Tunneälyn kehittyminen ja sen vaikutukset toimintaterapeuttiopiskelijoiden käytännön harjoittelussa ja toimintaterapeutin työssä: kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Alakopsa, Marika; Kostekivi-Ohenoja, Mirja; Tuuliainen, Laura (2021)
Alakopsa, Marika
Kostekivi-Ohenoja, Mirja
Tuuliainen, Laura
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021100718420
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021100718420
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata sitä, miten toimintaterapeuttiopiskelijoiden tunneäly kehittyy käytännön harjoittelussa ja mitä vaikutuksia tunneälyn kehittymisellä on toimintaterapeutin työhön. Toimintaterapeutin tunneäly ja ammatilliseen osaamiseen kuuluva minän tietoinen käyttö ovat yhteydessä toisiinsa ja tukevat toimintaterapeutin vuorovaikutusta asiakastilanteissa, työyhteisössä, sekä yhteistyötahojen kanssa toimiessa. Reflektion toimii työvälineenä taitojen kehittymiselle. Työn aihe nousi tällä hetkellä mediassa ja eri instituutioissa pinnalla olevasta tunteisiin ja tunnetaitoihin liittyvästä keskustelusta. Tunnetaidoista, sekä tunneälystä puhutaan eri yhteyksissä, myös toimintaterapiassa, paljon. Työn tarkoitus oli kuvata, mitä aiheesta on jo tutkittu ja koota tulokset yhteen.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Tutkimusaineisto koostui kuudesta tutkimusartikkelista, jotka valikoituivat sisäänottokriteerien perusteella. Tutkimuksia etsittiin seuraavista tietokannoista: OTDBASE, OTSeeker, Medic, Ebsco, Elsevier ScienceDirect sekä SageJournals. Aineiston analysointiin käytettiin induktiivista sisällön analyysia. Tutkimuksessa etsittiin vastauksia kahteen tutkimuskysymykseen, jotka olivat: millä keinoin toimintaterapeuttiopiskelijoiden tunneäly kehittyy käytännön harjoittelussa? ja mitä vaikutuksia tunneälyn kehittymisellä on toimintaterapeutin työhön?
Työn tulokset osoittivat, että toimintaterapeuttiopiskelijoiden tunneälyä voidaan kehittää käytännön harjoittelussa. Harjoittelupaikka, harjoittelun ohjaajan antama tuki ja harjoittelupaikassa nähdyt ja koetut tilanteet tukevat tunneälyn kehittymistä. Tunneälyn kehittymisen kannalta tärkeää on myös riittävä tuki koulutuksen puolelta. Tunneälytaitojen harjoittelua tulee tehdä myös teoriaopintojen aikana. Tulosten mukaan tunneälytaidot vaikuttavat toimintaterapeuttiopiskelijan ammatilliseen osaamiseen; minän tietoiseen käyttöön, sekä vuorovaikutukseen myönteisesti. Työssä suoriutuminen ja jaksaminen, sekä tiimityöskentelytaidot ovat vahvemmat niillä opiskelijoilla, joiden tunneäly on kehittyneempää. Tuloksia tarkasteltaessa voidaan todeta tunneälyn olevan taito, joka auttaa toimintaterapeuttiopiskelijoita kehittymään ammatillisesti ja toimimaan työyhtei-sössä ja asiakastilanteissa mahdollisimman joustavasti. Emotional intelligence is well known in the fields of psychology, healthcare and leading but in occupational therapy field the term emotional intelligence is quite new. There are researches about emotional intelligence in occupational therapy field, all researches are written between years 2000 and 2020. It is shown that there is a connection between emotional intelligence and the therapeutic use of self which is one of the core processes of occupational therapy profession. Emotional intelligence and the therapeutic use of self supports interaction between therapist and client and interaction in work community and with cooperators.
