Mobiilipelin kehitys Androidille Unityllä
Nissinen, Sami (2021)
Nissinen, Sami
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021101318589
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021101318589
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä hyperkasuaali mobiilipeli Unityllä. Pelissä ohjataan järkälettä loppumattomalla pelikentällä väistellen esteitä ja keräten esineitä. Toimeksiantajana oli Oulu Game Labilla syntynyt Lost Hoodie Oy. Toimeksiantaja keskeytti toimintansa opinnäytetyön tekemisen aikana, mikä vaikeutti työn tekemistä ja johti siihen, ettei kaikkia suunniteltuja toimintoja saatu lisättyä peliin.
Opinnäytetyössä käydään läpi mobiilipelien historiaa ja matkapuhelinta sovellusalustana peleille teknologian ja matkapuhelinmarkkinoiden kehitystä seuraten. Mobiilipelaamisen nykytilaa käydään myös lyhyesti läpi. Tämän lisäksi opinnäytetyössä kerrotaan hieman Androidin historiasta, arkkitehtuurista ja Google Playstä, joka on Googlen virallinen sovelluskauppa Android-laitteilla. Tämän jälkeen opinnäytetyössä kerrotaan Unityn käyttämisestä, jonka jälkeen käydään läpi itse pelin toteutus.
Mobiilipelien historiasta löytyi runsaasti tietoa eri verkkosivustoilta ja peleihin keskittyvistä lehdistä. Etenkin PocketGamer.Biz-sivuston A Brief History of Mobile Games -artikkelisarja oli erittäin höydyllinen. Androidista löytyi myöskin runsaasti tietoa Androidin viralliselta sivustolta ja eri verkkojulkaisuista. Unityn omat verkkomanuaalit ja tutoriaalit olivat korvaamaton apu Unity-osiossa ja itse peliä tehdessä. Pelisuunnittelussa apuna oli Tony Mannisen Ideasta eteenpäin -kirja. Suurin apu oli kuitenkin Lost Hoodien työntekijöiden aiemmista peleistään kartuttama tietotaito ja kokemus.
Pelistä saatiin tehtyä toimiva versio, jossa olivat perusominaisuudet kuten järkäleen ohjaus
sivusuunnassa ja kiihdytys, törmäysten tunnistus ja ilmoitus pelin päättymisestä sekä pisteiden laskeminen ja huippupistemäärän ilmoitus. Kenttäeditori ja monipuolisemmat esteet jäivät pois, koska ne olivat liian työläitä toteuttaa käytettävissä olevassa ajassa. Peliä ei voitu lisätä Google Play -sovelluskauppaan, koska Lost Hoodie keskeytti toimintansa opinnäytetyön tekemisen aikana. Mainosten näyttämistä ja analytiikkatietojen keräämistä ei voitu toteuttaa samasta syystä.
Opinnäytetyön tekeminen antoi hyvät pohjatiedot, kuinka Unityllä voidaan tehdä mobiilipelejä. Opittuja tietoja voidaan hyvin käyttää jatkossa uusien mobiilipelien tekemiseen tai opinnäytetyön aikana tehdyn pelin jatkokehittämiseen, jos Lost Hoodie Oy vielä jatkaa toimintaansa.
Opinnäytetyössä käydään läpi mobiilipelien historiaa ja matkapuhelinta sovellusalustana peleille teknologian ja matkapuhelinmarkkinoiden kehitystä seuraten. Mobiilipelaamisen nykytilaa käydään myös lyhyesti läpi. Tämän lisäksi opinnäytetyössä kerrotaan hieman Androidin historiasta, arkkitehtuurista ja Google Playstä, joka on Googlen virallinen sovelluskauppa Android-laitteilla. Tämän jälkeen opinnäytetyössä kerrotaan Unityn käyttämisestä, jonka jälkeen käydään läpi itse pelin toteutus.
Mobiilipelien historiasta löytyi runsaasti tietoa eri verkkosivustoilta ja peleihin keskittyvistä lehdistä. Etenkin PocketGamer.Biz-sivuston A Brief History of Mobile Games -artikkelisarja oli erittäin höydyllinen. Androidista löytyi myöskin runsaasti tietoa Androidin viralliselta sivustolta ja eri verkkojulkaisuista. Unityn omat verkkomanuaalit ja tutoriaalit olivat korvaamaton apu Unity-osiossa ja itse peliä tehdessä. Pelisuunnittelussa apuna oli Tony Mannisen Ideasta eteenpäin -kirja. Suurin apu oli kuitenkin Lost Hoodien työntekijöiden aiemmista peleistään kartuttama tietotaito ja kokemus.
Pelistä saatiin tehtyä toimiva versio, jossa olivat perusominaisuudet kuten järkäleen ohjaus
sivusuunnassa ja kiihdytys, törmäysten tunnistus ja ilmoitus pelin päättymisestä sekä pisteiden laskeminen ja huippupistemäärän ilmoitus. Kenttäeditori ja monipuolisemmat esteet jäivät pois, koska ne olivat liian työläitä toteuttaa käytettävissä olevassa ajassa. Peliä ei voitu lisätä Google Play -sovelluskauppaan, koska Lost Hoodie keskeytti toimintansa opinnäytetyön tekemisen aikana. Mainosten näyttämistä ja analytiikkatietojen keräämistä ei voitu toteuttaa samasta syystä.
Opinnäytetyön tekeminen antoi hyvät pohjatiedot, kuinka Unityllä voidaan tehdä mobiilipelejä. Opittuja tietoja voidaan hyvin käyttää jatkossa uusien mobiilipelien tekemiseen tai opinnäytetyön aikana tehdyn pelin jatkokehittämiseen, jos Lost Hoodie Oy vielä jatkaa toimintaansa.