Aluemyyntipäällikön roolin kehittäminen työvaateyrityksessä
Luukkanen, Kaisa (2021)
Luukkanen, Kaisa
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021102418867
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021102418867
Tiivistelmä
Yritysten välinen kaupankäynti on muuttunut nopeasti digitalisaation sekä etätyön lisääntymisen myötä. Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana on Suomessa toimiva työvaateyritys, jossa halutaan parantaa alueellisen myynnin vaikuttavuutta aluemyyntipäälliköiden työskentelyä kehittämällä sekä myynnin ja markkinoinnin yhteistyötä lisäämällä. Opinnäytetyön tavoitteena oli yrityksen aluemyyntipäälliköiden roolin kehittäminen vastaamaan modernin, 2020-luvun myyntityön vaatimuksia. Työn tarkoituksena oli kartoittaa aluemyynnin- ja markkinoinnin nykytilaa ja peilata sitä muuttuneen myyntikentän odotuksiin ja vaatimuksiin. Tutkimuksen tulosten pohjalta koottiin myynnin johdolle ehdotuksia siitä, kuinka alueellisen myynnin ja myyntiosaamisen voi nostaa seuraavalle tasolle. Laadullisena kehittämistutkimuksena toteutetun opinnäytetyön aineisto kerättiin haastattelemalla yrityksen aluemyyntipäälliköitä sekä jälleenmyyjiä eri puolilla Suomea. Puolistrukturoidut teemahaastattelut toteutettiin syksyllä 2020.
Tulosten perusteella kohdeyrityksen myyjien vahvuuksia olivat henkilökohtaisten suhteiden luominen asiakkaisiin ja kasvotusten tapahtuva myyntityö. Suurimmat haasteet liittyivät digitaalisten työvälineiden käyttämiseen, etätapaamisiin ja monikanavaisen myynnin mahdollisuuksien hyödyntämiseen. Keskeisimmät kehitysehdotukset aluemyynnin nostamiseen seuraavalle tasolle olivat digityökalujen haltuunotto, etätapaamisten sisällön kehittäminen, CRM:n tehokkaampi hyödyntäminen sekä yrityksen tuotteiden tunnettuuden parantaminen jälleenmyyjäyhteistyötä vahvistamalla. Tiedonkulun parantaminen myynnin ja markkinoinnin välillä sekä yhdessä määritellyt askelmerkit myynnin kasvattamiseksi tukevat edellä mainittuihin tavoitteisiin pääsemistä. Tiimimyynnin kehittämisellä on tärkeä rooli, koska sen avulla on mahdollista saavuttaa enemmän ja nopeammin kauppaa ja tiimimyynti myös johtaa parempaan asiakastyytyväisyyteen.
Kohdeyrityksessä tapahtui vuoden 2020 lopussa iso organisaatiomuutos, jossa konsernin kaksi työvaatemerkkiä yhdistyivät saman organisaation alle. Tämä opinnäytetyö on saatettu loppuun alkuperäisen myyntiorganisaation ja siitä johdettujen tutkimuskysymysten pohjalta. Opinnäytetyön päätelmiä voi hyödyntää myös uuden myyntiorganisaation toiminnassa. Tutkimuksesta saatua tietoa tullaan käyttämään yrityksen sisäisissä koulutuksissa, markkinoinnissa sekä rekrytointiprosesseissa.
Tulosten perusteella kohdeyrityksen myyjien vahvuuksia olivat henkilökohtaisten suhteiden luominen asiakkaisiin ja kasvotusten tapahtuva myyntityö. Suurimmat haasteet liittyivät digitaalisten työvälineiden käyttämiseen, etätapaamisiin ja monikanavaisen myynnin mahdollisuuksien hyödyntämiseen. Keskeisimmät kehitysehdotukset aluemyynnin nostamiseen seuraavalle tasolle olivat digityökalujen haltuunotto, etätapaamisten sisällön kehittäminen, CRM:n tehokkaampi hyödyntäminen sekä yrityksen tuotteiden tunnettuuden parantaminen jälleenmyyjäyhteistyötä vahvistamalla. Tiedonkulun parantaminen myynnin ja markkinoinnin välillä sekä yhdessä määritellyt askelmerkit myynnin kasvattamiseksi tukevat edellä mainittuihin tavoitteisiin pääsemistä. Tiimimyynnin kehittämisellä on tärkeä rooli, koska sen avulla on mahdollista saavuttaa enemmän ja nopeammin kauppaa ja tiimimyynti myös johtaa parempaan asiakastyytyväisyyteen.
Kohdeyrityksessä tapahtui vuoden 2020 lopussa iso organisaatiomuutos, jossa konsernin kaksi työvaatemerkkiä yhdistyivät saman organisaation alle. Tämä opinnäytetyö on saatettu loppuun alkuperäisen myyntiorganisaation ja siitä johdettujen tutkimuskysymysten pohjalta. Opinnäytetyön päätelmiä voi hyödyntää myös uuden myyntiorganisaation toiminnassa. Tutkimuksesta saatua tietoa tullaan käyttämään yrityksen sisäisissä koulutuksissa, markkinoinnissa sekä rekrytointiprosesseissa.