Käyttäjien odotuksia Internetin sosiaalisesta verkosta : case Hyvinvointikanava Kuopiossa
Luostarinen, Marika (2009)
Luostarinen, Marika
Savonia-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911266220
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911266220
Tiivistelmä
Internetissä julkaistaan Hyvinvointikanava syksyn 2009 tai talven 2010 aikana osana Kuopion kaupungin Terve Kuopio -ohjelman yhteistyöverkostoa. Hyvinvointikanavan tarkoituksena on terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen, esteettömyyden lisääminen sekä hyvien käytänteiden levittäminen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää millaista vertaistoimintaa Kuopion seudun yhdistyksissä on ja miten Hyvinvointikanava voisi helpottaa vertaisohjaajien ja omaishoitajien työtä. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla. Tutkimuksen otanta koostui neljästä vertaisohjaajana toimivasta aktiivista ja yhdestä omaishoitajasta. Haastateltavien edustamien yhdistysten toiminnan perustana oli yhtä lukuunottamatta jokin tietty sairaus. Yksi yhdistys keskittyi ikääntyneiden vertaistoimintaan. Haastattelut tehtiin teemahaastattelun menetelmää käyttäen yksilöhaastatteluina. Tutkimus ajoittui vuoteen 2009 ja haastattelut tehtiin maalis-toukokuussa.
Haastattelujen tuloksena esiin nousi kuusi asiasisältöä, joita haastateltavat toivoivat Hyvinvointikanavalle. Vertaistuen saaminen ja antaminen Hyvinvointikanavan kautta oli kaikille haastatelluille tärkeintä. Äskettäin diagnoosin saaneen ja hänen omaistensa tiedonsaantiin kaivattiin helpotusta Hyvinvointikanavan ansiosta. Kelan palveluista haluttiin tietoa Hyvinvointikanavalle samoin kuin asiantuntijatietoa uusimmista hoitomuodoista, lääkkeistä ja apuvälineistä. Hyvinvointikanavalle toivottiin ravitsemukseen ja liikuntaan liittyviä tietoiskuja sekä asiantuntijatietoa lakiasioista. Yleisesti tärkeänä pidettiin tiedon löytymistä keskitetysti yhdestä paikasta, jolloin kynnys tiedon hakuun madaltuisi.
Tutkimuksen piti alun perin rakentua kahdesta haastatteluvaiheesta. Ensimmäisessä haastatteluvaiheessa haluttiin ennen Hyvinvointikanavan julkaisua selvittää tulevien käyttäjien ennakko-odotuksia Hyvinvointikanavaa kohtaan. Toisessa haastatteluvaiheessa haluttiin tutkia käyttäjien käyttökokemuksia Hyvinvointikanavasta. Toisen haastatteluvaiheen tuloksia oli tarkoitus verrata ensimmäisen haastatteluvaiheen tuloksiin ja näin selvittää miten Hyvinvointikanava olisi vastannut haastateltavien ennakko-odotuksia. Toinen haastatteluvaihe jouduttiin kuitenkin jättämään pois Hyvinvointikanavan julkaisemisen viivästymisen vuoksi. Toisen haastatteluvaiheen poisjääminen vaikutti tutkimuksen luotettavuuteen ja tutkimuksen tulosten tulkintoihin varsinaisen tutkimuksen jäädessä melko suppeaksi.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää millaista vertaistoimintaa Kuopion seudun yhdistyksissä on ja miten Hyvinvointikanava voisi helpottaa vertaisohjaajien ja omaishoitajien työtä. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla. Tutkimuksen otanta koostui neljästä vertaisohjaajana toimivasta aktiivista ja yhdestä omaishoitajasta. Haastateltavien edustamien yhdistysten toiminnan perustana oli yhtä lukuunottamatta jokin tietty sairaus. Yksi yhdistys keskittyi ikääntyneiden vertaistoimintaan. Haastattelut tehtiin teemahaastattelun menetelmää käyttäen yksilöhaastatteluina. Tutkimus ajoittui vuoteen 2009 ja haastattelut tehtiin maalis-toukokuussa.
Haastattelujen tuloksena esiin nousi kuusi asiasisältöä, joita haastateltavat toivoivat Hyvinvointikanavalle. Vertaistuen saaminen ja antaminen Hyvinvointikanavan kautta oli kaikille haastatelluille tärkeintä. Äskettäin diagnoosin saaneen ja hänen omaistensa tiedonsaantiin kaivattiin helpotusta Hyvinvointikanavan ansiosta. Kelan palveluista haluttiin tietoa Hyvinvointikanavalle samoin kuin asiantuntijatietoa uusimmista hoitomuodoista, lääkkeistä ja apuvälineistä. Hyvinvointikanavalle toivottiin ravitsemukseen ja liikuntaan liittyviä tietoiskuja sekä asiantuntijatietoa lakiasioista. Yleisesti tärkeänä pidettiin tiedon löytymistä keskitetysti yhdestä paikasta, jolloin kynnys tiedon hakuun madaltuisi.
Tutkimuksen piti alun perin rakentua kahdesta haastatteluvaiheesta. Ensimmäisessä haastatteluvaiheessa haluttiin ennen Hyvinvointikanavan julkaisua selvittää tulevien käyttäjien ennakko-odotuksia Hyvinvointikanavaa kohtaan. Toisessa haastatteluvaiheessa haluttiin tutkia käyttäjien käyttökokemuksia Hyvinvointikanavasta. Toisen haastatteluvaiheen tuloksia oli tarkoitus verrata ensimmäisen haastatteluvaiheen tuloksiin ja näin selvittää miten Hyvinvointikanava olisi vastannut haastateltavien ennakko-odotuksia. Toinen haastatteluvaihe jouduttiin kuitenkin jättämään pois Hyvinvointikanavan julkaisemisen viivästymisen vuoksi. Toisen haastatteluvaiheen poisjääminen vaikutti tutkimuksen luotettavuuteen ja tutkimuksen tulosten tulkintoihin varsinaisen tutkimuksen jäädessä melko suppeaksi.