Vastaanotto- ja lastausprosessin haasteiden kartoittaminen Sipoon PTDC-logistiikkakeskuksessa
Kankaanpää, Jere (2021)
Kankaanpää, Jere
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021102518895
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021102518895
Tiivistelmä
Nykypäivänä logistiikkayritykset pyrkivät automatisoimaan toimintojaan yhä enemmän, mikä aiheuttaa toiminnalle uudenlaisia haasteita. Työn tavoitteena on kvalitatiivisten tutkimusmenetelmien avulla kartoittaa Inex Partners Oy:n logistiikkakeskuksen lastaus- ja vastaanottoprosessien haasteita sekä kehityskohteita kuljetuksen organisaation ja ulkoisten sidosryhmien näkökulmista. Vuonna 2016 käyttöönotetussa logistiikkakeskuksessa ensimmäiset toimintavuodet ovat kuluneet päivittäisen toiminnan varmistamiseen, ja varsinaiset kehitysprojektit ovat jääneet taka-alalle. Ramp-up-vaiheen päättyessä on tullut aika kehittää ja järkeistää toimintaa.
Insinöörityöprosessin aikana tutkittiin logistiikkakeskuksen vastaanotto- ja lastausprosesseja käyttäen kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä, haastatteluja sekä havainnointia. Työssä lastaus- ja vastaanottoprosessia kuvattiin alkaen ajoneuvon saapumisesta vastaanottoon ja päättyen siihen, kun auto poistuu lastauksen jälkeen kohti asiakasta.
Insinöörityön aikana ilmeni, että nykyisten järjestelmien tarjoama tilannekuva vastaanoton tilanteesta on riittämätön kuljetusorganisaation tarpeisiin. Toinen selkeä tutkimuksen aikana havaittu haaste on puutteellinen viestintä ajojärjestelyn ja vastaanoton henkilökunnan välillä.
Työssä esiteltyjen kehityskohtien pohjalta yrityksen on tulevaisuudessa mahdollista lähteä kehittämään vastaanotto- ja lastausprosessia virtaviivaisempaan suuntaan. Tätä kautta on tulevaisuudessa mahdollista nopeuttaa autojen kääntöaikaa alueella. Tulokset ovat tilaajan hyödynnettävissä tällaisenaan. Jatkossa voi olla tarpeen perustaa yrityksen sisällä erillinen ryhmä, jonka tehtävänä on edistää aktiivisesti vastaanotto- ja lastausprosessien kehittämistä.
Insinöörityöprosessin aikana tutkittiin logistiikkakeskuksen vastaanotto- ja lastausprosesseja käyttäen kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä, haastatteluja sekä havainnointia. Työssä lastaus- ja vastaanottoprosessia kuvattiin alkaen ajoneuvon saapumisesta vastaanottoon ja päättyen siihen, kun auto poistuu lastauksen jälkeen kohti asiakasta.
Insinöörityön aikana ilmeni, että nykyisten järjestelmien tarjoama tilannekuva vastaanoton tilanteesta on riittämätön kuljetusorganisaation tarpeisiin. Toinen selkeä tutkimuksen aikana havaittu haaste on puutteellinen viestintä ajojärjestelyn ja vastaanoton henkilökunnan välillä.
Työssä esiteltyjen kehityskohtien pohjalta yrityksen on tulevaisuudessa mahdollista lähteä kehittämään vastaanotto- ja lastausprosessia virtaviivaisempaan suuntaan. Tätä kautta on tulevaisuudessa mahdollista nopeuttaa autojen kääntöaikaa alueella. Tulokset ovat tilaajan hyödynnettävissä tällaisenaan. Jatkossa voi olla tarpeen perustaa yrityksen sisällä erillinen ryhmä, jonka tehtävänä on edistää aktiivisesti vastaanotto- ja lastausprosessien kehittämistä.