Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Katuluokkien hiilijalanjälkitarkastelut

Fagerholm, Katariina (2021)

 
Avaa tiedosto
Fagerholm_Katariina.pdf (1.804Mt)
Lataukset: 


Fagerholm, Katariina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021101118530
Tiivistelmä
Suomi tavoittelee hiilineutraaliutta vuoteen 2035 mennessä ja päästötarkastelut päästöjen vähentämiseksi tulevat välttämättömiksi. Tämän insinöörityön aiheena oli katuluokkien hiilijalanjälkitarkastelut.

Opinnäytetyössä tutkittiin miten katu- ja kantavuusluokka vaikuttavat päästöjen muodostumiseen kadun päällysrakenteen rakentamisessa ja mikä on pengertäytön vaikutus päästöihin. Tarkastelut tehtiin opinnäytetyön yhteydessä tuotetulla Excel-pohjaisella päästölaskentatyökalulla. Tarkastelujen pohjalta käsiteltiin katusuunnittelun keinoja päästöjen vähentämiseksi.

Päästölaskentaesimerkeissä merkittävimmiksi havainnoiksi päästöjen kannalta nousivat päällysrakenteessa asfaltin päästöintensiivisyys ja pengertäytössä kuljetusmatkojen suuri vaikutus päästöihin. Kuljetusmatkat ovat merkittäviä, koska pengermassojen määrät ovat usein suuria. Suurimmillaan asfalttibetoni muodosti jopa 3/4 päällysrakenteen rakentamisen päästöistä ja pienimmillään noin 1/3. Pengertäytön rakentamisessa kuljetusmatkan pienentäminen merkitsi jopa 60 % päästövähennystä pengertäytöstä aiheutuvista päästöistä. Kantavuusluokkatarkastelussa korostui, miten hiilidioksidipäästöt kasvavat rakennettaessa pehmeälle pohjamaalle. Tämä merkitys lisääntyy käytettäessä pohjanvahvistustoimenpiteitä, jotka on rajattu tämän tarkastelun ulkopuolelle.

Päästövähennyksiä voidaan saavuttaa hyödyntämällä rakentamisessa kierrätys- ja uusiomateriaaleja, sekä pienentämällä materiaalien kuljetusmatkoja. Massakoordinaatiolla, eli kiviaineksen alueellisella hyödyntämisellä, nämä toimet voidaan myös yhdistää. Siten hankkeen alueelta saatavat rakennusmateriaalit voivat merkittävästi vähentää katurakentamisen hiilidioksidipäästöjä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste