Mediatuotantoalan yritykselle markkinoinnin kehityssuunnitelma
Huhtala, Annaelisa (2012)
Lataukset:
Huhtala, Annaelisa
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917259
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917259
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä markkinoinnin kehityssuunnitelma mainos- ja mediatuotantoon keskittyvälle yritykselle. Työ on tehty toimeksiantona Arvotuotanto KY:lle, joka tavoittelee merkittävämpiä projektituotantoja ja asiakkuuksia. Opinnäytetyön tarkoituksena oli etsiä ne keinot, jolla pienen yrityksen olisi mahdollista lähteä kilpailemaan suurista asiakkuuksista laajentamatta varsinaisen yrityksen kokoa. Ehdotetun suunnitelman tavoitteena oli luoda joustava kokonaisuus, jota Arvotuotanto pystyy käyttämään myös tulevaisuuden markkinointisuunnittelun pohjana. Suunnittelussa rajoitteena olivat pieni budjetti ja rajalliset resurssit.
Työssä on käsitelty markkinointisuunnitelman osa-alueet ja niihin liittyvä teoria. Päälukuina ovat lähtökohta-analyysi, tavoitteet ja strategiset valinnat, markkinointi- ja markkinointiviestinnän keinot sekä vaiheittain esitelty markkinointisuunnitelma. Opinnäytetyössä on hyödynnetty eri analyysityökaluja ja arvioitu esiteltyjen vaihtoehtojen hyviä ja huonoja puolia. Analyytinen käsittelytapa lisää työn hyödynnettävyyttä myös teoriaa tuntemattomille.
Vuoden 2012 toimintaympäristön haasteiden vuoksi Arvotuotannolle suositellaan markkinoinnin kohdentamista kahdelle kohderyhmälle; yrityksille ja mainostoimistoille. Arvotuotannon referenssien ja työportfolion tulee laajentua kattaamaan koko tarjoama, jotta uusille kohderyhmille markkinoiminen helpottuisi. Brändinrakennus, asiakkuusjohtaminen ja sidosryhmäviestintä tulevat olemaan merkittävä osa markkinointisuunnitelman tehokasta toteuttamista. Markkinointiviestinnän keinot painottuvat sähköisiin keinoihin budjetin rajallisuuden vuoksi. Uusien asiakkaiden kontaktointi toteutetaan henkilökohtaisella myyntityöllä. Kohderyhmiä suositellaan käsiteltävän mikromarkkinoinnin keinoin, jolloin yhteydentotot tulisi tarkentaa yrityskohtaisiksi. Suunnitelma on hyödynnettävissä vuoden 2013 alussa, mutta suositeltavaa on odottaa otollisempaa makroympäristön tilannetta.
Työssä on käsitelty markkinointisuunnitelman osa-alueet ja niihin liittyvä teoria. Päälukuina ovat lähtökohta-analyysi, tavoitteet ja strategiset valinnat, markkinointi- ja markkinointiviestinnän keinot sekä vaiheittain esitelty markkinointisuunnitelma. Opinnäytetyössä on hyödynnetty eri analyysityökaluja ja arvioitu esiteltyjen vaihtoehtojen hyviä ja huonoja puolia. Analyytinen käsittelytapa lisää työn hyödynnettävyyttä myös teoriaa tuntemattomille.
Vuoden 2012 toimintaympäristön haasteiden vuoksi Arvotuotannolle suositellaan markkinoinnin kohdentamista kahdelle kohderyhmälle; yrityksille ja mainostoimistoille. Arvotuotannon referenssien ja työportfolion tulee laajentua kattaamaan koko tarjoama, jotta uusille kohderyhmille markkinoiminen helpottuisi. Brändinrakennus, asiakkuusjohtaminen ja sidosryhmäviestintä tulevat olemaan merkittävä osa markkinointisuunnitelman tehokasta toteuttamista. Markkinointiviestinnän keinot painottuvat sähköisiin keinoihin budjetin rajallisuuden vuoksi. Uusien asiakkaiden kontaktointi toteutetaan henkilökohtaisella myyntityöllä. Kohderyhmiä suositellaan käsiteltävän mikromarkkinoinnin keinoin, jolloin yhteydentotot tulisi tarkentaa yrityskohtaisiksi. Suunnitelma on hyödynnettävissä vuoden 2013 alussa, mutta suositeltavaa on odottaa otollisempaa makroympäristön tilannetta.