoutuksen muoto, jonka avulla pyritään lisäämään henkilön sosiaalista osallisuutta yhteiskunnassa. Suomessa ollaan kuitenkin tällä hetkellä tilanteessa, jossa etenkin erityisryhmät ovat jääneet mediakasvatuksen ulkopuolelle, vaikka jokaisella ihmisellä on valmiudet oppia medialukutaitoja oikein suunnatuilla menetelmillä. Medialukutaidoilla vaikutetaan elämän laatuun, ja ne kuuluvat jokaiselle.
Tutkimuksellisen kehittämistyön tavoitteena oli kehittää aikuisten kehitysvammaisten henkilöiden sosiaalista osallisuutta tukevaa mediakasvatusta Vaalijalassa osaamis- ja tukikeskuksessa. Tehtävänä oli saada tietoa kehitysvammaisilta itseltään, millainen mediakasvatus tukisi heidän sosiaalista osallisuuttaan, ja saadun tiedon avulla kehittää sitä.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä, jossa käytettiin laadullisen tutkimuksen menetelmiä. Aineistonhankintamenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, jotka toteutettiin neljänä yksilö- ja yhtenä parihaastatteluna. Kehitysvammaisten henkilöiden teemahaastatteluista kävi ilmi, että heidän mediakasvatustarpeensa ovat hyvin yksilöllisiä. He tarvitsevat erilaisia taitoja toimiessaan eri palveluissa internetissä. Etenkin turvallisuustaitoja sekä lukemista ja kirjoittamista tukevia menetelmiä tulisi jatkossa tukea enemmän, jotta kehitysvammaiset voisivat toimia eri palveluissa turvallisesti ja tasa-arvoisesti.
Teemahaastattelujen tulosten pohjalta Vaalijalan osaamis- ja tukikeskuksen mediakasvatusta toteuttava henkilöstö osallistui Aivoriihi-menetelmällä toteutettuun työpajaan, jossa ryhmäkeskustelun tulosten pohjalta kehitettiin ja ideoitiin sosiaalista osallisuutta tukevaa mediakasvatusta. Aineiston analysointiin käytettiin induktiivista sisällönanalyysiä.
Opinnäytetyön tulosten pohjalta laadittiin toteutussuunnitelma, joka otetaan Vaalijalassa käyttöön syksyllä 2021. Jatkotutkimuksen aiheeksi nousi mediakasvatuksen toteutussuunnitelman toteutuksen ja vaikuttavuuden arviointi.
Tutkimuksellisen kehittämistyön tavoitteena oli kehittää aikuisten kehitysvammaisten henkilöiden sosiaalista osallisuutta tukevaa mediakasvatusta Vaalijalassa osaamis- ja tukikeskuksessa. Tehtävänä oli saada tietoa kehitysvammaisilta itseltään, millainen mediakasvatus tukisi heidän sosiaalista osallisuuttaan, ja saadun tiedon avulla kehittää sitä.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä, jossa käytettiin laadullisen tutkimuksen menetelmiä. Aineistonhankintamenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, jotka toteutettiin neljänä yksilö- ja yhtenä parihaastatteluna. Kehitysvammaisten henkilöiden teemahaastatteluista kävi ilmi, että heidän mediakasvatustarpeensa ovat hyvin yksilöllisiä. He tarvitsevat erilaisia taitoja toimiessaan eri palveluissa internetissä. Etenkin turvallisuustaitoja sekä lukemista ja kirjoittamista tukevia menetelmiä tulisi jatkossa tukea enemmän, jotta kehitysvammaiset voisivat toimia eri palveluissa turvallisesti ja tasa-arvoisesti.
Teemahaastattelujen tulosten pohjalta Vaalijalan osaamis- ja tukikeskuksen mediakasvatusta toteuttava henkilöstö osallistui Aivoriihi-menetelmällä toteutettuun työpajaan, jossa ryhmäkeskustelun tulosten pohjalta kehitettiin ja ideoitiin sosiaalista osallisuutta tukevaa mediakasvatusta. Aineiston analysointiin käytettiin induktiivista sisällönanalyysiä.
Opinnäytetyön tulosten pohjalta laadittiin toteutussuunnitelma, joka otetaan Vaalijalassa käyttöön syksyllä 2021. Jatkotutkimuksen aiheeksi nousi mediakasvatuksen toteutussuunnitelman toteutuksen ja vaikuttavuuden arviointi.