Improvement of Enclosure Supply Chain
Leiviskä, Marika (2021)
Leiviskä, Marika
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021101818744
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021101818744
Tiivistelmä
Esimerkkiyrityksessä tuotteen valmistukseen liittyvää toimitusketjua ja niihin liittyviä prosesseja hallitaan maailmanlaajuisesti. Alihankintatehtaat ja materiaalien valmistajat sijaitsevat globaalisti eri maissa. Toimitusketjun hallintaan liittyvät prosessit ja käytännöt eroavat jonkin verran toisis-taan, riippuen esimerkkiyhtiön tuotteesta ja niiden monimutkaisuudesta. Tietyn kategorian osalta toimitusketjun hallintaprosessi ei ole ollut täysin toimiva ja sen eri osa-alueita on jouduttu aika-ajoin selventämään. Prosessien ja käytäntöjen selkiyttämistä kaivattiin, jotta olisi helpompi ja nopeampi toimia sekä saada tukea oikeilta organisaatioilta ja vastuuhenkilöiltä silloin, kun toimitusketjun hallinnassa on tarpeita. Käytäntöjä olisi jatkossakin helpompi vakiinnuttaa selkeällä prosessikuvauksella, toimintamallilla ja vastuumatriisilla.
Tämä opinnäytetyö hahmottaa toimintamallin ja toimitusketjun haasteet tukiasemakabinettien valmistuksen osalta. Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan sisäisten prosessien ja toimitusketjun suunnittelun eroja valmistuksen alihankinnan ja sisäisten sidosryhmien yhteistyön kautta. Työssä keskitytään kehitysalueisiin, joihin voidaan vaikuttaa analysoitujen tietojen perusteella. Tuloksena on selkeytetty prosessi ja toimintamalli, joka auttaa toimitusketjun tehokkaammassa suunnittelussa ja hallinnassa myös tulevaisuudessa.
Tämän tutkimuksen tiedot kerättiin eri lähteistä kyselylomakkeilla ja useiden haastatteluiden kautta, jotka kerättiin eri alihankkijoilta ja esimerkkiyrityksen sisäisiltä sidosryhmiltä. Opinnäytetyö tehtiin laadullisena tutkimuksena. Teoreettisessa kehyksessä analysoitiin toimitusketjun suunnittelua, päätöksentekoa, riskienhallintaa ja ennusteiden suunnittelua.
Toimitusketjun hallinnan kehittämisessä täytyy analysoida kaikkia osatekijöitä, jotta kokonaisuuteen voidaan vaikuttaa. Myös riskit, niiden proaktiivinen analysointi ja siten ennaltaehkäisy on erittäin tärkeää, jotta toimitusketjun luotettavuuteen saadaan vakautta. In the case company, the supply chain and the processes are managed globally. The subcontractors and material manufacturers located globally in a different country. The process and practicalities related to supply chain management differ from each, depending on the product and those complexity. For a certain category, the supply chain management process has not work fluently and its various aspects have had to be clarified from time to time. Clarification of processes and practicalities was needed to make it easier and faster to get information from accountable organizations and individual contributors when there is a need for supply chain management. It would be easier to establish practices with a clear process description, operating model and responsibility matrix for the future needs.
This thesis outlines the challenges of the operating model and supply chain for base station cabinets manufacturing. This thesis examines the internal process and differences in the supply chain planning through manufacturing subcontracting and collaboration with internal stakeholders. The work focuses on areas of development that can obtain data from the impact analysed data. The result is a clarified process and operating model that will help in more efficient supply chain planning and management also in the future.
Data for this study were collected from various sources through questionnaires and through several collected interviews from various subcontractors and internal stakeholders of the case company. The thesis was done as a qualitative research. The theoretical framework analysed supply chain planning, decision making, risk management and forecasting.
In a development of supply chain management, it is necessary to analyse all the influencing factors, that the wholeness can be improved. By proactive analysing it is possible to mitigate risks and ensure the supply chain reliability.
Tämä opinnäytetyö hahmottaa toimintamallin ja toimitusketjun haasteet tukiasemakabinettien valmistuksen osalta. Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan sisäisten prosessien ja toimitusketjun suunnittelun eroja valmistuksen alihankinnan ja sisäisten sidosryhmien yhteistyön kautta. Työssä keskitytään kehitysalueisiin, joihin voidaan vaikuttaa analysoitujen tietojen perusteella. Tuloksena on selkeytetty prosessi ja toimintamalli, joka auttaa toimitusketjun tehokkaammassa suunnittelussa ja hallinnassa myös tulevaisuudessa.
Tämän tutkimuksen tiedot kerättiin eri lähteistä kyselylomakkeilla ja useiden haastatteluiden kautta, jotka kerättiin eri alihankkijoilta ja esimerkkiyrityksen sisäisiltä sidosryhmiltä. Opinnäytetyö tehtiin laadullisena tutkimuksena. Teoreettisessa kehyksessä analysoitiin toimitusketjun suunnittelua, päätöksentekoa, riskienhallintaa ja ennusteiden suunnittelua.
Toimitusketjun hallinnan kehittämisessä täytyy analysoida kaikkia osatekijöitä, jotta kokonaisuuteen voidaan vaikuttaa. Myös riskit, niiden proaktiivinen analysointi ja siten ennaltaehkäisy on erittäin tärkeää, jotta toimitusketjun luotettavuuteen saadaan vakautta.
This thesis outlines the challenges of the operating model and supply chain for base station cabinets manufacturing. This thesis examines the internal process and differences in the supply chain planning through manufacturing subcontracting and collaboration with internal stakeholders. The work focuses on areas of development that can obtain data from the impact analysed data. The result is a clarified process and operating model that will help in more efficient supply chain planning and management also in the future.
Data for this study were collected from various sources through questionnaires and through several collected interviews from various subcontractors and internal stakeholders of the case company. The thesis was done as a qualitative research. The theoretical framework analysed supply chain planning, decision making, risk management and forecasting.
In a development of supply chain management, it is necessary to analyse all the influencing factors, that the wholeness can be improved. By proactive analysing it is possible to mitigate risks and ensure the supply chain reliability.