Logistiikan perustutkinnon perusteiden kehittäminen : Varastopalvelujen koulutusohjelma
Soppi, Sakari (2012)
Soppi, Sakari
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917328
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917328
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää logistiikan ammatillisen perustutkinnon perusteita paremmin nykypäivän työelämän vaatimuksia vastaavaksi.
Tähän pyrittiin etsimällä vastaus kolmeen tutkimuskysymykseen: mitä taitoja varastonhoitajan tulee osata? Onko opetuksen nykyinen sisältö tarkoituksenmukainen? Kuinka tarpeellista on perustutkintoon lisätä esimiesvalmennusta tai tietoa varastoautomaatiosta?
Viitekehyksenä opinnäytetyössä käytettiin nykyisiä logistiikan perustutkinnon perusteita 2009, logistiikan kirjoja, lehtiartikkeleita, muita tutkimuksia sekä sähköistä materiaalia internetistä. Opinnäytetyössä pyrittiin löytämään työelämään liittyvää tietoa siitä, minkälaista koulutusta kaivattaisiin.
Tähän tavoitteeseen päästiin tekemällä tutkimus laadullisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimusaineistoa kerättiin teemahaastatteluilla, joihin kutsuttiin kuusi eri logistiikka-alan asiantuntijaa. Henkilöinä oli työntekijöitä, esimiehiä, opetusalan edustajia ja konsultti.
Haastatteluissa tuli esiin useita kehitysehdotuksia miten tutkintoa voisi kehittää enemmän työelämää ja opiskelijaa hyödyttäväksi. Esimerkiksi kaksi tutkinnonosaa voisi poistaa: vaa-rallisten aineiden käsittely ja varaston tietojärjestelmät. Myös uusia tutkinnonosia voisi perustaa: työelämätaidot, työhönperehdyttäjän taidot ja varastonprosessit.
Yhteenvetona voidaan todeta, että haastattelujen perusteella tutkinnon perusteita tulisi uudistaa. Joitakin tutkinnon osia tulisi poistaa ja sen lisäksi pitäisi perustaa uusia tutkin-nonosia. Myös joidenkin tutkinnonosien sisältöä tulisi muokata.
Tähän pyrittiin etsimällä vastaus kolmeen tutkimuskysymykseen: mitä taitoja varastonhoitajan tulee osata? Onko opetuksen nykyinen sisältö tarkoituksenmukainen? Kuinka tarpeellista on perustutkintoon lisätä esimiesvalmennusta tai tietoa varastoautomaatiosta?
Viitekehyksenä opinnäytetyössä käytettiin nykyisiä logistiikan perustutkinnon perusteita 2009, logistiikan kirjoja, lehtiartikkeleita, muita tutkimuksia sekä sähköistä materiaalia internetistä. Opinnäytetyössä pyrittiin löytämään työelämään liittyvää tietoa siitä, minkälaista koulutusta kaivattaisiin.
Tähän tavoitteeseen päästiin tekemällä tutkimus laadullisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimusaineistoa kerättiin teemahaastatteluilla, joihin kutsuttiin kuusi eri logistiikka-alan asiantuntijaa. Henkilöinä oli työntekijöitä, esimiehiä, opetusalan edustajia ja konsultti.
Haastatteluissa tuli esiin useita kehitysehdotuksia miten tutkintoa voisi kehittää enemmän työelämää ja opiskelijaa hyödyttäväksi. Esimerkiksi kaksi tutkinnonosaa voisi poistaa: vaa-rallisten aineiden käsittely ja varaston tietojärjestelmät. Myös uusia tutkinnonosia voisi perustaa: työelämätaidot, työhönperehdyttäjän taidot ja varastonprosessit.
Yhteenvetona voidaan todeta, että haastattelujen perusteella tutkinnon perusteita tulisi uudistaa. Joitakin tutkinnon osia tulisi poistaa ja sen lisäksi pitäisi perustaa uusia tutkin-nonosia. Myös joidenkin tutkinnonosien sisältöä tulisi muokata.