This bachelor ́s thesis is a descriptive literature review. The purpose of this thesis is to describe how emotional intelligence skills can be improved during occupational therapy student’s fieldwork training and what kind of impacts the improved emotional intelligence ability has on the profession of occupational therapist The research answers to the research questions “how emotional intelligence can be improved during occupational therapy student’s fieldwork training and how emotional intelligence can effect on occupational therapists work.
The information research for this thesis was done by using the following databases: OTDBASE, OTSeeker, Medic, Ebsco, Elsevier ScienceDirect and SageJournals. After the information research and data selection process there were 6 studies to be used.
The results of this literature review show that emotional intelligence can be improved during fieldwork training. Training must be enforced in workplaces where trainee will get enough encouragement to train emotional intelligence, situations are real work situations and there should be possibility to watch the work of colleague who has good emotional intelligence skills. The results shows that there are significant impacts of good emotional intelligence on occupational therapist’s work. Emotional intelligence effects on working skills, leadership skill, interaction skills and skills to build working rapport. It is also shown that good skills of emotional intelligence support the therapeutic use of self.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Tutkimusaineisto koostui kuudesta tutkimusartikkelista, jotka valikoituivat sisäänottokriteerien perusteella. Tutkimuksia etsittiin seuraavista tietokannoista: OTDBASE, OTSeeker, Medic, Ebsco, Elsevier ScienceDirect sekä SageJournals. Aineiston analysointiin käytettiin induktiivista sisällön analyysia. Tutkimuksessa etsittiin vastauksia kahteen tutkimuskysymykseen, jotka olivat: millä keinoin toimintaterapeuttiopiskelijoiden tunneäly kehittyy käytännön harjoittelussa? ja mitä vaikutuksia tunneälyn kehittymisellä on toimintaterapeutin työhön?
Työn tulokset osoittivat, että toimintaterapeuttiopiskelijoiden tunneälyä voidaan kehittää käytännön harjoittelussa. Harjoittelupaikka, harjoittelun ohjaajan antama tuki ja harjoittelupaikassa nähdyt ja koetut tilanteet tukevat tunneälyn kehittymistä. Tunneälyn kehittymisen kannalta tärkeää on myös riittävä tuki koulutuksen puolelta. Tunneälytaitojen harjoittelua tulee tehdä myös teoriaopintojen aikana. Tulosten mukaan tunneälytaidot vaikuttavat toimintaterapeuttiopiskelijan ammatilliseen osaamiseen; minän tietoiseen käyttöön, sekä vuorovaikutukseen myönteisesti. Työssä suoriutuminen ja jaksaminen, sekä tiimityöskentelytaidot ovat vahvemmat niillä opiskelijoilla, joiden tunneäly on kehittyneempää. Tuloksia tarkasteltaessa voidaan todeta tunneälyn olevan taito, joka auttaa toimintaterapeuttiopiskelijoita kehittymään ammatillisesti ja toimimaan työyhtei-sössä ja asiakastilanteissa mahdollisimman joustavasti.
This bachelor ́s thesis is a descriptive literature review. The purpose of this thesis is to describe how emotional intelligence skills can be improved during occupational therapy student’s fieldwork training and what kind of impacts the improved emotional intelligence ability has on the profession of occupational therapist The research answers to the research questions “how emotional intelligence can be improved during occupational therapy student’s fieldwork training and how emotional intelligence can effect on occupational therapists work.
The information research for this thesis was done by using the following databases: OTDBASE, OTSeeker, Medic, Ebsco, Elsevier ScienceDirect and SageJournals. After the information research and data selection process there were 6 studies to be used.
The results of this literature review show that emotional intelligence can be improved during fieldwork training. Training must be enforced in workplaces where trainee will get enough encouragement to train emotional intelligence, situations are real work situations and there should be possibility to watch the work of colleague who has good emotional intelligence skills. The results shows that there are significant impacts of good emotional intelligence on occupational therapist’s work. Emotional intelligence effects on working skills, leadership skill, interaction skills and skills to build working rapport. It is also shown that good skills of emotional intelligence support the therapeutic use of self.
