Kouluterveydenhuollon palveluiden asiakastyytyväisyys. Määrällinen kyselytutkimus.
Pasanen, Anni; Vähäsarja, Anniina (2021)
Pasanen, Anni
Vähäsarja, Anniina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021101018516
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021101018516
Tiivistelmä
Kouluterveydenhuollossa seurataan vuositain lapsen kasvua, kehitystä, hyvinvointia sekä ohjataan yksilöllisesti tarpeen mukaan jatkotutkimuksiin. Kouluterveydenhuollossa arvioidaan lapsen hyvinvoinnin lisäksi koko perheen hyvinvointia. Kouluterveydenhuollon palveluiden laatua ei ole aiemmin tutkittu Kuopion kaupungissa vanhempien näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin kvantitaviisena tutkimuksena. Asiakastyytyväisyyskyselyssä käytettiin suljettuja ja avoimia kysymyksiä. Vastaajia tutkimuksessa oli 119.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Kuopion kaupungin kouluterveydenhuollon asiakkaiden tyytyväisyyttä kouluterveydenhuollon palveluihin. Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena asiakastyytyväisyyskyselyn muodossa. Asiakastyytyväisyyskyselyn kohderyhmänä olivat alakouluikäisten lasten vanhemmat ja/tai huoltajat. Tutkimuksen toimeksiantajana toimi Kuopion kaupunki, joka tarjosi aiheen. Kuopion kaupunki halusi saada tietoa asiakastyytyväisyydestä kouluterveydenhuollon palveluihin liittyen. Aihe koettiin tärkeäksi ja mielenkiintoiseksi, koska
se antoi tilastollista tietoa tilaajalle ja mahdollisuuden kehittää toimintaansa. Tutkimuksen tavoitteena oli, että saatujen tulosten pohjalta toimeksiantaja pystyy kehittämään kouluterveydenhuollon palveluita asiakaslähtöisesti.
Tutkimuksen tekijöiden tavoitteena oli ammatillinen kasvu terveydenhuollon ammattilaisiksi.
Vastaajista hieman yli puolet antoivat kiitettävän tai erinomaisen arvosanan kouluterveydenhuollon palveluista. Kouluterveydenhuollon palvelut koettiin hyödyllisinä ja tärkeinä. Vastauksista kehittämisehdotukseksi tuli esille kouluterveydenhoitajien liiallinen vaihtuminen. Myöskin mielenterveystyön kehittäminen nousi useammassa
vastauksessa esille. Tutkimuksessa tuli esille tärkeitä kehittämisehdotuksia, joita voidaan hyödyntää kehittäessä Kuopion kaupungin kouluterveydenhuollon palveluita. Vastaavanlainen tutkimus olisi hyvä tehdä uudestaan parin vuoden välein, jolloin palveluiden asiakaslähtöisyyttä voidaan kehittää
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Kuopion kaupungin kouluterveydenhuollon asiakkaiden tyytyväisyyttä kouluterveydenhuollon palveluihin. Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena asiakastyytyväisyyskyselyn muodossa. Asiakastyytyväisyyskyselyn kohderyhmänä olivat alakouluikäisten lasten vanhemmat ja/tai huoltajat. Tutkimuksen toimeksiantajana toimi Kuopion kaupunki, joka tarjosi aiheen. Kuopion kaupunki halusi saada tietoa asiakastyytyväisyydestä kouluterveydenhuollon palveluihin liittyen. Aihe koettiin tärkeäksi ja mielenkiintoiseksi, koska
se antoi tilastollista tietoa tilaajalle ja mahdollisuuden kehittää toimintaansa. Tutkimuksen tavoitteena oli, että saatujen tulosten pohjalta toimeksiantaja pystyy kehittämään kouluterveydenhuollon palveluita asiakaslähtöisesti.
Tutkimuksen tekijöiden tavoitteena oli ammatillinen kasvu terveydenhuollon ammattilaisiksi.
Vastaajista hieman yli puolet antoivat kiitettävän tai erinomaisen arvosanan kouluterveydenhuollon palveluista. Kouluterveydenhuollon palvelut koettiin hyödyllisinä ja tärkeinä. Vastauksista kehittämisehdotukseksi tuli esille kouluterveydenhoitajien liiallinen vaihtuminen. Myöskin mielenterveystyön kehittäminen nousi useammassa
vastauksessa esille. Tutkimuksessa tuli esille tärkeitä kehittämisehdotuksia, joita voidaan hyödyntää kehittäessä Kuopion kaupungin kouluterveydenhuollon palveluita. Vastaavanlainen tutkimus olisi hyvä tehdä uudestaan parin vuoden välein, jolloin palveluiden asiakaslähtöisyyttä voidaan kehittää