Taide osana varhaiskasvatusta : Taidekasvatus Kemin päiväkodeissa
Kyllönen, Elina; Kunnari, Hanna (2012)
Kyllönen, Elina
Kunnari, Hanna
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917348
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917348
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme on tehty aiheesta taidekasvatus varhaiskasvatuksessa. Tavoitteenamme oli selvittää, mitä taidemuotoja Kemin kaupungin päiväkodeissa käytetään ja kuinka aktiivista niiden käyttö on 3 – 5-vuotiaiden lasten ryhmissä. Halusimme myös selvittää mitkä ovat taidekasvatuksen taustalla vaikuttavat kasvatustavoitteet.
Teoriaosuudessa käydään läpi taidekasvatusta varhaiskasvatuksen näkökulmasta, taiteen eri muotoja ja päiväkotia toimintaympäristönä. Valtakunnallinen varhaiskasvatussuunnitelma (Vasu) on keskeinen osa opinnäytetyön teoriaa.
Opinnäytetyömme on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Aineiston keruu tapahtui kahden haastattelun ja kyselylomakkeen avulla. Haastatteluissa mukana oli yhteensä neljä lastentarhanopettajaa. Kyselylomakkeet lähetettiin kymmenen päiväkodin 3 – 5-vuotiaiden ryhmissä työskenteleville lastentarhanopettajille. Kyselyihin vastasi kahdeksan lastentarhanopettajaa.
Tuloksista selvisi, että päiväkodeissa taidemuodoista vähiten käytetään tanssia/luovaa liikuntaa ja draamaa. Eniten käytetään kirjallisuutta ja musiikkia. Kädentaitoja ja kuvataidetta käytetään useimmissa päiväkodeissa viikoittain. Lastentarhanopettajien omat mieltymykset ja vahvuudet näkyvät taidekasvatuksen toteuttamisessa. Taidekasvatuksen suunnittelussa otetaan huomioon muun muassa lasten mieltymykset, luovuuden tukeminen, ryhmän koko, lasten ikä, teemat, vuodenajat ja juhlapäivät.
Teoriaosuudessa käydään läpi taidekasvatusta varhaiskasvatuksen näkökulmasta, taiteen eri muotoja ja päiväkotia toimintaympäristönä. Valtakunnallinen varhaiskasvatussuunnitelma (Vasu) on keskeinen osa opinnäytetyön teoriaa.
Opinnäytetyömme on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Aineiston keruu tapahtui kahden haastattelun ja kyselylomakkeen avulla. Haastatteluissa mukana oli yhteensä neljä lastentarhanopettajaa. Kyselylomakkeet lähetettiin kymmenen päiväkodin 3 – 5-vuotiaiden ryhmissä työskenteleville lastentarhanopettajille. Kyselyihin vastasi kahdeksan lastentarhanopettajaa.
Tuloksista selvisi, että päiväkodeissa taidemuodoista vähiten käytetään tanssia/luovaa liikuntaa ja draamaa. Eniten käytetään kirjallisuutta ja musiikkia. Kädentaitoja ja kuvataidetta käytetään useimmissa päiväkodeissa viikoittain. Lastentarhanopettajien omat mieltymykset ja vahvuudet näkyvät taidekasvatuksen toteuttamisessa. Taidekasvatuksen suunnittelussa otetaan huomioon muun muassa lasten mieltymykset, luovuuden tukeminen, ryhmän koko, lasten ikä, teemat, vuodenajat ja juhlapäivät.